GFS, WRF en ECMWF zeggen allemaal dat het zo rond de 18-19 graden wordt, snap dus niet waar de andere meldingen de 28 graden vandaan halen. Misschien stond dat eerst op de kaarten, nu niet meer.
Hopelijk dat de run van 18Z meer duidelijkheid biedt en meer informatie over vrijdag geeft...
volgens mij 25/26 mei 2009, hier hebben we toen vanaf 21:30 (25 mei) tot 04:30 (26 mei) onweer gehad. ( met onderbrekingen uiteraard)
Ongeveer 3 a 4 shelfclouds gezien en zo elke seconde een flits.
Donderdag warmste dag van deze week
Weeroverzicht
Een koufront lag vanochtend vroeg boven Limburg en trok snel weg. Hierachter wordt het vanmiddag niet warm zoals de afgelopen dagen.
Bij Bretagne ligt vanmiddag een hogedrukgebied dat naar het oosten trekt. Het centrum ligt morgenmiddag boven Duitsland. Bij een O-ZO wind is het in Limburg droog, zonnig en warm.
Donderdag zorgt een depressie boven de Britse Eilanden voor een ZZW wind. Het wordt zomers warm met later regen- of onweersbuien. Achter een koufront dat later passeert, koelt het vrijdag flink af met nog enkele buien.
Bron: L1
http://www.l1.nl/weer/Meer_weer/_pid/links1
Ongeveer 3 a 4 shelfclouds gezien en zo elke seconde een flits.
Helemaal vergeten dat dat een KF was, excuses
KF lijkt wel erg vroeg door te komen en aan het begin van de middag al over het oosten van het land te liggen om vervolgens snel Nederland achter zich te laten. Acitiviteit lijkt minimaal met wat regen welke naar het oosten toe een wat buiig karakter kan krijgen. Kansen op onweer dan ook voor de oostelijke provincies het grootst maar nog steeds
marginaal (duitsland heeft zoals gewoonlijk wat betere papieren). Achter het KF lijkt onstabiliteit vanuit het westen duidelijk te vergroten op nadering van de hoogtetrog. Onweerskansen nemen in de namiddag en avond voor west en noord NL sterk toe, dan wel de koudbloedige variant uiteraard. Ik heb niet heel veel tijd meer maar denk dat Jan hier straks wel meer over zal vertellen. | Gewijzigd: 25 mei 2011, 09:10 uur, door marsel
KF lijkt wel erg vroeg door te komen en aan het begin van de middag al over het oosten van het land te liggen om vervolgens snel Nederland achter zich te laten. Acitiviteit lijkt minimaal met wat regen welke naar het oosten toe een wat buiig karakter kan krijgen. Kansen op onweer dan ook voor de oostelijke provincies het grootst maar nog steeds
marginaal (duitsland heeft zoals gewoonlijk wat betere papieren). Achter het KF lijkt onstabiliteit vanuit het westen duidelijk te vergroten op nadering van de hoogtetrog. Onweerskansen nemen in de namiddag en avond voor west en noord NL sterk toe, dan wel de koudbloedige variant uiteraard. Ik heb niet heel veel tijd meer maar denk dat Jan hier straks wel meer over zal vertellen.
Kansen lijken dus ineens andersom te zijn?? Westen en noorden onweer ?? Als dat het geval is, ben ik wel benieuwd hoe dat mogelijk is, gezien de temps in het westen behoorlijk laag zullen liggen. (Nu heb ik niet zo veel verstand van de 'soorten' onweders, maar goed..) | Gewijzigd: 25 mei 2011, 09:21 uur, door koen17
Ik volg de berichten op onweer-online al geruime tijd, vooral voor het onweer.
Het fotograferen van onweer is 1 van me favoriete bezigheden(zie foto album) en hoop ik dus dat het donderdagavond hier in het westen toch nog leuk gaat worden.
KNMI verwactingen van vanmorgen 5uur:
Morgen zien we bij de thermische vore en het koufront minder neerslag dan in de voorgaande run. Doordat de koelere lucht al vrij snel op de dag over het land uitstroomt lijkt de kans op convectie klein. Op het koufront zelf lijkt de neerslag ook niet al te actief te zijn, ECMWF wat meer dan in Hirlam. In de avond nabij de trog wel enkele buien, mogelijk met onweer. Deze buienontwikkeling zien we in zowel Hirlam als ECMWF.
Maar waar zal die trog zich bevinden in de avond?
Glenn
Zonnig weer vandaag, komende dagen buienkansen. Afgelopen nacht is het koud geweest.
In het zuidwesten van Europa zijn de thermometers flink op dreef. Dinsdagmiddag werd in het Franse Istres, gelegen in het departement Bouches-du-Rhône, 34,5º gemeten: in het Spaanse Andújar in Andalucia werd het 35,3º. De warmte krijgt geen gelegenheid zich naar onze streken uit te breiden. Ons land heeft de komende tijd namelijk te maken met een meanderende westelijke hoogtestroming. Daarmee worden met enige regelmaat polaire, van het noordelijk deel van de Atlantische Oceaan afkomstige luchtmassa’s aangevoerd.
Vandaag wordt het weerbeeld bepaald door een hogedrukgebied dat zich met een kerndruk van ruim 1030 hPa van Duitsland naar Oost-Europa verplaatst. Onder invloed van het hoog is het overwegend zonnig maar vanmiddag trekt ook sluierbewolking over Nederland. De middagtemperaturen lopen uiteen van rond 18 graden in het Waddengebied tot 23 in het zuiden. Tijdens de afgelopen nacht zijn in de polaire lucht opvallend lage temperaturen gemeten: Arcen, Ell en Wijk aan Zee registreerden een minimumtemperatuur van 3,6º. Nabij het aardoppervlak ging het kwik lokaal onderuit tot iets beneden nul: Hupsel mat -0,8 en Ell -1,0º.
De wind gaat vandaag trouwens zwak tot matig uit het zuiden waaien. Aan de kust is er kans op wind van zee.
Morgen bereikt een depressie, momenteel nog ten westen van Ierland, de Noordzee. Op de nadering van het systeem neemt de bewolking de komende nacht toe maar de regenkansen zijn nog klein. De temperatuur zakt naar 11 graden en de wind krimpt naar het zuidoosten.
Donderdag is het veelal bewolkt met kans op wat regen. Tijdens de avonduren komt een trog naderbij en gaan er buien vallen die van onweer vergezeld kunnen gaan. De middagtemperaturen lopen sterk uiteen. Aan de kust wordt het 16 graden, langs de oostgrens komt het kwik rond het middaguur nog op 24 graden uit. De wind ruimt naar het zuidwesten en neemt fors toe. Boven land wordt de zuidwester (vrij) krachtig, aan de kust hard. Het is te hopen dat vóór de wind aanwakkert, de bovenlaag enigszins vochtig is geworden, anders zal het flink gaan stuiven.
Vrijdag wordt een koele dag met nog steeds veel wind en buien (lokaal 10 mm).
J.v
Zou de as/stof die vanuit Ijsland onze kant opkomt niet voor een trigger kunnen zorgen waardoor er makkelijker neerslag ontstaat?
Een mod mag van mij deze reactie verwijderen mocht het echt complete onzin zijn
Waarom denk je dat als ik het vragen mag?
Ben wel benieuwd naar je gedachtegang...
Koufront lijkt nauwelijks actief met kans op wat regen of een enkele bui (dan wel vanaf middelbaar niveau, gezien de droge grenslaag). Kansen op onweer zoals eerder vermeld gering, maar het grootst voor het oosten. Hoogtetrog lijkt een steeds dikkere vinger in de pap te hebben. Aardige KA op (T500<-24C), beetje forcernig nabij de hoogtetrog, jet net oost ervan en relatief warme kustwateren lijkt allemaal genoeg te zijn voor enkele (onweers)buien voor het westen en noorden in de loop van de middag, avond en nacht. KOUW en andere indecs geven hoge kansen vooral voor W & N NL. Vrijdag overdag zien we buiigheid van het westen uit wat meer concentreren op het binneland (geholpen door dagelijkse gang). Gezien de koude bovenluchten en nabijheid van een hoogtetrog ook dan onweerskansen, in de loop van de dag juist met het zwaartepunt op het midden en oosten.
Ben wel benieuwd naar je gedachtegang...
Mijn gedachtengang.
Omdat de fijne deeltjes voor kunnen zorgen datde vocht die in de lucht aanwezig is ineens een houvast krijgt om tot grotere druppels uit te groeien. Net als dat eater in een supper chilled toestand kan verkeren. Temperatuur van het water is dan goed onder nul maar is nog steeds niet bevroren. Zodra het iets aanraakt bevriest/cpndenseert het meteen. Op die manier kunnen er druppels worden gevormd met de welbekende neerslag als gevolg.
Ik weet dat er in het verleden experimenten zijn uitgevoerd waarbij regen kunstmatig door mens werd verozaakt
Omdat de fijne deeltjes voor kunnen zorgen datde vocht die in de lucht aanwezig is ineens een houvast krijgt om tot grotere druppels uit te groeien. Net als dat eater in een supper chilled toestand kan verkeren. Temperatuur van het water is dan goed onder nul maar is nog steeds niet bevroren. Zodra het iets aanraakt bevriest/cpndenseert het meteen. Op die manier kunnen er druppels worden gevormd met de welbekende neerslag als gevolg.
Ik weet dat er in het verleden experimenten zijn uitgevoerd waarbij regen kunstmatig door mens werd verozaakt
Klinkt wel plausibel, neerslag heeft inderdaad een 'kern' (de kleine deeltjes) nodig voordat het neerslag 'kan' worden. Eén en ander zal in dit specifieke geval wellicht ook afhangen van de hoogte van de aswolk en de grootte van de deeltjes.