Nieuw op de site, omdat ik graag een verklaring wil van een vreemd verschijnsel wat ik gisteren heb gezien:
Mijn vriend en ik kwamen gisteren terug van vakantie uit Kroatie en vlakbij Munchen (daar woont mijn vriend) zagen we dikke regen- en onweerswolken. Mooi om te zien natuurlijk, die bliksems Het was aan het einde van de dag en volgens mij prachtig weer geweest; de rit naar Munchen toe was in ieder geval heerlijk zonnig met rond de 25, 26 graden. In de schemer reden we via binnendoorweggetjes naar huis. Op de velden lagen nevels en over de weg ook mistflarden die af en toe behoorlijk dik waren, lekker spokig zo in de schemer haha. In die omgeving liggen aardig wat grotere en kleinere meren dus vocht genoeg in de lucht, nog onafhankelijk van de regen die gevallen is (hoewel wij zelf in de auto geen echte buien zijn tegengekomen). Maar op een gegeven moment zag ik iets bizars: de velden leken wit en toen we beter keken bleek dat er gewoon een laag rijp overal over heen lag. Ook op de weg reed de auto af en toe over ijzige stukken. Ik stak mijn hand uit het raampje, maar de luchttemperatuur lag echt niet veel lager dan een graadje of 20...
Weet iemand hier precies de verklaring voor? Komt het door het verschil in luchtdruk dat het water ineens is gaan bevriezen? Of was de temperatuur aan de grond mogelijk veel kouder dan anderhalve meter daarboven en komt dit ook door het onweer? Zorgt een blikseminslag voor koude? De rijp was het dikst bij open plekken naast het meer (maar een paar honderd meter van het meer af lag het nog steeds); in beboste stukken was het vrijwel weg, op wat ijs op de weg na)
Ik heb dit nog nooit eerder gezien of gehoord, dus ben erg benieuwd naar jullie reacties!
Maar het zouden wel uitzonderlijke omstandigheden moeten zijn die ervoor zorgen dat die kou precies op de grond geplakt blijft en niet mengt met de andere lucht. | Gewijzigd: 6 juni 2011, 16:05 uur, door Eilander
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!
Hoewel we niet gevoeld hebben, ben ik er zeker van dat het geen dauw was, daar was het echt te dik en wit voor. Bovendien hebben we met de auto over stukken wit heen gereden waarbij het ook echt knisperde als ijs. Hagel klinkt naar mijn idee wel enigszins aannemelijk, hoewel het wel fijne hagel zou moeten zijn om zo mooi als een laagje te blijven plakken. Jammer dat mijn camera na 10 dagen Kroatie op was, anders had ik er foto's van kunnen maken
Het blijft vreemd, dus ik hoop dat er nog een weerexpert is die een mooie uitleg kan geven
Hoewel we niet gevoeld hebben, ben ik er zeker van dat het geen dauw was, daar was het echt te dik en wit voor. Bovendien hebben we met de auto over stukken wit heen gereden waarbij het ook echt knisperde als ijs. Hagel klinkt naar mijn idee wel enigszins aannemelijk, hoewel het wel fijne hagel zou moeten zijn om zo mooi als een laagje te blijven plakken. Jammer dat mijn camera na 10 dagen Kroatie op was, anders had ik er foto's van kunnen maken
Het blijft vreemd, dus ik hoop dat er nog een weerexpert is die een mooie uitleg kan geven
Ik ben dan geen weerexpert maar ik verwacht toch echt dat het hagel was, mede doordat je verteld dat er van te voren een (onweers)bui was geweest. Heb je www.goeievraag.nl al geprobeerd?:)