Als dat van zaterdag en zondag uitkomt kun je je lol op. Vrijwel het hele land (behalve de wadden) heeft dan een mooie cape (ook 's nachts!) Ook de cape in dagen ervoor ten zuiden van ons is om U tegen te zeggen. Echter is het nog te ver weg om er naar uit te kijken en zal er t.z.t. wel een nieuw topic voor aangemaakt worden. Voor nu kijken we uit naar maandag
Zolang dat nieuwe topic er niet is kan je dit soort berichten beter op het lentetopic plaatsen, zodat we hier alleen over maandag lezen waarvoor dit topic bedoeld is. Ik zal het ook op het lentetopic met interesse lezen hoor! | Gewijzigd: 29 mei 2011, 13:03 uur, door Ben47
Zelf had ik het niet verwacht, dat ik nog een update zou gaan schrijven voor morgen, maar goed, zo zie je maar dat er niets veranderlijk is dan het weer! In mijn eerste stukje schreef ik nog dat we geen kans maakt op spetterend onweer, maar de kaarten zijn goed veranderd sinds de laatste run.
Morgen krijgen we te maken met een thermisch laagje (depressie) die vanavond in Frankrijk al ontstaat. Volgens de verwachting verplaatst dit laagje zich richting het noordoosten. Morgen tegen de avond ligt het boven België cq Nederland. Voor mensen die niet weten wat een thermisch laagje in houdt zal ik het nog even herhalen. Als er een lang hogedrukgebied stagneert wordt de lucht aan de grond opgewarmd. Hierdoor ontstaat er verdamping. Doordat de lucht zo warm en vochtig is, ontstaat er een klein lagedrukgebied, een thermische depressie. Omdat de temperatuur zo hoog is, verandert een hogedrukgebied vaak in een lagedrukgebied omdat de atmosfeer zo vochtig is. Daardoor kan damp niet ontsnappen doordat een hogedrukgebied damp tegenhoudt. Thermische lagedrukgebieden komen dan plotseling in een hogedrukgebied, waardoor de damp in de troposfeer stijgt, omdat de atmosfeer zo vochtig is wordt het onstabiel en kunnen thermische lagedrukgebieden vaak voor hagel en onweer zorgen, aldus het KNMI.
Kijken we alleen even naar de onstabiliteit dan zien we dat het erg is toegenomen boven België en Nederland. De waardes liggen ongeveer rond de 200-600 J/KG in het noorden en in het westen van beide landen, elders liggen de waardes ongeveer rond de 1000 J/KG met uitzondering van het zuidoosten, daar liggen de waardes ongeveer rond de 1500 J/KG bij een lifted van -1 a -2 in het noorden en in het westen van het land. Elders ligt het rond de -3 tot -6. Hieronder de kaart van 18Z (20.00 uur Nederlandse tijd).
Ook de windschering lijkt OK. Windschering 0-1 kilometer bedraagt 10 a 11m/s in grote delen van het land, in het westen blijft hij achter. Daar ligt de windschering ongeveer rond de 7 a 8m/s. Ook wordt er een STP gegeven van 1! De windschering op 0-6 kilometer hoogte ligt ongeveer rond de 21m/s in het noorden tot zo'n 17m/s in het zuiden van het land. Samengaand met een rechteringang van de Jet kan/kunnen er mogelijk supercell achtige buien voor gaan komen. Hieronder de 0-1 en de 0-6 km windschering.
Wat betreft de neerslag cq vocht in de lucht lijkt het ook in orde, het Amerikaans weermodel en het Europees weermodel berekenen neerslag. Helaas laat Hirlam de neerslag pas in de nacht over komen. Dit zegt echter nog helemaal niets. Hieronder ziet u de neerslagkaart die bij de desbetreffende bespreking hoort (van 18Z). Ook waar we rekening mee moeten houden is de CAP die er op zit!! Het welbekende dekseltje wat onweer kan tegen houden om het maar simpel te zeggen. In het zuidoosten van het land bedraagt het -100. Hoe verder naar het noordwesten toe, hoe minder CAP dat er op zit. Als de CAP in het zuidoosten van het land doorbroken wordt dan kunnen dat zware buien zijn. Ook hagel wordt er berekend tot 2 centimeter. Als alles zo blijft sta ik er niet van op te kijken dat we voor het eerst dit seizoen een krappe level 2 van Estofex krijgen, anders een dikke level 1
Vooralsnog hou een slag om de arm, we kunnen ons nu allemaal wel lekker gaan maken op deze run, maar dat wil niet zeggen dat de aankomende run ook weer zo is!!!! | Gewijzigd: 29 mei 2011, 17:00 uur, door Verwijderde_gebruiker_01