eerlijk is eerlijk, je hebt er wel degelijk goed over nagedacht!
Bedankt voor je onderbouwing!
Groetjes Kees
In de avond nabij de trog wel enkele buien, mogelijk met onweer. Deze buienontwikkeling zien we in zowel Hirlam als ECMWF. INDECS komt voor het oosten maar met rond 20%, in het westen en noordwesten in de avond 40-80%, hoogste waarden in het noorden. Overige modellen komen de afgelopen runs ook met de hoogste onstabiliteits-indices ten oosten van ons in de warme lucht en op de trog.
geen wind in midden nederland?
Hé nog een Workumer....Als dat zou kunnen, graag...Zovaak hebben we hier geen onweersbuien. Ikhoop op een verdubbeling van de maandneerslag!
Friesland heeft al een code geel voor onweer en harde wind.
" reken maar "!
Zwolle en Hasselt liggen dicht bij de flevopolders die geel zijn, het komt hier alleen wat later! | Gewijzigd: 25 mei 2011, 13:50 uur, door henk55
Eerst misschien eventjes uitleggen wat een convergentielijn precies is. Het is een lijn die de plaatsen verbindt waar de wind plots uit een andere richting gaat waaien.Op een convergentielijn vindt een stijgende luchtbeweging plaats. Dat is normaal. De wind waait er aan de grond uit twee tegenovergestelde richtingen naar éénzelfde plaats toe. De luchtstromingen botsen tegen elkaar. Er ontstaat op die plaats een "overschot" aan lucht. Dat teveel aan lucht kan maar één kant op: naar omhoog.
Een convergentielijn is dé risicoplaats bij uitstek voor het ontstaan van onweer. De lucht wordt omhoog gedwongen en koelt af. Als er veel vocht in de lucht aanwezig is, raakt die verzadigd en ontstaat er cumulusbewolking, die kan uitgroeien tot een onweer. Maar wil het echt serieus worden hebben we wel een flink temperatuurs verschil nodig
Wie weet.. | Gewijzigd: 25 mei 2011, 16:02 uur, door Verwijderde_gebruiker_01
Ik heb trouwens een paar keer de LT bekeken, maar die lijkt voor onweer nog niet interessant te worden, bij geen enkele run.
Is dit toeval of is hier een verklaring voor?
Gr Davy
Is dit toeval of is hier een verklaring voor?
Gr Davy
Wij hebben dat probleem hier ook tussen de Maas en Waal in. Wat ik ooit heb begrepen komt dan omdat er tussen de wateren veel koude lucht hangt, waardoor of het zaakje in activiteit af neemt of nou juist verergerd.
Check dit anders ff:
http://www.knmi.nl/cms/content/23843/onweer_over_rivieren | Gewijzigd: 25 mei 2011, 15:52 uur, door channiej
Nee hoor, hoef je niet uit te leggen... Dit wordt altijd netjes uitgelegd als het daadwerkelijk op de kaarten staan, zie andere topics
O sorry. ik wilde alleen maar info delen.
Ik ben nog niet zo lang deelnemer
Ik zal proberen niet in je vaarwater te zitten jan..
Maar ik begrijp dat de uitleg dus redelijk correct is.
Ik zit alleen met een vraag.. Hoe stabiel is een trog?
Check dit anders ff:
http://www.knmi.nl/cms/content/23843/onweer_over_rivieren
Het is dus heel tegenstrijdig wat je hier nu zegt, je zegt dat de rivieren wel degelijk invloed hebben, maar het KNMI zegt dat rivieren geen/nauwelijks invloed hebben:
en nog eens verderop:
Alleen warmteonweer kan invloed hebben van rivieren:
Zo.. is dit ook weer opgehelderd.
On topic:
Zelf denk ik dat het er morgen overdag niet van zal komen. Het front wordt pas echt actief in Duitsland, waar dan ook onstabiliteit aanwezig is. In de nacht van donderdag op vrijdag komt er wel een regengebied over het noordwesten van het land, wat misschien overdag ook nog voor wat onweer kan zorgen.
Zie: