Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Chaves, NM; Roosevelt, NM.

2 Nov 2024 10:31:49

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Chaves, NM; Roosevelt, NM.

2 Nov 2024 09:31:01

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hutchinson, TX; Moore, TX.

2 Nov 2024 08:48:34

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Chaves, NM.

2 Nov 2024 08:35:13

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Beaver, OK; Lipscomb, TX.

2 Nov 2024 08:34:39

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hemphill, TX; Roberts, TX.

2 Nov 2024 08:27:16

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Carson, TX; Hutchinson, TX; Moore, TX; Potter, TX.

2 Nov 2024 08:20:06

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Roberts, TX.

2 Nov 2024 08:20:05

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Roosevelt, NM.

2 Nov 2024 07:38:42

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hutchinson, TX; Moore, TX.

2 Nov 2024 07:38:41

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Chaves, NM.

2 Nov 2024 07:34:40

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Carson, TX; Hutchinson, TX; Moore, TX.

2 Nov 2024 07:24:59

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Ochiltree, TX; Roberts, TX.

2 Nov 2024 07:24:58

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Carson, TX; Moore, TX; Potter, TX.

2 Nov 2024 07:02:00

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hartley, TX; Moore, TX; Oldham, TX; Potter, TX.

2 Nov 2024 06:49:53
Actueel
1 / 4

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
grietje
Lid
6 juni 2011, 15:02 uur | Bericht #240768
Hoi allemaal,

Nieuw op de site, omdat ik graag een verklaring wil van een vreemd verschijnsel wat ik gisteren heb gezien:

Mijn vriend en ik kwamen gisteren terug van vakantie uit Kroatie en vlakbij Munchen (daar woont mijn vriend) zagen we dikke regen- en onweerswolken. Mooi om te zien natuurlijk, die bliksems Het was aan het einde van de dag en volgens mij prachtig weer geweest; de rit naar Munchen toe was in ieder geval heerlijk zonnig met rond de 25, 26 graden. In de schemer reden we via binnendoorweggetjes naar huis. Op de velden lagen nevels en over de weg ook mistflarden die af en toe behoorlijk dik waren, lekker spokig zo in de schemer haha. In die omgeving liggen aardig wat grotere en kleinere meren dus vocht genoeg in de lucht, nog onafhankelijk van de regen die gevallen is (hoewel wij zelf in de auto geen echte buien zijn tegengekomen). Maar op een gegeven moment zag ik iets bizars: de velden leken wit en toen we beter keken bleek dat er gewoon een laag rijp overal over heen lag. Ook op de weg reed de auto af en toe over ijzige stukken. Ik stak mijn hand uit het raampje, maar de luchttemperatuur lag echt niet veel lager dan een graadje of 20...

Weet iemand hier precies de verklaring voor? Komt het door het verschil in luchtdruk dat het water ineens is gaan bevriezen? Of was de temperatuur aan de grond mogelijk veel kouder dan anderhalve meter daarboven en komt dit ook door het onweer? Zorgt een blikseminslag voor koude? De rijp was het dikst bij open plekken naast het meer (maar een paar honderd meter van het meer af lag het nog steeds); in beboste stukken was het vrijwel weg, op wat ijs op de weg na)

Ik heb dit nog nooit eerder gezien of gehoord, dus ben erg benieuwd naar jullie reacties!
Limbo
Lid
6 juni 2011, 15:30 uur | Bericht #240817
Heb je alleen op het zicht bepaald dat het om ijs / rijp ging of heb je ook gevoeld of het daadwerkelijk wel om ijs ging? Zeker rond de schemer kan de lichtval namelijk voor bedrieglijke situaties zorgen. Waarschijnlijk gaat het gewoon om dauw, dat zich op de planten e.d. afzette omdat de temperatuur daalde waardoor de lucht niet meer zoveel vocht kon bevatten als eerder op de dag. Lucht rond de meertjes zal meer vocht hebben bevat en aldus gezorgd hebben voor het beeld dat je hebt waargenomen.
Waarom deze advertentie?
Debbieke
Lid
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
6 juni 2011, 15:38 uur | Bericht #240831
Namens de gehele crew van harte welkom op onweer-online

wat je vraag betreft kan ik je helaas niet verder vooruit helpen... al denk ik wel dat het hier ook gewoon om dauw gaat.
Mijn twitter: https://twitter.com/#!/debbietje128
Onweersdagen: 0
vlerk00
Lid
6 juni 2011, 15:57 uur | Bericht #240859
Hagel? Rijp lijkt me onmogelijk met temperaturen van 20+, ik neem aan dat je vroeger opgelet hebt met biologie? | Gewijzigd: 6 juni 2011, 16:00 uur, door vlerk00
Eilander
Lid
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
6 juni 2011, 16:04 uur | Bericht #240878
Mwoh, onwaarschijnlijk lijkt het wel, maar onmogelijk is iets anders. Als met de onweersbui een heleboel hagel mee is gekomen en een soort van plakkende laag is ontstaan vlak boven de bodem die de kou van de hagel of de onderkoelde regen tegen de grond houdt, dan zou het misschien in theorie mogelijk zijn. Onweersbuien zorgen er vaak voor dat de superkou van helemaal bovenin naar beneden wordt getransporteerd.
Maar het zouden wel uitzonderlijke omstandigheden moeten zijn die ervoor zorgen dat die kou precies op de grond geplakt blijft en niet mengt met de andere lucht. | Gewijzigd: 6 juni 2011, 16:05 uur, door Eilander
Jelte Media: webdesign, fotografie en video van Terschelling
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!
grietje
Lid
7 juni 2011, 10:57 uur | Bericht #241797
Bedankt voor jullie reacties. Haha ik heb inderdaad biologie gehad vroeger dus weet dat het vreemd klinkt maar dat is ook juist de reden dat ik hier post, anders had ik zelf wel een logische oplossing bedacht.
Hoewel we niet gevoeld hebben, ben ik er zeker van dat het geen dauw was, daar was het echt te dik en wit voor. Bovendien hebben we met de auto over stukken wit heen gereden waarbij het ook echt knisperde als ijs. Hagel klinkt naar mijn idee wel enigszins aannemelijk, hoewel het wel fijne hagel zou moeten zijn om zo mooi als een laagje te blijven plakken. Jammer dat mijn camera na 10 dagen Kroatie op was, anders had ik er foto's van kunnen maken
Het blijft vreemd, dus ik hoop dat er nog een weerexpert is die een mooie uitleg kan geven
vlerk00
Lid
7 juni 2011, 11:08 uur | Bericht #241802
Citaat van Grietje, dinsdag 7 juni 2011, 10:57 uur Bedankt voor jullie reacties. Haha ik heb inderdaad biologie gehad vroeger dus weet dat het vreemd klinkt maar dat is ook juist de reden dat ik hier post, anders had ik zelf wel een logische oplossing bedacht.
Hoewel we niet gevoeld hebben, ben ik er zeker van dat het geen dauw was, daar was het echt te dik en wit voor. Bovendien hebben we met de auto over stukken wit heen gereden waarbij het ook echt knisperde als ijs. Hagel klinkt naar mijn idee wel enigszins aannemelijk, hoewel het wel fijne hagel zou moeten zijn om zo mooi als een laagje te blijven plakken. Jammer dat mijn camera na 10 dagen Kroatie op was, anders had ik er foto's van kunnen maken
Het blijft vreemd, dus ik hoop dat er nog een weerexpert is die een mooie uitleg kan geven

Ik ben dan geen weerexpert maar ik verwacht toch echt dat het hagel was, mede doordat je verteld dat er van te voren een (onweers)bui was geweest. Heb je www.goeievraag.nl al geprobeerd?:)
Tyshane
Lid
7 juni 2011, 11:20 uur | Bericht #241809
Hoi en welkom! Ja op basis van je verhaal lijkt mij hagel dan ook de meest logische optie en als het goed tekeer ging kan dat een flinke laag ijs worden, als het dan een beetje smelt wordt het ook meer een laag ipv bolletjes denk ik zo... | Gewijzigd: 7 juni 2011, 11:20 uur, door Tyshane
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Er zijn in totaal 27.879 topics, welke bij elkaar 448.469 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.605 leden.
Het nieuwste lid is Gympie24.

Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 591 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 591, lezen 7 mensen het topic "Waarnemingentopic Lente 2015".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden