Ik wil dit gaan meten met behulp van buienradar, en dan word er gemeten : het AANTAL ontladingen per 5 MINUTEN.
Pluspunten: Een redelijk betrouwbaar systeem om de intenciteit van de ontladingen te ranken. De buien, squall lijnen en supercellen onthullen hun ontladingen met de onweer intensiteits schaal O1 tot en met O4. Dus als er een bui geweest is kan je het vergelijken met andere buien. En je kan de O schaal ook gebruiken voor eventuele onweer verwachten.
Minpunten: Alleen de ontladingen worden gemeten, wind en of de ontladingen in de wolk plaatsvinden of met de aarde is een raadsel. Oftewel de bui kan 30 ontlading per 5 minuten hebben, allemaal in de wolk zelf. Niet zo spannend dus.
Ook kijken we naar de neerslag, de wind en de hagel die de bui produceert.
Dus als er een onweersbui is geweest kunnen we zeggen: De bui was O3 op de ontladingen, O4 bij de neerslag, O1 bij de wind en O1 bij de hagel.
Dit geeft duidelijk weer hij erg de factoren van de bui waren.
Ik wil de buien, squall lijnen en supecellen gaan ranken met de O schaal, O1 tot O4. Hieronder wat voorbeelden hoe elke O schaal er ongeveer uit ziet:
O1, <15 ontladingen per 5 minuten.
O2, 15-100 ontladingen per 5 minuten.
O3, 100-200 ontladingen per 5 minuten.
O4, 200-400 ontladingen per 5 minuten.
O5, >400 ontladingen per 5 minuten.
O1, <15 ontladingen per 5 minuten.
O2, 15-100 ontladingen per 5 minuten.
O3, 100-200 ontladingen per 5 minuten.
O4, 200-400 ontladingen per 5 minuten.
O5, >400 ontladingen per 5 minuten.
Gevaar om getroffen te worden door bliksem, gevaar voor gebouwen, treinen en personen.
--------------------------------------------------------------------------------------------
Neerslag (per uur) :
O1 : <2 mm WIT/LICHTGRIJS
O2 : 2-5 mm LICHTBLAUW
O3 : 5-10 mm DONKERBLAUW
O4 : 10-50 mm LICHTROOD
O5 : >50 mm DONKERROOD
Wateroverlast, waterschade. ik heb deze tabel omgezet naar de buienradar kleuren en waardes.
Dan zou dit op het gebied van neerslag een O4 zijn door het extensieve regenval.
---------------------------------------------------------------------------------------------
Wind:
O1 : <30 km/h
O2 : 30-50 km/h
O3 : 50-75 km/h
O4 : 100-125 km/h
O5 : >125 km/h
Veel onweersbuien zonder wind heb ik meegemaakt, zelfs een windstille. Vandaar dat ik de waardes naar beneden heb gehaald.
---------------------------------------------------------------------------------------------
Hagel:
O1 : <1cm
O2 : 1-2 cm
O3 : 2-3 cm
O4 : 3-4 cm
O5 : >4cm
Dus als er een bui, squall lijn of supercel is geweest kunnen we deze gemakkelijk ranken op het gebied van het aantal ontladingen, de onweer intensiteit van de bui. We kunnen dan uitdrukken hoe erg het onweer is geweest of in verwachting; hoe erg het onweer gaat worden.
Ik hoop dat jullie net so enthousiast zijn als ik over deze methode, de onweer intensiteits schaal. Zo niet wees dan eerlijk of verbeter me.
bedankt voor het lezen! mvg michael. | Gewijzigd: 28 februari 2017, 10:20 uur, door Joyce.s
Onweer dagen: 20 juni
Arcus/rolwolkdagen: 12 April - 8 Mei
Hagel dagen: 12 April
Funnel clouds/windhoosdagen: 0
Maar van die schaalindeling is een goede sugestie, als een weeralarm bij 500 ontladingen per 5 minuten word afgegeven kan de indeling wel wat omhoog gaan.
naja, de fujita schaal loopt van 64-418. dus 64 is het minimum en 418 het maximum.
Dus wat is het hoogst aantal ontladingen van een bui, squell lijn of supercel per 5 minuten, en wat het minimum?
Iemand een idee voor een nieuwe schaalindeling? ik zou het erg waarderen als jullie me konden helpen met het ontwikkelen van dit idee.
Mvg michael. | Gewijzigd: 4 juni 2011, 18:23 uur, door michaelvr
2 = 15-50
3 = 50-400?
4 = 400+
ik zeg maar wat hoor
Lijkt mij een goede schaal.
Dan is de voorlopige schaal:
1 = 0-15 Ontladingen per 5 minuten.
2 = 15-50 Ontladingen per 5 minuten.
3 = 50-400 Ontladingen per 5 minuten.
4 = 400+ Ontladingen per 5 minuten.
Iemand nog aanwijzingen?
gr michael. | Gewijzigd: 10 juni 2011, 12:05 uur, door michaelvr
Misschien een idee om de schaalverdeling iets uit te breiden met een aantal schalen. Voorts is 1 het beginpunt en het maximum zou bepaald moeten worden door in beschikbare info te kijken wat nou reëel is voor een enorm heftige bui met enorm veel ontladingen, voor de rest de schalen tussen deze twee uitersten verdelen. (Logisch, duh )
Welke oppervlakte-eenheid gebruik je? Per regio of per blokken van x km bij x km? Denk dat het handig is om vooraf de gehele oppervlakte op te delen in een raster van een bepaalde grootte zodat je van daaruit kan gaan meten.
Verder hier nog wat info (ter inspiratie) wat misschien hieraan kan bijdragen:
http://www.knmi.nl/publications/fulltexts/kouw_ir.pdf
http://www.knmi.nl/cms/content/23121/onweersverwachtingen
http://www.knmi.nl/cms/content/75986/weera...ium_voor_onweer
http://text.weeronline.nl/zwaar_onweer/22/4082
| Gewijzigd: 10 juni 2011, 12:54 uur, door Tyshane
Op zich wel een leuk idee natuurlijk!
En wat het maximum betreft... vorige week een uur lang minimaal 5 ontladingen per seconde gezien. 5 * 60 * 5 = 1500 per 5 minuten.
Daniel
Op zich wel een leuk idee natuurlijk!
En wat het maximum betreft... vorige week een uur lang minimaal 5 ontladingen per seconde gezien. 5 * 60 * 5 = 1500 per 5 minuten.
Daniel
Daniel, bedankt voor je inbreng.
ja, je kan naar dagen kijken of naar Nederland zelf of naar buien/storm complexen.
De schaal, daar moet nog aan gewerkt worden. Heb je een suggestie?
gr michael.
Niet om je topic te kapen, maar wanneer benoem je een onweersdag? Wij hoorden laatste rommels op afstand, telt dat? Telt 1 rommel binnen een afstand van 5km. bv. als onweersdag? Of pas als je één of meer donders boven je koppie hebt gehad?
Ik zou bv het zo doen. Is maar ideetje
Ipv 4 zou ik er 5 doen (Fuyita en Orkaanschaal is ook met 5 )
Ontladingen (per 5min) :
O1 : <15
O2 : 15-100
O3 : 100-200
O4 : 200-400
O5 : >400
Neerslag (per uur) :
O1 : <15 mm
O2 : 15-30 mm
O3 : 30-40 mm
O4 : 40-50 mm
O5 : >50 mm
Wind (dit zal wel zeer moeilijk zijn, maar ik geef maar enkele suggesties )
O1 : <50 km/h
O2 : 50-75 km/h
O3 : 75-90 km/h
O4 : 90-110 km/h
O5 : >110 km/h
Hagel (zal ook wel moeilijk zijn)
O1: <2 cm
O2: 2-4 cm
O3: 4-5 cm
O4: 5-6 cm
O5: >6 cm
Zo. Dit was één van mijn ideeën . Uiteraard zijn dit maar schattingscijfers maar ik zou het op die 4 categorieën doen.
Mijn idee is dan: Vanaf dat er één van de 4 getallen voorkomt kan je hem in een categorie steken.
Bv: de hagel is 2-4 cm in die bui. dan haalt dat klasse O2, ook al haalt de rest geen O2, de hagel heeft hem gehaald en dan zou ik zeggen. Deze bui was een bui van klasse O2 vanwege de hagel.
Dit is mijn suggestie over de rangschikking
Echt mooi idee hoor
Mvg,
TaL | Gewijzigd: 12 juni 2011, 15:54 uur, door thunder and lightning
Niet om je topic te kapen, maar wanneer benoem je een onweersdag? Wij hoorden laatste rommels op afstand, telt dat? Telt 1 rommel binnen een afstand van 5km. bv. als onweersdag? Of pas als je één of meer donders boven je koppie hebt gehad?
Het aantal onweersdagen (dagen waarop ergens op een weerstation van het KNMI minstens één donderklap wordt gehoord)
Bron: KNMI
Vind de schalingsfase voor alle catogorien goed gedaan.
Echter is voor de neerslag misschien nog iet te veranderen.
Wanneer je bv op buienradar al naar kleur verschillen kunt kijken.
Groet
Hier kunnen we echt wat mee, om het te klassificeren niet alleen op ontladingen, maar ook op wind hagel en regen.
Dan geeft de klassificatie meer duidelijk over de omvang van de bui maar ook preciezer.
Alleen wat ik me nog afvraag is of we een bui, squel lijn of gewoon in Nederland algemeen moeten kwalificeren met de O schaal. Of we kunnen de buien en squal lijnen allemaal een eigen klassificatie geven.
Heeft iemand hier nog een sugestie over?
Gr michael.
Vergeet aub niet dat intensiteit meestal wordt afgezet tegen een grootheid, wat in dit geval alleen maar oppervlakte en/of tijd kan zijn (zoals Tyshane ook al aangaf). Stel je hebt een bui van 296 ontladingen. Als dit boven een stad gebeurt dan is dat een mooie bui, als dit gebeurt boven een provincie dan is ie al een stuk minder mooi. Een zelfde verhaal voor de eenheid tijd: 296 ontladingen in 2 uur is niet zo heftig als in een half uur.
Ik heb nog even zo geen oplossing, er speelt nog iets mee, en dat heeft eigenlijk te maken met de stroomsterkte van de ontladingen zelf. Een ontlading van 100 Ampere zal niet zoveel teweeg brengen als een van 50 kiloAmpere. Maar dit is voor ons helemaal niet vast te stellen.
Ik denk nog wel een poos. Ik zou het wel leuk vinden als er uiteindelijk een schaal komt.