In zuidelijke richting gekeken
Man man onweer is wel leuk, maar wat een knallen zeg
-----------------------------------------------
As't nait gait zoas't moet, mot't mor zoas't gait
Dit is overigens redelijk normaal voor deze tijd van het jaar, in de kust provincies moeten we het hebben van augustus/september/oktober, als de Noordzee een bron wordt voor het aanmaken van onweersbuien. Slechts een enkele keer lukt het dat buien vanuit Duitsland doordringen tot boven Noord-Holland, meestal zorgt het IJsselmeer er voor dat de boel snel uitdooft.
Hoewel ze vandaag nog behoorlijk stand hebben gehouden en zelfs tot boven de Waddeneilanden onweer konden produceren, dit zal toch te maken moeten hebben gehad met een extra trigger door vermoedelijk een convergentielijn die van Zuidoost, naar Noordwest recht over het Ijselmeer hing zo'n beetje. Wat ook de verbazing van sommige verklaard dat de buien ogenschijnlijk tegen de Noordoostenwind in trokken.. Nee, ze ontstaan waar de twee windrichtingen elkaar tegenkomen en maar 1 weg op kunnen.. OMHOOG, en zo de onweerswolken doen ontstaan/in stand houden. De trekrichting van de buien hangt samen met de trekrichting van de convergentielijn, zodra ze wegwaaien van de convergentielijn gaat de fut er snel uit en lossen ze op. Zo rond 2 uur vanmiddag was die convergentie lijn goed te zien door een smal lijntje van buien van zuidoost naar noordwest. De convergentielijn ligt op dit moment boven het noordoosten van Nederland, door de opwarming gedurende de dag is die daar weer opgeleefd en is het boven Drenthe en Groningen aan het eind van de middag nog behoorlijk tekeer gegaan.
Jan correct me if I am wrong, maar dit is denk ik wat er is gebeurd vandaag
Lots
je hebt helemaal gelijk
Vind ik nou ook meis!! + Je moet tevreden zijn met hetgeen wat moeder natuur te bieden heeft...
Ik heb vandaag wat mij betreft hier vanmorgen al het portie bliksem gehad (en hoe )
Tot 2x toe arcus gezien.... En een schitterende ijskap, hangend boven de top van CB op zo'n 15km hoogte!!
en daarmee komt de regen en onweer ineens heel snel dichterbij
het lag al een poosje op de loer hier (mooie wolkenpartijen die maar amper dichterbij kwamen)
hier is hellum en dat ligt in groningen