Als ik nu buienradar kijk (laatste 5 minuten), zou ik bijna mijn woorden terugnemen.
Stuk minder ontladingen nu, hoeft natuurlijk nog niks te zeggen.
Oke dan zit je wat meer in noord, ik heb 1 flits gezien en 4 of 5 donders maar op buienradar zie ik dat er nu helemaal niks meer inzit..
@Weatherman: jij zat toch aan de kant van Goirle? dan moet je al wat meer gehoord hebben.
@Weatherman: jij zat toch aan de kant van Goirle? dan moet je al wat meer gehoord hebben.
Ik zit in West, tegenover het 2Steden. Zou toch aan de goede kant moeten zijn
(welke techniek gebruik jij?)
Camera op statief, statief waterpas zetten.
Ik gebruik bij onweer eigenlijk alleen maar mijn Canon 16-35 F2.8 L USM MkII (op een Canon 7D nu, voorheen op een 30D)
Deze heb ik dan op 16 mm staan. Ik pak een straatlamp in de verte en stel daar op scherp en zet de lens op MF (manual focus) en blijf er verder af. Zorg wel voor een mooie compositie. Ik zelf vind het fijn op de ruimte / vrije veld
Afstandbediening in de camera geplugd en, afhankelijk van de flitsfrequentie stel ik de sluitertijden in, bij een beetje leuk onweer staat deze op 10 seconden.
Iso blijft meest laag, diafragma staat meest op F2.8.
En, het meest belangrijke (imo) ik schiet al jaren uitsluitend op raw formaat, zodat enig aanpassen na de tijd een eitje is voor je hem omzet naar jpg.
Ja het is wel vaker gebeurd dat ik dacht 'dit was het dan' om er uiteindelijk de volgende ochtend achter te komen dat het nog door is gegaan. Da's altijd een beetje jammer. Ik blijf dus ook nog even wakker...
Onweersdagen 2014: 15
Onweersdagen 2015: 4 (Geen één keer goed onweer helaas)
Onweersdagen 2016: 9 (6x matig, 3x zwaar)
Onweersdagen 2017: 4 (3x licht, 1x matig)
Onweersdagen 2018: 2
Rolwolken/shelfclouds: 3
23-07-2013: dag om nooit meer te vergeten
23-06-2016: Blikseminslag om nooit te vergeten
sluit ik me bij aan! ik blijf wakker zie wel wat er nog van komt! zowiezo een bak regen lijkt me
waarom moet ik altijd na vroeg opstaan (dus optijd na bed) als het spannend wordt haha xD denk dat ik voor de zekerheid de wekker maar om 2uur zet
Top dagen dit jaar 2012 ;
20 + 21 Mei
Top dagen vorig jaar 2011 ;
28 April, 10/11Mei, 28 Juni, 26 Augustus en 10/11 September