Opnieuw heeft een reeks tornado's een spoor van verwoesting getrokken in het Middenwesten van de Verenigde Staten. In de zwaar getroffen plaats Joplin, in de staat Missouri, zijn vannacht ten minste 30 mensen om het leven gekomen. In de stad van ongeveer 50.000 inwoners raasde de wervelstorm door het centrum, waarbij een ziekenhuis vol werd getroffen. De storm maakte deel uit van een reeks tornado's die dit weekeinde door de VS trokken. In de stad Minneapolis viel ten minste één dode. Ook zaterdagavond werden tornado's gesignaleerd. In de staat Kansas kwam daarbij iemand om het leven.
Bron AD | Gewijzigd: 27 mei 2011, 15:16 uur, door Marga
Wat we me trouwens op valt in het eerste filmpje dat grote betonnen gebouw staat nog recht, misschien da ze de huizen daar ook maar ze zo moeten gaan bouwen, i.p.v. al die houten hutjes.....
Zou het allemaal met de nu heersende stromingspatronen hebben te maken?
Misschien dat Europa nu een warme en droge zomer krijgt en de VS vooral veel overlast door heftige tornado outbreaks!
Vraag me af of dit verband met elkaar zou kunnnen hebben!
Edit:
Dit filmpje was het eerste filmpje dat ik zag op youtube.. in het begin zie je ramen etc... die mensen rennen opeens een koelcel in waar ze blijven zitten tot het over is.. ze lopen uit de koelcel en staan gelijk buiten?
| Gewijzigd: 23 mei 2011, 12:30 uur, door Tricker
Residents of Joplin, Mo, walk west on 26th Street near Maiden Lane
Emergency workers wait for a medical team after finding a body in a tornado ravaged car in Joplin, Mo., Monday, May 23, 2011.
A rescue worker walks past debris at Joplin High School
Emergency personnel assess the damage of the remains of the Academy Sports building at 17th St. and Range Line Road in Joplin
Bron: CBS | Gewijzigd: 23 mei 2011, 17:12 uur, door Marga
Was een vreemde situatie, we moesten een heel eind rijden om bij deze bui te komen. Het duurde erg lang voor hij een tornado warning kreeg. Maar ook daarna duurde het nog erg lang voor er echt een tornado gemeld werd.
We hadden het lokale radio station aanstaan en daar werden eerst powerflashes gemeld. Een minuut of vijf later was het meteen raak: tornado on the ground, lots of debris. Ik denk dat mensen daardoor een beetje verrast zijn, de warning was al zo lang actief zonder dat er echt wat gebeurde.
Een paar minuten nadat de tornado over de I44 stak kwamen wij door het pad, onze begeleiding heeft wat mensen geholpen die in vrachtwagens vast zaten en er twee naar het (andere) ziekenhuis gebracht.
Erg/te indrukwekkend dit. Vandaag toch weer op pad, hopelijk met tornado's op kale vlaktes.
Daniel