Was afgelopen week zaterdag de beste kans op onweer, maar nu lijkt het zondag de dag te gaan worden. Zelf verwacht ik geen spectaculaire verschuivingen meer. Helaas voor de mensen uit het hoge noorden, daar verwacht ik geen onweer op zondag. Het onweer zal na verwachting zich beperken tot het midden en het zuiden van het land en natuurlijk ook België. Dit topic is bedoeld voor zondag, al het overige kan je gewoon posten in "Voorlopige onweerskansen 4, 5 en 6 juni". Alles wat niet met aanstaande zondag te maken heeft wordt naar de prullenbak verhuisd, net zoals de nietszeggende berichten.
Gezien het feit dat het Amerikaans weermodel de laatste tijd vaak dingen ziet die er niet zijn, ga ik even over op het WRF model. Natuurlijk pak ik wel wat van GFS, maar de meeste mensen zijn gewend dat de CAPE kaartjes van GFS afkomen, maar dat zal nu dus niet het geval zijn.
Hier even een intro stukje van de laatste KNMI Guidance, dit doe ik om het plaatje wat hieronder staat een beter beeld te geven. In de loop van het weekeinde trekt de hogedrukkern zich terug naar het westen (noordelijke Atlantische Oceaan). Het hoogtelaag trekt in de loop van zondag naar het noorden en vult op. Restanten ervan trekken in de vorm van zwakke hoogtetroggen over onze omgeving naar het noorden. Verder lijkt een van oorsprong thermisch laagje dat zondag vanuit Frankrijk naar het noorden trekt, maandag boven de Noordzee uit diepen (PVA/frontogenese).
Kijken we naar de onstabiliteit (CAPE) dan zien we aardige waardes voor België en het midden/zuiden van het land (zie afbeelding hieronder). De maximale onstabiliteit wordt behaald tussen 15.00 uur en 20.00 uur. De waardes variëren tussen de 400-500 J/kg en de 1000-1250 J/KG. De lifted ligt ongeveer rond de -0 en de -4. Wat betreft de dynamische kant van het onweer valt niet veel over te schrijven. Het is er haast niet cq nihil. Dus ook geen kans op supercellen en andere randverschijnselen. Mogelijk dat er in het zuidoosten van België en Nederland hagel voor kan gaan komen die op kan lopen tot zo'n 1 centimeter.
Opvallend is de neerslag die berekend wordt, het Europees weermodel ECMWF, het Amerikaans weermodel GFS en WRF laten een flink convectief neerslagsignaal zien. Lokaal kunnen de buien pittig van karakter zijn en mogelijk kan er veel neerslag vallen in een zeer korte tijd. Hieronder ziet u de neerslagverwachting op basis van WRF. In de tweede post hieronder worden ook nog even de RV kaartjes geplaatst. Deze zien er momenteel "erg goed" uit in vergelijking met de voorgaande keren.
Korte samenvatting: In de middag neemt vanuit het zuiden uit de kans op enkele stevige regen en onweersbuien toe. De oorzaak van die enkele stevige regen en onweersbuien is een thermisch laagje dat vanuit Frankrijk richting het noorden trekt. Lokaal kan er veel neerslag gaan vallen. | Gewijzigd: 3 juni 2011, 15:45 uur, door Verwijderde_gebruiker_01
Zondag interessant
Tot en met morgen neemt de droogte alleen maar toe. Niet alleen omdat het niet regent, maar ook omdat de temperaturen verder omhoog gaan en er toch een stevige noordoostelijke wind waait. Zondag wordt een interessante dag, in elk geval voor het zuiden en midden van Nederland. Dan trekt het eerdergenoemde lagedrukgebied ons land binnen, met bijbehorende regen- en onweersbuien. Omdat het voor de buien uit nog behoorlijk warm kan worden, afhankelijk van het tijdstip waarop ze het land binnenkomen nog tussen 25 en 30 graden, zeker in het noordoosten en oosten van het land, is voor de vorming van de buien flink wat energie beschikbaar (zie het kaartje met daarop de verwachte Capewaarden hieronder). Was de wind in de bovenlucht wat sterker geweest dan nu wordt verwacht, dan had de windschering (verandering in richting en sterkte van de wind met de hoogte) ook z’n aandeel kunnen leveren aan het laten activeren van de buien. Nu lijkt de rol daarvan klein en krijgen we ‘gewone’ regen- en onweersbuien.
| Gewijzigd: 3 juni 2011, 15:25 uur, door Verwijderde_gebruiker_01
Gezien het feit dat het Amerikaans weermodel de laatste tijd vaak dingen ziet die er niet zijn, ga ik even over op het WRF model. Natuurlijk pak ik wel wat van GFS, maar de meeste mensen zijn gewend dat de CAPE kaartjes van GFS afkomen, maar dat zal nu dus niet het geval zijn.
'Probleem' in deze is wel dat WRF gevoed wordt met GFS data. Als de uitgangssituatie in GFS niet goed gemodelleerd is zijn de resultaten hiervan (wellicht minder overdadig) ook in WRF te zien. Vaak komen deze modellen dan ook vanzelfsprekend regelmatig enigszins met elkaar overeen. Gelukkig geven nu ook andere modellen een dergelijke set-up en lijken ook daar enkele regen- en onweersbuien mogelijk te zijn (in tegenstelling tot afgelopen week).
Overigens vrees ik ondanks de zuidelijke 700hPa stroming een beetje voor de westelijke delen van NL (wind aan de grond NNO), maargoed de exacte positie van het laagje zal veel uitmaken voor de temperaturen aldaar. | Gewijzigd: 3 juni 2011, 15:30 uur, door marsel
Klopt, maar ik hou al een tijdje WRF in de gaten. Die zaten de laatste keren vrijwel goed met hun verwachtingen in tegenstelling tot het GFS model. Zodoende ben ik tot besluit gekomen om een keer WRF te pakken
Is er eigenlijk een verklaring waarom GFS de laatste tijd zo royaal is met de CAPE kaartjes?
Nog een kansenkaartje erbij:
| Gewijzigd: 3 juni 2011, 15:33 uur, door weerfanaat
Probleem met GFS is dat deze vrij vaak de grenslaag niet helemaal lekker berekend. Nu is dat tot op de graad nauwkeurig nooit mogelijk, maar het model heeft nogal eens (gelukkig niet al te vaak) de neiging om écht fors af te wijken.
Zo hadden we afgelopen week een situatie waarin de grenslaag te veel vocht bevatte (de daadwerkelijk gemeten Td's lagen zo'n 10 graden lager dan wat GFS berekend had!!!). Omdat CAPE voor een groot deel wordt beïnvloed door de opbouw in de onderste pak 'm beet 5000ft (samenspel tussen T en Td) kwam het Amerikaanse model met onrealistisch grote CAPE- en LI waarden. Met een gortdroge grenslaag veranderd de opbouw van de atmosfeer zodanig dat je CAPE in de meeste situaties wordt gereduceerd.
Zoals Jan al eerder gezegd heeft is vocht (icm warmte, ook in de grenslaag) van onschatbare waarde. | Gewijzigd: 3 juni 2011, 15:42 uur, door marsel
Zo hadden we afgelopen week een situatie waarin de grenslaag te veel vocht bevatte (de daadwerkelijk gemeten Td's lagen zo'n 10 graden lager dan wat GFS berekend had!!!). Omdat CAPE voor een groot deel wordt beïnvloed door de opbouw in de onderste pak 'm beet 5000ft (samenspel tussen T en Td) kwam het Amerikaanse model met onrealistisch grote CAPE- en LI waarden. Met een gortdroge grenslaag veranderd de opbouw van de atmosfeer zodanig dat je CAPE in de meeste situaties wordt gereduceerd.
Zoals Jan al eerder gezegd heeft is vocht (icm warmte, ook in de grenslaag) van onschatbare waarde.
Aha, ik snap wel ongeveer wat je bedoelt. Het was afgelopen maandag ook inderdaad erg warm, maar niet drukkend, broeierig of benauwd en dat voel je meestal wel als er onweer op komst is, omdat dan dus de lucht veel vochtiger is. Correct me if i'm wrong. Maargoed, met de vochtigheid zit het nu dus wel goed. Hoop echt dat het westen toch wat mee pakt, en anders komen er nog genoeg kansen aan.
Noord-Vlaanderen, Noord-Brabant, Zuid-Holland en Noord-Holland lijken er toch veel van mee te krijgen .
Hierbij moet wel gezegd worden, dat het volgens het GFS alleen regen is (sorry voor het zo laat erbij zetten van dit kaartje).
| Gewijzigd: 3 juni 2011, 22:49 uur, door onno333
Noord-Vlaanderen, Noord-Brabant, Zuid-Holland en Noord-Holland lijken er toch veel van mee te krijgen .
Sodeknetters! Dat zal niet verkeerd zijn als dat werkelijk gaat vallen! Nu ook nog een beetje onweer en het plaatje is compleet