Ik zag vanuit kantoor op satelliet en radar de zoveelste onweersbuien opkomen en met inmiddels veel argwaan en sceptici verwachtte ik eigenlijk niets meer, hooguit een ingezakte onweersbui waar alleen nog regen uit kwam. Totdat ik in mijn ooghoek interessantere dingen zag. Meteen naar buiten en filmen! Hier het resultaat!
Op youtube te zien op maximaal 720p.
Zelf meende ik toch duidelijk te zien dat het lichtjes draaide/ een draaiende beweging was. Het kon ook goed fractus zijn wat zich onder de bui bewoog.
Tot slot nog een foto van het aankomende onweer:
Zo zag het eruit voordat ik begon met filmen:
Zo zag het vlak ervoor uit in zuidoostelijke richting:
En zo zag het er uiteindelijk uit:
En wat is dat lawaai, want aan de bomen te zien is het niet echt winderig
Of heb je een oude cam?
Updraft:
<iframe width="425" height="349" src="http://www.youtube.com/embed/i76uLzHieB4" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>
Heb het even met Jan en weerman Reinier besproken; zie ook: https://twitter.com/#!/weermanreinier/s...788944875520000
Wat je hoort is wind, en op een gegeven moment hoor je een auto waarvan je een stukje kan waarnemen in het filmpje. | Gewijzigd: 6 juni 2011, 22:45 uur, door SniperEye
Deze is geupload en snel beschikbaar. Post hem morgenochtend wel. Wil zo gaan maffen
Onweersdagen 2014: 15
Onweersdagen 2015: 4 (Geen één keer goed onweer helaas)
Onweersdagen 2016: 9 (6x matig, 3x zwaar)
Onweersdagen 2017: 4 (3x licht, 1x matig)
Onweersdagen 2018: 2
Rolwolken/shelfclouds: 3
23-07-2013: dag om nooit meer te vergeten
23-06-2016: Blikseminslag om nooit te vergeten
Maar wat denkt iedereen dan wat een windhoos is, en het eerder stadium daarvan... een funnel?
Het is allemaal hetzelfde in verschillende stadia.
Als dit een roterende bui was geweest, dan had je dat ook teruggezien in een rotatie van de updraft. Dan heet het opeens een funnel, een stuk zeldzamer want buien hebben niet zo vaak een eigen rotatie in NL. En had die funnel de grond geraakt dan was het een windhoos of tornado geweest.
Overigens kan er ook een windhoos ontstaat zonder eigen rotatie van de bui, maar dan moeten de richtingen van luchtstromen op verschillende lagen daar precies goed voor zijn.
Hoe dan ook... waar het op neerkomt... dit is gewoon GAAF! Er was maar een beetje een zetje voor nodig geweest om hier een windhoos van te maken en dat is toch een prachtig idee dat je dat bijna meegemaakt hebt!
Om dan filmpjes te gaan plaatsen van updrafts boven een enorme stofhoop en te zeggen dat dat wel een echte updraft is, is natuurlijk niet helemaal eerlijk. Stof waait zo makkelijk op dat ik denk dat je best hetzelfde had kunnen zien bij deze bui als je de basis had gezien en als die toevallig boven een uitgedroogd en geploegd veld had gehangen. Die filmpje zeggen gewoon meer over droogte dan over de sterkte van wat je ziet.
Ik vind hem schitterend, en HULDE dat deze filmpjes eindelijk een keer in 720 op het internet staan. Meestal is het gokken op postzegelformaat.
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!
Ik heb nog een versnelling gemaakt van het filmpje waarin ik toch een funnel lijk te zien vanaf 1:05 en dan achter de lantaarnpaal kijken; op 1:10 zie je al neerwaartse beweging; en op 1:16 lijkt duidelijk een trechter zichtbaar.
Nogmaals ik ben een leek en lijd aan een vorm van stockholm-syndroom bij mijn eigen filmpje; teveel emotioneel bij betrokken waardoor een goed waardeoordeel moeilijk is.
Ik heb nog een versnelling gemaakt van het filmpje waarin ik toch een funnel lijk te zien vanaf 1:05 en dan achter de lantaarnpaal kijken; op 1:10 zie je al neerwaartse beweging; en op 1:16 lijkt duidelijk een trechter zichtbaar.
Nogmaals ik ben een leek en lijd aan een vorm van stockholm-syndroom bij mijn eigen filmpje; teveel emotioneel bij betrokken waardoor een goed waardeoordeel moeilijk is.
Waar in Weert was dit als ik vragen mag?
Onweersdagen 2014: 15
Onweersdagen 2015: 4 (Geen één keer goed onweer helaas)
Onweersdagen 2016: 9 (6x matig, 3x zwaar)
Onweersdagen 2017: 4 (3x licht, 1x matig)
Onweersdagen 2018: 2
Rolwolken/shelfclouds: 3
23-07-2013: dag om nooit meer te vergeten
23-06-2016: Blikseminslag om nooit te vergeten
Wel is er sprake van zeer onstabiele lucht
Wel fijn om nu te weten wat een stockholm syndroom is
Hoe zie jij dat er geen sprake is van een updraft?
Van de NOAA site:
Updraft
A small-scale current of rising air. If the air is sufficiently moist, then the moisture condenses to become a cumulus cloud or an individual tower of a towering cumulus or Cb.
Ik zie wel tekenen van condensatie door een stroom van stijgende lucht. | Gewijzigd: 7 juni 2011, 14:20 uur, door Eilander
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!
Updraft heeft met aanzuiging te maken toch?
En je ziet versnelt absoluut niets daarvan
Daarom heb ik dat filmpje ook gelinkt
Sinds wanneer gaat een updraft bijna altijd met rotatie gepaard? Dit is er absoluut eentje, zeker gezien de aanwezigheid van een (onweers)bui. Als je het versnelde filmpje goed bekijkt (pak bijvoorbeeld eens een losse pluk en houdt die in de gaten) zie je duidelijk dat er weldegelijk een verticale beweging in zit. Dat dit in NL lang niet altijd met grootschalige rotatie gepaard hoeft te gaan is niets nieuws als het goed is.
De vermeende funnel vind ik wel wat twijfelachtig...
Maargoed, mooi filmpje ! | Gewijzigd: 7 juni 2011, 14:50 uur, door marsel