We hebben het ook over onweer en niet stormen en extreem weer..
Ik doe het voor beide. Gevoel en fotografie.
Niet alleen O en ZO van het land hoge temps he
Ik doe het voor beide. Gevoel en fotografie.
Dat heb je dan toch fout. Zal het eens in het engels vertalen: Thunderstorm. De onweersbuien van heftige aard (grote hagel, windstoten -downburst-, veel regen en ontladingen) zijn zeer zeker wel stormen. En ook dat is onderdeel van dit forum. Bij dit soort stormen (supercells) kom je de mooiste wolkensoorten en formaties tegen en eventueel wallclouds/tornado's. En dat is waar ik het voor doe. Morgen is voor mij dus niets meer als een leuk dagje en zeer zeker mooi mee genomen! Ik gun een ieder die zich erop verheugt het allerbeste en dat het mag knallen morgen!
Verder ga ik deze discussie niet voeren of dit wel of niet hier thuis hoort want dat mag wel duidelijk zijn
Nick
Lezen Jan. Staat duidelijk "daar waar de cape het hoogst is en de temperatuur hoger uit zal vallen dan in de rest van het land." | Gewijzigd: 30 mei 2011, 00:09 uur, door Nick (Amersfoort)
We kunnen deze discussie uren voeren Jan, maar je weet zelf ook als geen ander dat CAPE wel degelijk een zeer grote invloed heeft op het groeien van de buien. CAPE > VOEDING. Ik vind in dat opzicht CAPE en een trog en/of conv.line de belangrijkste ingrediënten voor het ontstaat van onweer. Alles wat daarbij komt kan meehelpen aan het ontstaan of een bijdrage leveren om het onweer severe van aard te maken.
Gegroet!
Gegroet!
Cape kan zeker invloed hebben, maar dat wil niet zeggen dat als de Cape in Limburg het hoogste is dat daar ook de meeste kans is.
nog geen waarschuwingen, nog geen Estofex. Ik duik nog ff een uurtje m'n koffer in (maar 't is zo liiiicht buiten, en 't wordt zo'n leuke daaaahaaaaag)
Hoewel, synopsis laat toch genoeg ruimte voor speling:
... W France into W Germany ...
It seems that weak instability will materialize in the warm-sector air mass from France into Germany, east of the cold front.
Shear profiles may become marignally supportive of severe thunderstorms from NW France into Benelux/W Germany.
However, forcing for vertical motion looks to be weakest where shear is strongest ... with a Goldilocks zone over NW France and S Benelux.
Expect sporadic marginally severe hail/winds to be the main threats. There is a very conditional threat also of tornadoes,
should storms form over NW Germany where about 10 m/s LLS are simulated. However, current thinking is that storms will fail to initiate over that region.