Het onweer dat ter plaatse ontstaat, waar die grote wolken ontstaan =warmteonweer.
En het onweer dat uit Frankrijk aan komt zetten en misschien wel net langs Nederland gaat. Zie buienradar.
Dan hebben we toch nog kans op warmteonweer ??
Of zie ik dat verkeerd.
| Gewijzigd: 30 mei 2011, 15:55 uur, door MariekeBreda
KOUW ben ik hier niet vaak tegengekomen, maar dat is een statistisch model van KNMI voor berekenen van onweerskansen, gebaseerd op berekeningen van andere modellen zoals ECMWF en gebaseerd op relaties tussen bijvoorbeeld wolkentophoogtes en aantal ontladingen etc. (dat laatste weet ik niet zeker, dus vul me aan als het niet klopt). KOUW verdeelt NL in ongeveer 9 vakjes waarin een percentage staat gegeven hoe groot de kans is op minstens 1 ontlading, 50 ontladingen, etc in een bepaalde periode.
De kaartjes van Hirlam kom ik hier vaak tegen en is net als Harmonie (soort van de opvolger) een voorspellingsmodel voor op de korte termijn die informatie haalt uit de berekende waarden van het ECMWF model.
Hoop dat het zo duidelijker is;)
MCBlaauw, hoe kom jij aan die data als ik vragen mag? Normaal gesproken is dit namelijk alleen beschikbaar voor intern gebruik (ook luchtmacht), tenzij je een klant bent die hiervoor betaald.
KOUW en Hirlam zijn niet alleen intern beschikbaar volgens mij, ik heb wel vaker hier wat kaartjes ervan gezien. Of misschien gedeeltelijk beschikbaar. Ik loop nu stage bij KNMI en kan hier de data opvragen.
THE COLD FRONT WILL CROSS BELGIUM DURING THE SECOND PART OF THE NIGHT
WITH AHEAD FORMATION OF A THERMAL TROUGH
UNSTABLE WEATHER WITH THUNDERY OUTBREAKS RISK OF HAIL AND GUSTS.
Wat er boven Noord Frankrijk hangt lijkt alleen maar lichte neerslag te zijn zonder onweer. misschien dat het nog wat oplaait door het front.
Hopelijk gaat dat zelfde gebeuren met die rode vlekken in midden en zuid FR
Ah op die manier! Leuk. Stage, als meteoroloog?
Er is inderdaad wel het een en ander aan data van Hirlam op het internet/extranet te vinden. Maar voor de complete dataset moet je toch echt toegang kunnen krijgen tot het intranet, en dat is niet zomaar te verkrijgen.
Jan, laatste keer offtopic . | Gewijzigd: 30 mei 2011, 16:15 uur, door marsel
Dus kansen zijn vergroot aangezien er in de guidance sprake was van 10 - 30 % boven land?