Ik hoop het ook echt voor de mensen in het oosten, want ik ben bang dat we hier in het westen niet veel mogen verwachten. Maakt niet uit, het seizoen is nog niet zo lang begonnen, ik zal weer genieten als ergens eind augustus het westen weer wat lekkere buien krijgt vanwege het dan relatief warme zeewater.
Gister in de chat vertelde ik al dat ik meer vertrouwen had in de hoogtetrog welke achter het koufront binnen komt dan in het KF zelf. Wellicht wat kort door de bocht, maar voor de westerlingen (waaronder ik zelf) lijkt het wederom op niet veel interessants uit te gaan draaien.
Zoals het nu lijkt trekt het koufront vanaf eind ochtend/begin middag langzaam activerend van (zuid)west naar (noord)oost over Nederland. Er vooruit een thermische rug (hogere Theta-W en Theta-E waarden) welke echter iniet gek actief lijkt. De bij dit front behorende neerslag zal enigszins buiig van karakter zijn en kan, geholpen door dagelijkse gang, voor het midden en vooral het oosten van het land onweersachtig zijn.
Onstabiliteit lijkt marginaal, iets in de orde van grote van 100-500 J/KG. Hoogste waarden voor midden en oost NL. Uiteraard is dit afhankelijk van de exacte timing...deze staat immers nog steeds niet helemaal vast en modellen lopen hierover nog uurlijks te bakkeleien. Wederom geldt: hoe later hoe beter.
Dynamisch overigens nog best interessant te noemen voor de oostelijke gebieden met redelijk hoge DLS, LLS en SRH waarden (details zal Jan ongetwijfeld straks behandelen)!
Vervolgens zien we donderdag middag en -avond een met vrij koude lucht gevulde hoogtetrog vanuit het westen naderen. Feit is dat de kustwateren inmiddels al 'relatief' warm zijn en met dergelijke KA (T500hPa rond -24/-25C) is buiigheid (mogelijk met onweer) achter het KF in de middag en avond goed mogelijk, ook voor de westelijke delen van NL. In de loop van de avond lijkt buiigheid zich te concetreren op een brede zone langs de westelijke en noordwestelijke kustgebieden. | Gewijzigd: 24 mei 2011, 18:54 uur, door marsel
Duidelijk stukje marsel, ik heb altijd gedacht dat juist later in de zomer het zeewater warm genoeg is om geen storende factor te zijn voor de vorming van buien(ben ook maar een leek ). Voorbeeldje was 24 augustus 2010. Toen ontstonden de buien al voor de kust en zag ik zo op me afkomen vanuit het westen. Maar goed, onweer is dus wel mogelijk in het westen alleen landinwaarts zal het wat meer activeren, zeg ik dat goed?
Je hebt gelijk hoor. Later in de zomer is het effect vele malen groter, ik kan dan ook niet wachten tot de boel weer lekker is opgewarmd! Maar het zeewater is direct voor de kust toch al zo'n 13-14 graden. Het IJsselmeer is weer een paar graden warmer. Met dergelijke waarden en een koude bovenlucht is buiigheid nog wel mogelijk, echt vet is het allemaal niet uiteraard. Koufront is vooral voor het oosten interessant, trog vooral in eerste instantie voor het westen, later op vrijdag voor midden en oost NL.
EDIT:
Uhm ja.....ik zal je alvast dit vertellen: géén enkel model beschrijft de atmosfeer met 100% nauwkeurigheid! Zelfs niet op 3 uur voorruit. Dát is nu juist de charme van het maken van verwachtingen. Je maakt gedeeltelijk gebruik van de huidige techniek en deels je eigen ervaring en interpretatie. We kunnen weldegelijk aan de hand van modellen een goede verwachting maken....wat wil je dan? Lekker afwachten omdat modellen de boel toch niet helemaal goed beschrijven? Daarom heet het toch ook een VERWACHTING?
Échte details kunnen we pas achteraf geven , maar dat is niets nieuws. | Gewijzigd: 24 mei 2011, 19:21 uur, door marsel
Marsel's verwachting hebben we gehoord, nu die van jou nog | Gewijzigd: 24 mei 2011, 19:17 uur, door onno333
Ach ja alle meningen zijn verdeeld begrijp ik en de frustratie slaat toe.
Dat is best jammer eigenlijk. Want iedereen hier beseft toch wel dat het seizoen pas net begonnen is.
En al hebben we dan een paar keer wat pech gehad.
Positief blijven..
Échte details kunnen we pas achteraf geven , maar dat is niets nieuws.
Helemaal gelijk, maar zeg nou zelf.. Om te zeggen dat er niets meer komt omdat een of meerdere modellen een negatieve(re) indicatie geven is natuurlijk niet relevant. Het weer is en blijft moeilijk te voorspellen. En ik zeg niet voor niets moeilijk.. Het is niet geheel onvoorspelbaar, dat zeker niet. Maar ik heb te vaak meegemaakt dat er helemaal niets gebeurde terwijl we toch echt prachtige kaarten hadden, of juist dat het ineens los ging terwijl dat totaal niet werd verwacht.
Probleem zit 'm in het verschijnsel waar wij allen zo weg van zijn. Onweer. Het is en blijft een lastig fenomeen, temeer omdat het zo afhankelijk is van details, zowel in de grenslaag als in de bovenlucht. Soms komt het letterlijk op enkele tienden van graden aan....tja dan kan een verwachting wel eens de mist in gaan. En dat modellen niet de waarheid zijn? Dat ben ik 100% met je eens! Dat hoort bij het vak .
Maargoed, laten we weer ontopic gaan. Anders heb ik straks een moderator in mn nek hijgen . | Gewijzigd: 24 mei 2011, 19:51 uur, door marsel
In iedergeval is er dan neerslag volgens de kaarten
(even klikken)
Maar ook 26 mei neerslag | Gewijzigd: 24 mei 2011, 20:11 uur, door onweeer