Citaat van darkcloud, maandag 30 mei 2011, 18:23 uur Dat is echt niet waar het om draait. Het is belangrijk, maar veel temperatuurverschil is zeker niet onmisbaar. Je krijgt er geen enorme buien van, maar onweer is dan ook niet ondenkbaar. Al moet je er niet te veel van verwachten.
Temperatuurverschil is vrij essentieel voor het ontstaan van onweer.
| Gewijzigd: 30 mei 2011, 18:29 uur, door Tyshane
Geeft toch weer wat hoop die bloemkolen
Volgens Helga hoeven we niks te verwachten.
Maar als je de lucht hier zien + de wolken zou je toch wel degelijk anders denken.
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos
En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
Geeft toch weer wat hoop die bloemkolen
EERSTE POST OOIT
Vlaams-Brabant representing, alles dichtgetrokken, superwarm nog altijd...da ziet er hier allemaal vrij onstabiel uit ze makkers...
Somethings coming...kvoel het aan mn linkertepel!
cheers
temp zit nog op 26,7
Oh zeker wel!, het gaat om temperatuurverschillen! en ook in de winter kunnen die soms groot genoeg zijn voor onweer.. Temp verschil zorgt voor heftige vertikale bewegingen (onstabiliteit), waterdruppeltjes bevriezen bij het opstijgen als ze afkoelen, het botsen van die ijsdeeltjes tegen elkaar en wrijving met de vochtige lucht geeft de statische electriciteit tussen wolken en de aarde en wolken onderling, voor het ontstaan van bliksem (in een notedop, er komt nog veel meer bij kijken, en het is nog lang niet helemaal precies bekend hoe bliksem nu kan ontstaan, maar grofweg komt het hier op neer)
Ik heb Helga van Leur wel eens horen vertellen dat er een temperatuurverschil van ongeveer 40 graden of meer tussen lucht op 7 a 8 km (koud) en de aarde (warm) nodig is om onweer te krijgen. Hoe groter die verschillen hoe beter voor onweer. Maar er is natuurlijk ook voldoende vocht nodig, anders krijg je geen wolken.
lots
Voorbeeld:
18.13
18.40
Volgens buienradar is rond 8 uur de bui wel hier. En ik zie zojuist de eerste regendruppels vallen.
tis hier toch nog 29,4 graden!
en ik zie prachtwolken vanuit het ZW dichterbij komen...............................(dynamisch zijn ze ook nog )
Eigenwijs, je kunt het wel vinden, maar dat betekend niet dat je ook gelijk hebt. Misschien moet je je eens afvragen waarom die wolken die je nu ziet zo 'Dynamisch' zijn.. waar komt die onstabiliteit vandaan, wat zorgt daarvoor...ja? Ik hoor ze kraken die grijze massa...hmmmm?! nou? wat denk je?
Duuusz....
Lots
Ik denk dat er sprake is van verschillende uitgangspunten tussen de deelnemers. Temperatuur versus temperatuurverschil.
Een hoge temperatuur aan de grond is geen garantie voor onweer.
Zowiezo heb je bij onweer een temperatuurverschil nodig. Maar dan in verticale zin wel te verstaan. Gemiddeld verloopt de temperatuur met de hoogte. Om een Cb (met onweer) te krijgen moet de omgevingslucht tot op grote hoogte kouder blijven dan de stijgende warme (vochtige) luchtbel. Als de bovenlucht niet koud genoeg verloopt, kan het nog zo warm worden aan de grond, maar dan kan de warme (vochtige) luchtbel niet (voldoende) stijgen.
weinig wind en nog steeds een prachtige blauwe hemel!
kom nét uit mn zwembad... die heb je dezer dagen ook wel nodig
hopelijk komt de verkoeling + wind wel snel, anders word het broeien in bed voor de kids