Forumleden,
Even een kort vraagje. Toen ik net even op de Sat24 zat te kijken, zag ik bovenstaand beeld.
Nu was mijn vraag: is dit het onweer dat vanavond verwacht wordt? De windrichting is namelijk pal zuid.
Southman [/quote]
Volgens mij wel het kou front komt uit westelijke richting en duwt alles onze kant op.
Dit is tenminste mijn inzicht
Sorry ik zat hoger op de kaart te kijken namelijk dat wat nu aan belgië ligt | Gewijzigd: 30 mei 2011, 14:49 uur, door jan v donkersgoed
Even een kort vraagje. Toen ik net even op de Sat24 zat te kijken, zag ik bovenstaand beeld.
Nu was mijn vraag: is dit het onweer dat vanavond verwacht wordt? De windrichting is namelijk pal zuid.
Southman
Nee, dat zal veel meer oostelijk komen te liggen. Komt door koufront
Laten we het hopen.
De korte termijn modellen Hirlam en Harmonie laten langs de westkust nog een buienlijn zien. Onweerskansen tot aan 50% volgens KOUW zijn het grootst in het oosten.
Hier in Utrecht heb ik dus niet veel hoop, maar wie weet:)
De korte termijn modellen Hirlam en Harmonie laten langs de westkust nog een buienlijn zien. Onweerskansen tot aan 50% volgens KOUW zijn het grootst in het oosten.
Hier in Utrecht heb ik dus niet veel hoop, maar wie weet:)
Hahahaha Dude.... !
'hoogtetrog','geiniteerd','Hirlam','Harmonie','KOUW'.......
Er zijn ook mensen die hier echt geen ***** van snappen (zoals ik ahum).
Wel erg leuk die benamingen maar ik zou ook echt niet weten waar je het over hebt.
Misschien eens uitlegen in 'beginners' taal..... dan zou ik je dankbaar zijn.
Marc | Gewijzigd: 30 mei 2011, 15:25 uur, door mrijkhals
Top dagen dit jaar 2012 ;
20 + 21 Mei
Top dagen vorig jaar 2011 ;
28 April, 10/11Mei, 28 Juni, 26 Augustus en 10/11 September
ik zie ze inderdaag allemaal voorbij komen, zijn echt gigantische mooie wolken, maar nu nog even doorvormen naar waar we allemaal op wachten..
'hoogtetrog','geiniteerd','Hirlam','Harmonie','KOUW'.......
Er zijn ook mensen die hier echt geen ***** van snappen (zoals ik ahum).
Wel erg leuk die benamingen maar ik zou ook echt niet weten waar je het over hebt.
Misschien eens uitlegen in 'beginners' taal..... dan zou ik je dankbaar zijn.
Marc
Hmm, je hebt gelijk:) Ook al ben ik op het forum een paar goede pagina's tegengekomen waar Jan en anderen deze termen (zoals CAPE, hoogtetrog, en de voorspellingsmodellen zoals HIRLAM goed hebben uitgelegd) Ik heb hier even niet zo snel een link van.
KOUW ben ik hier niet vaak tegengekomen, maar dat is een statistisch model van KNMI voor berekenen van onweerskansen, gebaseerd op berekeningen van andere modellen zoals ECMWF en gebaseerd op relaties tussen bijvoorbeeld wolkentophoogtes en aantal ontladingen etc. (dat laatste weet ik niet zeker, dus vul me aan als het niet klopt). KOUW verdeelt NL in ongeveer 9 vakjes waarin een percentage staat gegeven hoe groot de kans is op minstens 1 ontlading, 50 ontladingen, etc in een bepaalde periode.
De kaartjes van Hirlam kom ik hier vaak tegen en is net als Harmonie (soort van de opvolger) een voorspellingsmodel voor op de korte termijn die informatie haalt uit de berekende waarden van het ECMWF model.
Hoop dat het zo duidelijker is;) | Gewijzigd: 30 mei 2011, 15:35 uur, door MCBlaauw