Ik zou niet teveel verwachten voor het Noorden. Is tot nu toe elke keer al slecht geweest.
Zonnetje is er hier nu ook door, lekker heur.
Joh, ik heb inderdaad wel veel uitroeptekens staan. haha
Allemaal spanning denk ik op wat komen gaat
Oke, storing dus.. maar hier van het jaar nog geen bliksem gezien. regen was wel mooi totaal 22mm laatste 3 dagen. onweersdagen kan je hier ook op een halve hand tellen per jaar. dus zijn het wel gewoon.
Gedeeltelijk mee eens. Flink droge grenslaag inderdaad, wellicht te droog (volgens Hirlam en Bracknell enorme dauwpuntsdepressies voor vanmiddag). ÃÂls je al en Cu/Cb zou willen constueren kom je al snel op bases rond of boven FL070 uit...en dat is niet bevorderlijk. Bovendien lijkt de aanwezige CAPE over een vrij groot gebied 'uitgesmeerd' (in de verticaal), wat zou betekenen dat buien niet met sterke updrafts en zeer explosieve ontwikkeling gepaard kunnen gaan. Gezien de nadering van een hoogtetrog (achter het KF) en de langzaam steeds gunstiger liggende jet (RI) moet wellicht met enige forcering iets 'gemaakt' kunnen worden. Echt vet is het allemaal niet en kan me dan ook goed in de verwachting van ESTOFEX vinden.
Convectie vanaf de grond lijkt nog het best mogelijk naar het midden en oosten toe. Aan de andere kant lijkt dynamische forcering vanuit het westen wellicht ook nog het eea te kunnen klaren...
GFS is trouwens naar mijn idee te scheutig met haar convectieve neerslagsignaal. Het model beschrijft de grenslaag niet optimaal (te veel vocht onderin) wat tot grotere CAPE waarden en gemakkelijkere buienvorming moet leiden (zie neerslagkaarten).
Ik blijf gematigd positief, maar het mag duidelijk zijn, gemakkelijk gaat het niet worden vandaag.
De neerslagsignalen in Frankrijk zijn afkomstig van middelbare bewolking, hetgeen tot een overschatting van de daadwerkelijke neerslagomvang leidt (zit ook geen onweer op).
Over de buien boven Frankrijk gesproken. Momenteel zitten die wel enigszins in het model (hirlam 00Z). Ze (of hij?) laat het via Zeeland en westelijk Brabant binnen komen om vervolgens via N-/Z-Holland naar het noorden te trekken zonder dat dit op iets bijzonders uitloopt. Maargoed, ook dat is maar één van de mogelijke oplossingen.
Ik blijf gematigd positief, maar gemakkelijk gaat het allemaal niet. Lichtpuntje is wellicht de dynamische kant van het verhaal...maar dat heeft Jan al besproken. | Gewijzigd: 30 mei 2011, 12:12 uur, door marsel
Er blijft enige hoop
luchtvaart
MAX. TEMPERATUUR: VAN 21 GRADEN CELSIUS OP DE WADDEN TOT 30 IN HET
ZUIDOOSTEN.
.
VOORUITZICHTEN VOOR DE PERIODE VAN 301500/302100: EEN NOORD-ZUID
GEORIENTEERDE VORE TREKT ROND 15 UTC SAMEN MET EEN ZEEWINDFRONT
VANUIT HET WESTEN HET LAND BINNEN EN LIGT AAN HET EINDE VAN DE
PERIODE BOVEN HET OOSTEN. NABIJ DE VORE VOORAL IN HET WESTEN EEN
KLEINE KANS OP EEN ENKELE (ONWEERS-) BUI. WEST VAN DE VORE NAAR W-NW
RUIMENDE WIND.
.
DAGLICHTPERIODE: 03.13 TOT 20.03 UTC.=
groeten een afwachtende marieke
Ik heb niet gelezen dat het knmi aangeeft dat het niet komt hoor. Denk wel dat de berichten wellicht wat minder enthousiast zijn en de kansen op significant onweer iets zijn afgenomen, maar daarbij zijn de kansen niet ineens weg. Het is geen zwart-wit-verhaal. Zoals het er nu naar uit ziet zijn er wel buien te verwachten, maar de intensiteit en frequentie zal nog even een vraag blijven.
http://www.weer.nl/nl/home/weer/neerslagradar/frankrijk.html
maar ach het weer laat zich vaak niet of moeilijk voorspellen. we wachten het af.
groeten marieke
ps: is niet negatief bedoelt hoor!!!!
Oh voor Winkel, lol! Dacht dat je het algemeen bedoelde!
Buiigheid door dagelijkse gang wordt niet gemodelleerd. Temps en progtemps zijn allemaal erg droog en vooral op hoogte stabiel. Aan de westflank van de thermische vore vanaf begin van de avond enkele buien, advectief vanuit het ZZW: HIRLAM begint rond 16 UTC in Zeeland, EC enkele uren later. De forcering van de naderende hoogtetrog ligt dan nog wat te westelijk. Meeste neerslag trekt in HIRLAM06 en EC00 over de Noordzee en uiterste westen naar NNO. GFS komt wat eerder en oostelijker, maar berekent nu al te noordelijk neerslag. We houden daarom HIRLAM/EC als leidraad.
Later vanavond en komende nacht zien we wel degelijk een activering van de neerslag net ten oosten van het front o.i.v. koufront en hoogtetrog. Convectieve neerslag ontstaat dan vanaf middelbaar niveau. Kans op onweer blijft in eerste instantie klein, KOUW komt vanavond in het westen/zuidwesten met 20-30%, komende nacht in het noordwestelijk kustgebied vooral boven zee 50-90%, boven land 10-30%. Schuift nog wel. De kans op onweer genoemd, nog geen waarschuwing vanwege onzekere koers. Buiigheid als gevolg van de hoogtetrog op dinsdag concentreert zich in de meeste uitvoer op het zuidwesten. PEPS komt dinsdag overdag met 2-5, lokaal 5-10 boven het oosten.
Buiigheid door dagelijkse gang wordt niet gemodelleerd. Temps en progtemps zijn allemaal erg droog en vooral op hoogte stabiel.
Zal onstabiel op hoogte bedoeld worden (?), grenslaag lijkt buitengesloten te worden. Deze guidance lijkt me (zie mijn vorige post) een goed en betrouwbaar beeld te geven. De boel is gewoon (te) droog onderin. Echter (zie Frankrijk) vanaf middelbaar niveau het eea al wel mogelijk. Alleen in het (zuid)oosten is vanaf de grond vorming van convectieve bewolking mogelijk. | Gewijzigd: 30 mei 2011, 12:59 uur, door marsel
De eerste donders en bliksems voor regio Rotterdam .
Ziet er in ieder geval positief uit voor vanavond en vannacht .
Nu eerst nog even genieten van de zon en helaas ook nog even werken tot 23:00 .
Precies op tijd klaar als het goed is .