Vergeet aub niet dat intensiteit meestal wordt afgezet tegen een grootheid, wat in dit geval alleen maar oppervlakte en/of tijd kan zijn (zoals Tyshane ook al aangaf). Stel je hebt een bui van 296 ontladingen. Als dit boven een stad gebeurt dan is dat een mooie bui, als dit gebeurt boven een provincie dan is ie al een stuk minder mooi. Een zelfde verhaal voor de eenheid tijd: 296 ontladingen in 2 uur is niet zo heftig als in een half uur.
Ik heb nog even zo geen oplossing, er speelt nog iets mee, en dat heeft eigenlijk te maken met de stroomsterkte van de ontladingen zelf. Een ontlading van 100 Ampere zal niet zoveel teweeg brengen als een van 50 kiloAmpere. Maar dit is voor ons helemaal niet vast te stellen.
Ik denk nog wel een poos. Ik zou het wel leuk vinden als er uiteindelijk een schaal komt.
Die tijd is er al hoor . Ontladingen per 5 minuten en neerslag per uur Wind en hagel kan je moeilijk op tijd zetten vind ik . Qua schaal denk ik idd ook nog. Voorlopig denk ik op 100 km2 (10-10) . Uiteraard is hier nog werk aan . Maar het is een uitdaging en eenmaal we die hebben gaan sommige zeker meer dan blij zijn . Van stroomsterkte weet ik helaas niet veel af dus dat laat ik dan maar aan anderen over die daar meer kennis over hebben.
Mvg,
TaL | Gewijzigd: 12 juni 2011, 19:48 uur, door thunder and lightning
want stenen groter dan 2 cm komt je nauwelijks tegen in nl
O1 : <1cm
O2 : 1-2 cm
O3 : 2-3 cm
O4 : 3-4 cm
O5 : >4cm
Zoiets bedoel je? Het zijn maar suggesties
TaL
Echter is voor de neerslag misschien nog iet te veranderen.
Wanneer je bv op buienradar al naar kleur verschillen kunt kijken.
Groet
Was ook suggestie. Maar persoonlijk vond ik gewoon dat ontladingen alleen niet altijd alles zeggen...
Soms hangt het van andere dingen ook af (zoals de 3 andere)
Die cijfers waren maar schattingen.
Ik ken de buienradar zijn cijfers niet vanbuiten.
Ik vind wel dat veel mensen hier aan mee willen werken.
Stel je voor: de schaal van O-O
Maar goed. Voor schaal en eventueel andere dingen ben ik (en anderen denk ik ook) nog volop aan het denken.
We zien uiteindelijk wel wat het wordt. Maar het heeft zeker een kans op slagen
TaL
Wat denk jij dat het beste is?
Nogmaals mijn vraag: (dat bevordert het meedenken)
'In mijn vorige reactie vroeg ik hoe je dit wil beoordelen qua oppervlakte; in blokken of per regio? Of hoe zie je dat...'
Het zal gewaardeerd worden als je een tip, aanwijzing of aanpassing hebt.
Dus zeg wat je denkt en help ons de O schaal in elkaar te zetten!
Tyshane goede vraag!
'In mijn vorige reactie vroeg ik hoe je dit wil beoordelen qua oppervlakte; in blokken of per regio? Of hoe zie je dat...'
Kijk naar het voorbeeld hieronder, hoe zou jij het indelen?
Waar ik nu over breek is of we een bui, supercell of squel lijn moeten ranken op de O schaal of een gebied? Of alle ontladingspunten met een rood stipje?
Voorbeeld:
Moeten we de rode stip boven een eigen waardering op de O schaal geven?
Moeten we de rode stip onder een eigen waardering op de O schaal geven?
Alle sugesties welkom!
Alvast bedankt voor het meedenken, Michael. | Gewijzigd: 13 juni 2011, 12:58 uur, door michaelvr
Onweer dagen: 20 juni
Arcus/rolwolkdagen: 12 April - 8 Mei
Hagel dagen: 12 April
Funnel clouds/windhoosdagen: 0
Ook zal het moeilijk zijn om deze buien een classificatie te geven. In Nederland zijn er lang niet zoveel stormspotters/chasers die op pad zijn tijdens een onweersbui, dus kun je de windstoten en de grootte van de hagel niet meten. Aangezien de windstoten (bijna) altijd plaatselijk zijn, heb je ook vrij weinig aan de data die op internet verschijnt van diverse weerstations (officieel of niet officieel) en de hagel meet zijn grootte ook niet vanzelf.
Je zal dus veel mensen moeten gaan aanspreken op verschillende plekken in Nederland die al deze factoren op gaan meten, zal een grote klus worden. Ik stel ook maar de vraag: wat kunnen we precies met de classificaties van het onweer?
Ook zal het moeilijk zijn om deze buien een classificatie te geven. In Nederland zijn er lang niet zoveel stormspotters/chasers die op pad zijn tijdens een onweersbui, dus kun je de windstoten en de grootte van de hagel niet meten. Aangezien de windstoten (bijna) altijd plaatselijk zijn, heb je ook vrij weinig aan de data die op internet verschijnt van diverse weerstations (officieel of niet officieel) en de hagel meet zijn grootte ook niet vanzelf.
Je zal dus veel mensen moeten gaan aanspreken op verschillende plekken in Nederland die al deze factoren op gaan meten, zal een grote klus worden. Ik stel ook maar de vraag: wat kunnen we precies met de classificaties van het onweer?
-Wat bereik je er precies mee?
1. Meer overzicht, wat de bui precies inhoudt. Hoeveel bliksem, neerslag, wind en hagel de bui produceerde. Dat kan zeer interessant zijn als je alle data verzameld en bij gaat houden, meteorologisch gezien. Je kunt dan onder andere de verzamelde gegevens gaan terugkoppelen aan weerkaarten en andere hulpmiddelen.
2. Het is ook makkelijk in de hobby sector, als iemand zegt dat hij een O2 ontlading, O3 regen, O1 wind en O1 hagel heeft gehad of waargenomen geeft dat meteen een compleet duidelijk overzicht op de bui en zijn capaciteit.
-Niet zoveel spotters?
Ik zie anders tijdens een onweersbui veel mensen op de homepage een wolkje met een bliksem eruit plaatsen. Maar nee klopt, hagel en wind is moeilijk te meten.
Als je nog wat vragen heb hoor ik het graag.
Michael.
TaL
1. Meer overzicht, wat de bui precies inhoudt. Hoeveel bliksem, neerslag, wind en hagel de bui produceerde. Dat kan zeer interessant zijn als je alle data verzameld en bij gaat houden, meteorologisch gezien. Je kunt dan onder andere de verzamelde gegevens gaan terugkoppelen aan weerkaarten en andere hulpmiddelen.
-Niet zoveel spotters?
Ik zie anders tijdens een onweersbui veel mensen op de homepage een wolkje met een bliksem eruit plaatsen.
1. Dit heeft echter alleen zin als ieder land in Europa / de wereld dit gaan doen, aangezien berekeningen worden gedaan per continent en niet per land. Berekeningen van weerkaarten heb ik het hier over dan..
2. Ja klopt, maar om echt realtime de gegevens enzovoorts de tracken dat gaat moeilijk. Ook is het inschatten van bliksemintensiteit moeilijk.
aan de wolkhoogte kun je al diverse elementen halen als regen en hagel mogelijkheid.
verplaatsing van het systeem en windrichtingen die erop gericht zijn.
persoonlijk vind ik ook dat hagel groter dan 2 cm zeker wel vaker voorkomt.
er zijn van 1997 Zeewolde-Elburg 2008 Arnhem-Oosterbeek, 2009 Amsterdam-Emmeloord
2010 Nistelrode cijfers terug te vinden dat er stenen van golfbal (4,5 cm) tot en
met baseball (10cm) zijn gevallen.
officieus is de storm van 1997 nog steeds grootste qua stenen sinds registratie in NL.
de storm produceerde 9 a 10 cm hagelstenen en kan het zelf bevestigen.
woonde toen ook al in Ermelo en heb zelf toen hagel tot 6 cm gezien.
later in Zeewolde en Elburg stenen van 9 a 10 cm gezien van diezelfde bui.
2. Ja klopt, maar om echt realtime de gegevens enzovoorts de tracken dat gaat moeilijk. Ook is het inschatten van bliksemintensiteit moeilijk.
1. Weet je bijvoorbeeld in welke maand van het jaar het meeste onweer is, en hoe erg de factoren bij deze buien waren?
Het is handig als dat genoteerd werd en waardoor die buien ontstonden (hoe en wanneer)
2. Gaat moeilijk, maar ik denk dat veel mensen wel ene bijdrage willen leveren als ze net een onweersbui hebben genoten. Ja, daarom is het ook inschatten, het hoeft niet helemaal precies te zijn. Neem aan dat je niet 100 ontladingen per 5 minuten afwijkt;)
Maarjah, ik vraag je beleefd om het allemaal nog een keer rustig door te lezen en me te vertellen hoe jij het zou doen (of niet) met argumenten.
Gr Michael.
2-Kijk naar het voorbeeld hieronder, hoe zou jij het indelen?
3- Moeten we de rode stip boven een eigen waardering op de O schaal geven? Moeten we de rode stip onder een eigen waardering op de O schaal geven?
1- Ik begrijp je eerste zin/vraag niet helemaal. Sowieso zou ik het aantal geregistreerde ontladingen (rode stipjes) meten per x aantal minuten per x aantal vierkante km.
2- Ik zou een raster aanhouden van 10 km bij 10 km, zie reactie Hailstorm, wel zo overzichtelijk. Knmi bijvoorbeeld gebruikt o.a. 50 bij 50 km maar dat is voor dit doel te groot. Het gaat namelijk hier om een bepaling achteraf ter vergelijking en niet zoals bij het knmi vooraf als waarschuwing.
3- Deze vraag begrijp ik niet.
Het is handig als dat genoteerd werd en waardoor die buien ontstonden (hoe en wanneer)
Tja het is wel handig om te weten, maar om daar zo'n heel classificatiesysteem aan te koppelen? Is een beetje overbodig in mijn ogen.
Zelf heb ik geen argumenten om het wel te doen, het is in mijn ogen niet nodig. Maar natuurlijk, als jij het wel nodig vindt zal ik je natuurlijk niet stoppen. Veel succes met het opstellen, al dan niet proberen, van dit systeem