Later vannacht in het zuiden, westen en midden van ons land al de eerste onweersbuien. Soms zware buien met kans op hagel, windstoten en wateroverlast.
Dit soort stevige buien zijn ook morgen overdag, in de avond en nacht actief en kunnen morgen geleidelijk in het hele land voorkomen.
Er geldt een serieuze waarschuwing voor de watersport en het verkeer!!
piet p.
Dit soort stevige buien zijn ook morgen overdag, in de avond en nacht actief en kunnen morgen geleidelijk in het hele land voorkomen.
Er geldt een serieuze waarschuwing voor de watersport en het verkeer!!
piet p.
Zou dacht echt zo zijn? Lijkt nl. of de buien niet verder komen dan grens B en NL.
Thx voor die website. Erg handig.
Onweersdagen 2014: 15
Onweersdagen 2015: 4 (Geen één keer goed onweer helaas)
Onweersdagen 2016: 9 (6x matig, 3x zwaar)
Onweersdagen 2017: 4 (3x licht, 1x matig)
Onweersdagen 2018: 2
Rolwolken/shelfclouds: 3
23-07-2013: dag om nooit meer te vergeten
23-06-2016: Blikseminslag om nooit te vergeten
Onweer : Geldig van zaterdag 4 juni 2011 21u tot zondag 5 juni 2011 20u : Vannacht regent of onweert het plaatselijk, behalve in het noordwesten. Zondag regent het op meerdere plaatsen, met vooral in de zuidoostelijke landshelft kans op onweer, hagel en eventueel rukwinden.
(misschien past dit wel niet in het topic maar wist niet waar ik die vraag moest stellen)
alvast bedankt!
(misschien past dit wel niet in het topic maar wist niet waar ik die vraag moest stellen)
alvast bedankt!
Ik weet het ook niet maar ik zit te denken aan luchtdruk
Super kaarten trouwens
Vraag me af waarop dat gebaseerd is ??!
ECMWF (EC12) pas morgenmiddag met sterk oplopende CAPES, mn over het het oosten van het land. Tot dan enkel in het zuidoosten onweer mogelijk. Vergelijk ik dat met EC00 dan lijkt het centrum met hogere CAPEs iets westelijker te liggen boven het oosten van het land. Ook ECMOS met nauwelijks enige onweeraktiviteit voor het midden en westen.
Ook GFS in die richting en gaat de "fut" er in de loop van de avond weer uit om vervolgens morgenmiddag weer op te leven (vooral boven west Duitsland).
Zondagochtend 06h00
Zondagmiddag 18h00
Ciao Johann | Gewijzigd: 4 juni 2011, 22:32 uur, door Alpenweerman
Hangen mooi wat MCSen rond boven Europa... Vooral die joekels in het zuiden van DLD en noord Frankrijk!
Kijk uit naar morgen!
KNMI heeft daar anders een heel andere mening over.....
Guidance van vanavond :
Onweerskansen zijn vooral voor het zuidoosten en oosten vrij groot, naar het noordwesten toe wat afnemend. INDECS geeft de grootste kans op >200 ontladingen zondag tussen 15 en 21 UTC over het oosten van het land, zo'n 20-30%. Progtemps bevestigen dit beeld. Markant is de inversie tussen 950 en 850 hPa die over westelijk Nederland zondagmiddag niet echt doorbroken lijkt te kunnen worden. Temperatuur-verdeling lijkt bij afwezigheid van forcering in de bovenlucht bepalend en deze schuift nog wel per run en per model.
Het gaat mogelijk nog wat schuiven maar als ze gelijk hebben dan krijgt het NW van NL alleen neerslag..
ECMWF (EC12) pas morgenmiddag met sterk oplopende CAPES, mn over het het oosten van het land. Tot dan enkel in het zuidoosten onweer mogelijk. Vergelijk ik dat met EC00 dan lijkt het centrum met hogere CAPEs iets westelijker te liggen boven het oosten van het land. Ook ECMOS met nauwelijks enige onweeraktiviteit voor het midden en westen.
Ook GFS in die richting en gaat de "fut" er in de loop van de avond weer uit om vervolgens morgenmiddag weer op te leven (vooral boven west Duitsland).
Ciao Johann
Is dit geen kaartje van 12 uur vanmiddag? of heb ik het mis