De meeste zeehavens zijn niet klaar voor de klimaatverandering die er onvermijdelijk zit aan te komen. Dat zeggen onderzoekers van de Amerikaanse Stanford-universteit. Zij onderzochten alle zeehavens in de wereld en stelden vast dat er nauwelijks havens zijn die al een antwoord hebben op de toenemende impact van de klimaatverandering. Uit het onderzoek blijkt dat de havenautoriteiten wel bezorgd zijn maar vaak niet precies weten hoe ze de haveninstallaties het best kunnen beschermen. Zo zullen er zware infrastructuurwerken nodig zijn om de stijgende zeespiegel het hoofd te bieden. Ook kunnen stormen met de kracht van orkaan Katrina, volgens wetenschappers mogelijk een gevolg van de klimaatwijziging, zware schade aanrichten aan zeehavens.
Tot 1,80 meter stijging
Klimaatonderzoekers verwachten dat de zeespiegel tegen 2100 met 0,45 tot 1,80 meter kan stijgen. Volgens Austin Becker, die het havenonderzoek leidde, zijn zware investeringen nodig om daarop een antwoord te bieden. Bovendien verwachten wetenschappers dat zware stormen van het kaliber van orkaan Katrina tegen 2100 in aantal zullen verdubbelen. Katrina richtte in 2005 voor 1,2 miljard euro schade aan in de havens van de Amerikaanse staat Louisiana.
Orkaanbarrières
In het onderzoek gaven slechts 6 procent van de zeehavens aan dat ze de komende tien jaar orkaanbarrières gaan bouwen. Nog geen 18 procent gaat dijken of andere stormkeringsstructuren bouwen. "Tegen het eind van de eeuw zullen nogal wat havens in de problemen komen, zelfs al hanteer je nog de meest conservatieve schattingen voor de stijging van de zeespiegel", zegt Martin Fischer, hoogleraar burgerlijke ingenieurkunde aan de Stanford-universiteit en coauteur van de studie. "In elke zeehaven zie je structuren die honderd jaar geleden gebouwd zijn. De gebouwen die we nu aan het zetten zijn, zullen er nog zijn wanneer de zeespiegelstijging de kust zal beginnen hertekenen." Dat zoveel zeehavens niet klaar zijn voor de nabije toekomst, is zorgwekkend, vinden de onderzoekers. Ze merken op dat meer dan 80 procent van het vrachtvervoer wereldwijd per schip verloopt.
Computermodel
De Stanford-onderzoekers hebben een computermodel ontwikkeld dat de havens in staat moet stellen betere beslissingen te nemen in verband met de klimaatwijziging en de nodige ingrepen goed te plannen. Het gaat om het eerste wereldwijde onderzoek naar zeehavens en klimaatwijziging. Becker schreef 160 havenagentschappen aan, van 93 kreeg hij een antwoord. De resultaten zijn gepubliceerd in het vaktijdschrift Climatic Change.
Bron: HLN | Gewijzigd: 24 april 2017, 12:21 uur, door Joyce.s
Onweersdagen: 0
On: ikzelf geloof ook niet zoveel in global warming dus ook niet in zeespiegelstijging
Global warming is er wel degelijk maar is een natuurlijk proces, dan weer warm dan weer koud
En wat betreft de zeehavens die nog niet klaar zijn. Het probleem is niet dat die er meer water op de zee komt, het probleem is dat de mens het water wil beheersen, het land wil behouden...