![kc.png](/images/userimages/forum/user_3905/89396.png)
![kc2.png](/images/userimages/forum/user_3905/89397.png)
tekst :
zaterdag 4 juni 2011
*update 12z*
Het gebied met onweerkansen morgen is uitgebreid naar het westen. Diverse modellen geven consistent aan dat de onweersbuien over het binnenland (van BE) met een SE hoogtestroming tot over de westelijke regio's van NL zouden geraken.
In de hoogte is er sprake van een hogedrukbrug met as over de Noordzee. Een ULL situeert zich over de Middellandse Zee en en uitzakkende trog bevindt zich benoorden Schotland. De komende 24h breekt de hogedrukbrug en maakt de hoogtetrog verbinding met het ULL, in zoverre dat er zondagmiddag sprake is van een hogedrukrug over C-Eur en een hoogetetrog over de Britse Eilanden tot aan N-Afrika. Op 500 hPa is er dan nog sprake van een anticyclonale kromming over de Benelux, maar in de lagere niveau's is de stroming cyclonaal.
Aan de grond is er sprake van een hogedrukbrug noord van onze regio waarbij over het noordelijke deel van de Benelux polaire droge lucht uit NE wordt aangevoerd. Over FR bevindt zich een uitgestrekt lagedrukgebied met noord van deze zone een barokliene band die de voorste begrenzing vormt van aanzienlijk vochtigere lucht (TE850 richting 54° bezuiden de band). De voorbije dagen zagen we in dit gebied onweersbuien ontstaan doch veel organisatie was daar niet bij te bespeuren. Ook vandaag, wanneer het zuiden van BE bezuiden deze barokliene band terecht komt, mogen we enkele onweersbuien verwachten, mede getriggerd door het reliëf. Echter, organisatie zal moeizaam verlopen en dynamiek (windverschijnselen, zeer grote hagel,..) zijn mede niet echt aan de orde. De toppen van de onweerswolken hallen makkelijk 11km dus de bliksemactiviteit kan bij de lokale onweerscellen hoog zij en hagel is mogelijk tot zo'n 2-3 cm (vorstniveau ligt rond 3 km vandaag en de shear is laag vandaar de beperkte grootte).
Vanavond en komende nacht diept zich een afzonderlijke kern uit over N-FR van lage druk en dit zal zondag van SW naar NE over de Benelux trekken. Het lijkt erop dat aan de noordflank van de depressie, een band zal voorkomen met verhoogde onweerskansen of buien zonder onweer. Deze band trekt vannacht en morgenvroeg van SE naar NW over de regio en bereikt uiteindelijk de westelijke gebieden. Zondag overdag bereikt deze band tevens het N van NL maar de onweersactiviteit lijkt niet uitgesproken te zijn. In de lagedrukcel zelf vergroot dan weer de kans op onweer overdag, en gezien de positie van dit low zijn deze kansen het grootst over de centrale en oostelijke gebieden. In het low is de convergentie alleszins het grootst. In de westelijke regio's blaast er aan de flank van het low een noordoostelijke wind en is het bijgevolg koeler met dus minder onstabiliteit.
Deze namiddag loopt de onstabiliteit (sb-CAPE) op rond 1000 J/kg bij een LI rond -4. De shear is beperkt. Vannacht uiteraard nauwelijks sb-onstabiliteit met in de TE850 tong wel veel onstabiliteit op middelbaar niveau (SI rond 0 en ook een vrij negatieve KO). Dus nachtelijk onweer is waarschijnlijk. Morgen overdag verspreid over de regio enkele onweersbuien.
bron : http://severeweatheroutlook.blogspot.com/
Ik zat het net te lezen, ziet er steeds smakelijker uit, maar ik wil de buien eerst op radar zien ontstaan voordat ik mijn feestmuts pak! Hij heeft het over een ZO stroming, maar komt het dan vanuit het zuid westen schuin tegen de wind op of zoals op het kaartje van Jan blz 1 (uit mn hoofd) met de lijn vanuit ZO?
Zou voor mij een aderlating zijn, heb namelijk opeens grote last van hooikoorts.
In ieder geval mooie kaartjes en laten we het beste hopen, ben vrij dus auto staat paraat.
Temp hier 25.0
Goed om te zien dat het steeds beter wordt en het westen nu waarschijnlijk ook geluk heeft.
Johann schreef:
Lijkt er toch sterk op dat de meeste activiteit in het (zuid)oosten en dan met name in westen van Duitsland gaat plaatsvinden. Grosso modo, hoe meer naar het westen hoe minder kans op geklapper...
Westen van Duitsland (grote kans) westen NL minste kans... maar ja mss gaat het allemaal wel anders - | Gewijzigd: 4 juni 2011, 14:59 uur, door Verwijderde_gebruiker_04
Komt het dan eindelijk toch, die eerste keer?
Ik reken er niet meer op en als het komt is het geweldig!
Ik ben nou te vaak teleurgesteld om aan te nemen dat het hie rook daadwerkelijk komt
Meestal hebben wij al een zeewindje en is het niet meer warm genoeg voor zware buien, die dan wel in Hoorn etc. vallen
Westen van Dld en Westen van NL is maar 200 km verschil.
Volgens mij is dat in de meteorologische wereld niet zo schokkend veel
mooie ontwikkelingen boven Duitsland
aha zeer mooi bovenstroming is ZO-NW richting
Heb het idee dat het benauwd is.
vanmorgen was het al behoorlijk warm hier.
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos
En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
Ik ben nou te vaak teleurgesteld om aan te nemen dat het hie rook daadwerkelijk komt
Meestal hebben wij al een zeewindje en is het niet meer warm genoeg voor zware buien, die dan wel in Hoorn etc. vallen
Zo denk ik ook altijd.
Ja klopt Hoorn pakt altijd wel wat mee, vorig jaar achter een onweersbui aangegaan in de buurt van hoorn, overal in slagen.
We zien het wel
Mooi is het niet tzal onder onze parogie door gaan schuiven en dus weer aan de rand (kant) komen te zitten die ventilator uit het noord oosten waait het weg.
wauw, da's netjes bijtijds zeg!
Blijf deze tijd wel letten op de uv hoogte