Aanstaande donderdag vertrek een lid van onweer-online, genaamd Govert samen met drie anderen naar Rome. Dit doen ze niet zomaar. Govert en zijn teamgenoten doen mee aan de sponsorrally "Wonders of Waste", die wordt georganiseerd door "The 7 Adventures". Het is dus bedoeling dat ze de gehele rit naar Rome afleggen op gebruikte frituurolie als brandstof. Hiermee wil The 7 Adventures laten zien dat afval nog heel vaak een tweede leven kan hebben.
De olie moeten ze van sponsoren betrekken (familie, vrienden, bedrijven enz) en ze mogen daar geen cent aan uitgeven. Ze hebben voor de rit al bijna voldoende olie bij elkaar geraapt en gefilterd, maar ze nemen spullen mee, om ook onderweg bij restaurants etc. olie op te halen en te filteren.
Team Evil Corsa
Voor deze rit hebben ze twee oude Mercedes diesel wagens aangeschaft, die zonder al teveel aanpassingen prima op frituurvet kunnen rijden. Ze hebben enkel brandstofleidingen vervangen en extra brandstoffilters geïnstalleerd. Het team heet overigens Team Evil Corsa, dat is nog de naam van vorig jaar toen ze met een Opel Corsa op pad gingen. Helaas hadden ze toen de eindstreep niet gehaald.
Een tweede doel van deze rally is het ophalen van geld voor een zelf gekozen goed doel. Het tweede goede doel, is de Stichting Semmy, die zich inzet voor financiering van onderzoek naar een zeldzame vorm van hersenstamkanker die bij jonge kinderen voorkomt. Jaarlijks krijgen 15 kinderen in Nederland deze ziekte en helaas is deze ziekte in vrijwel alle gevallen dodelijk. Middels dit topic wil Govert en zijn team jullie op de hoogte stellen van onze actie en ook vragen om een vrijwillige bijdrage (geen bedrag is te klein!!). Deze bijdrage gaat voor 100% naar de stichting.
Dit kan op twee manieren:
*Je kan direct geld overmaken naar 53.90.25.461 tnv G. Nieuwland te Eindhoven, ovv "Wonders of Waste".
*Of je kan een sms sturen met de tekst SEMMY naar 3010 (110 ct).
Het team van Govert is de gedurende rit naar Rome te volgen op een weblog. Hier staan ook verhaaltjes over de voorbereidingen tot nu toe, inclusief de media (foto's en videos) die we bezocht hebben of op bezoek hebben gehad.
Alvast hartelijk dank, jullie bijdrage wordt zeer gewaardeerd!
Het is een mengeling van oliebollen en olie die je op het hete rooster van een bbq smeert.
We betrekken ook soja olie van een visboer. Da's andere kost!
Persoonlijk vind ik het minder erg dan de diesellucht van dit soort oude dieselwagens.
Beiden zijn van 1991 en hebben ieder >600.000 km op de teller!
Echter had mijn keuze gevallen op een oude Toyota Diesel en geen Mercedes. Ik hoop en zal duimen dat julie erdoorheen komen zonder pech. Maar ja er is een oud gezegde: Mercedes kopen, ernaast lopen.
Good luck!
Red Sky @ Night show us the lightRed Sky in the morning Sailors take warning.
Wie weet wat we de volgende keer doen!
http://www.zjonnies.nl/
We zijn nu zo goed als klaar met voorbereiden. Morgen inpakken en dan kunnen we donderdagochtend op weg naar Rotterdam voor de start van de rally!
Wie weet wat we de volgende keer doen!
De w124 is inderdaad de beste dieselmotor ooit gemaakt door Mercedes. Ik heb er zelf ook 1 uit `86 met ruim 450.000 km op de teller. Ik heb zelden of nooit reparaties aan het motorgedeelte, hoogstens de remmen, banden enz. Dat moeten die Japanners nog maar voor elkaar zien te krijgen.
Ik weet bijvoorbeeld dat er op Malta een w124 rond rijdt als taxi met meer dan 2.000.000 op de teller en de originele motor! De heren van Top-Gear hebben ook eens zo`n proef gedaan, ook met een w124. Kortom, uitstekende keus en veel succes!
Gisteravond zijn we weer heelhuids teruggekomen.
We hebben het gehaald. Weliswaar een beetje moeten improviseren vanwege een autoloze zondag in Rome. We stonden om 7 uur 's ochtends voor het Colosseum en zijn daarna ook even doorgereden naar het Vaticaan. Zo vroeg op zondag kan je lekker relaxed door Rome rijden.
De stad zou vanaf 8 uur worden afgesloten. De andere teams zouden pas 's middags erheen rijden, maar wij hadden in de planning om diezelfde dag weer heel wat kilometers terug te maken. We hebben de hele heenweg en de terugweg tot Oostenrijk op olie gereden. Het laatste stuk op diesel om de systemen weer een beetje schoon te spoelen (je moet de wagens met plantaardige olie niet heel lang stil laten staan vanwege bacteriegroei en aankoeking). Officieel ging het enkel om de heenreis.
We hebben geen noemenswaardige technische problemen gehad. De brandstofpomp van een van onze auto's is toe een aan revisie en lekte aardig wat brandstof, waardoor we startproblremen hadden (starten lukte uiteindelijk altijd) en wat verlies van vermogen. In zijn drie plankgas met 80 km/u over de Brennerpas was het maximale wat we daar uit deze auto kregen.
Dit probleem staat los van de olie en heeft met de ouderdom van de auto te maken.
Plaatjes:
https://picasaweb.google.com/lh/photo/lmK0h...feat=directlink
https://picasaweb.google.com/lh/photo/HmH10...feat=directlink
hele album:
https://picasaweb.google.com/gnieuwland
We zitten qua inzamelen op ong. 1500 euro en er zal de komende weken nog wel wat binnen komen.
Jan, bedankt voor het onder de aandacht brengen hier op het forum en via Twitter. | Gewijzigd: 7 juni 2011, 21:18 uur, door Govert