Vandaag is de laatste chasedag voor Tour 1, waarbij ze niet eens helemaal voluit kunnen gaan omdat morgenvroeg Tour 2 begint. Het scheelt dat het interessante gebied voor vandaag wel dichtbij Norman ligt. Sterker nog, de grens van het SLight Risk gebied loopt vrijwel precies door mijn motel kamer . Shear schijnt beter te zijn dan gisteren en ik wens Tour 1 dan ook een mooie uitsmijter toe.
Met de dryline boven mijn hoofd houd ik natuurlijk ook mijn ogen open.
Zondag
Een heartshaped outlook:
Dit gaat onze eerste chasedag worden. Ik hoop dat iedereen op tijd is zodat we tijd hebben om het 30% gebied in te rijden.
Maandag lijkt een echte Oklahoma chase te gaan worden, aan de goede kant van Oklahoma (het gebied voor zondag is sterk bebost):
En dan pakken we dinsdag ook maar even mee:
Weer een thuiswedstrijd...
Voor maandag en dinsdag schrijft het lokale kantoor van de weatherservice in Norman trouwens:
"THE PLOT THICKENS EARLY NEXT WEEK AS AN EXTENSIVE NEGATIVELY-
TILTED LONGWAVE TROUGH DEVELOPS FROM THE NE PACIFIC SE-WARD ACROSS
THE INTERMOUNTAIN W INTO AZ/NM. THIS IS AN OMINOUS LONGWAVE
PATTERN FOR THE S PLAINS IN LATE SPRING. MODEL CONSENSUS APPEARS
TO SUPPORT ONE SIZEABLE PIECE EJECTING FROM THE SW TROUGH INTO THE
CENTRAL/S PLAINS MONDAY FOLLOWED BY AN EVEN LARGER PIECE TUESDAY.
EITHER OR BOTH DAYS COULD FEATURE ACTIVE AND WIDESPREAD SEVERE
WEATHER IN AND AROUND OK/TX. BUT THE STANDARD DISCLAIMER APPLIES -
CONVECTIVE EVOLUTION ON ANY GIVEN DAY WILL LIKELY AFFECT THE
EVOLUTION OF STORMS ON SUBSEQUENT DAYS IN ONE WAY OR ANOTHER."
Met andere woorden: vrij grote onzekerheid doordat het effect van de buien van vandaag en morgen moeilijk te voorspellen is, maar maandag en vooral dinsdag kan het wel eens flink los gaan.
SPC maakt er dit van:
"THE
GREATEST SEVERE RISK FOR SEVERE STORMS... INCLUDING POTENTIALLY
TORNADIC SUPERCELLS...APPEARS TO EXIST LATE TUESDAY AFTERNOON AND
EVENING ACROSS PARTS OF NORTH CENTRAL TEXAS AND CENTRAL/EASTERN
OKLAHOMA AND KANSAS."
Als dit uitkomt dan is het zeker de moeite waard om vanuit Nederland te volgen, het zal stikken van de livestreams en ook zullen verschillende TV stations live te volgen zijn op internet, ongetwijfeld weer met live helikopter beelden. Maar nu nog even uitkijken voor dooie mussen dus.
Daniel
Zie mijn blog voor het verhaal en een timelapse van deze supercell.
Voor morgen is het gebied met kansen groter geworden en er is al sprake van dat delen van de outlook naar een moderate risk zullen gaan. Om 9 uur (16.00 in NL) krijgen we de briefing waar we met koffers verwacht worden, of te wel: chase time!
Daniel
Hier lezen we dat de tornado nog al zwaar huisgehouden heeft in Joplin er worden minstens 30 doden vermeld.
Sterkte met de chase.
EDIT: de eeste beelden druppelen hier binnen, op You-tube een filmpje gezien waar je werkelijk sprakeloos naar kijkt
de totale ravage is enorm en er staat een flat gebouw en er zit geen glas meer in.
Er word gesproken over een F4 tornado. | Gewijzigd: 23 mei 2011, 07:00 uur, door henk55
(Dat flatgebouw was het ziekenhuis volgens mij)
Daniel
Morgen wordt er een outbreak verwacht, SPC overweegt naar een High Risk te gaan.
Daniel
Morgen voorlopig nog een Moderate Risk voor Kansas en Oklahoma, maar kan heel goed een High Risk worden (morgen als in: ik moet nog een nachtje gaan slapen nu, over 9 uur vertrekken we).
Nieuwe outlook kan trouwens ieder moment uitkomen nu, maar ga toch maar slapen.
Daniel