We hebben er lang op moeten wachten, maar volgens de laatste berekeningen kan het morgen lokaal 30 graden gaan worden. Meeste kans op de 30 graden heeft het zuidoosten van het land. Volgens de gegevens van het KNMI is het voor het laatst 30 graden of hoger geweest op 10 juli 2010. Toen registreerde station De Bilt een maximum temperatuur van 32.7 graden. Normaal gesproken komen er in augustus ook nog enkele tropische dagen voor, maar vorig jaar was dat niet het geval. Het is niet de vroegst gemeten tropische dag, landelijk is 21 april 1968 met 32,2 graden in Venlo en Gemert de vroegste tropische dag.
Naast die tropische temperaturen is er helaas ook iets minder moois te melden, de zonkracht bedraagt morgen 6 en in het zuidoosten ligt die op 7. Dit houdt in, dat bij een zonkracht van 6 men gemakkelijk kan verbranden en dat men maximaal 15 tot 25 minuten onbeschermd in de zon kan. Een zonkracht van 7, wat geldt voor het zuidoosten, betekent dat je snel verbrand en dat men maximaal 10 tot 15 minuten onbeschermd in de zon kan.
Lang kunnen we niet gaan genieten, in de avond neemt de kans op regen en onweersbuien toe. In Frankrijk ontstaat er vanavond een termisch laagje wat morgenavond boven ons land verwacht wordt. Daarna komen we even in een dipje te zitten. Echter dit duurt niet lang want aan het einde van de week krijgen we wederom met zomerse temperaturen te maken en lokaal mogelijk ook weer de dertig graden.
©onweer-online | Gewijzigd: 9 februari 2017, 10:34 uur, door Joyce.s
Is dat wel niet idioot vroeg in het jaar Jan? Niets dat ik erop tegen heb, maar doorgaans zag ik die temps pas eind Juli en in Augustus voorbij komen....
Nee kan vroeger, dat heb ik ook geschreven: Het is niet de vroegst gemeten tropische dag, landelijk is 21 april 1968 met 32,2 graden in Venlo en Gemert de vroegste tropische dag.