Vooruitzichten:
Zondag kans op enkele regen- of onweersbuien. Daarna flinke zonnige perioden en tot donderdag vrijwel overal droog. Middagtemperatuur rond 20 graden.
Meeste kans, volgens het knmi dan vooralsnog voor de zondag, maandag valt even buiten de boot.
| Gewijzigd: 20 mei 2011, 11:33 uur, door Tyshane
Zie pagina terug, bij onderstaande reactie staan de linkjes:
http://forum.onweer-online.nl/index.php?s=...st&p=249746
Mee eens, maar als je dergelijke indices ziet met die datum, ja dan kriebelt er toch wat. | Gewijzigd: 20 mei 2011, 13:29 uur, door Tyshane
Ik denk dat sommige dit topic liever een beetje overzichtelijk willen houden.
En zoals Jan denk ik al vaak heeft gezegt, kunnen deze onweerskansen/dagen worden besproken in het lente topic of in de chat. Ik probeer niet lastig te zijn hoor, en ja ik snap jullie enthousiasme op de geweldige cape/lifted kaarten.
Edit Marga: Prima opmerking! Ik heb even flink de bezem erdoor gehaald | Gewijzigd: 20 mei 2011, 15:08 uur, door Marga
Ik denk dat sommige dit topic liever een beetje overzichtelijk willen houden.
En zoals Jan denk ik al vaak heeft gezegt, kunnen deze onweerskansen/dagen worden besproken in het lente topic of in de chat. Ik probeer niet lastig te zijn hoor, en ja ik snap jullie enthousiasme op de geweldige cape/lifted kaarten.
Mee eens, sorry..
Ik zie vooralsnog weinig kans voor onweer in mijn omgeving
Nu moeten wij het er nog over eens zijn
hmm GFS run laat weinig zien, zelfs neerslag is afgenomen.
Ik denk dat het (als het komt) kleine cellen zijn die snel opleven en nog sneller doven.
Zondag zal een koufront ons land van west naar oost passeren. Het koufront is verbonden aan een depressie in de buurt van de Faeröer Eilanden. Er is veel bewolking en plaatselijk valt er wat regen of een bui. Met het oplopen van de temperatuur bestaat er vooral in het oosten van het land in de middag kans op een (stevige) onweersbui. In de loop van de middag zal ook de zon vanuit het westen weer tevoorschijn komen en blijft het in de westelijke kustprovincies droog. De temperatuur loopt uiteen van 16°C in het noordwestelijk kustgebied tot 21°C in het oosten en zuidoosten. De matige zuidenwind zal in de loop van de dag achter het koufront ruimen naar west en langs de kust toenemen tot vrij krachtig.
J.V | Gewijzigd: 21 mei 2011, 08:02 uur, door wiggelrode
NEERSLAG:
Vandaag geen, de buienactiviteit vindt plaats aan de warme zijde van de barokliene zone. Mogelijk dat het uiterste zuidwesten van Nederland zaterdagavond laat te maken krijgt met een (onweers)bui. In de loop van zondagnacht enkele (onweers)buien vanuit het zuiden en overdag ontstaan er ook lokaal enkele (onweers)buien. De frontale neerslag stelt daarna niet erg veel meer voor, hoewel er wel een enkele verscholen bui kan voorkomen. Indecs laat op zondag behoorlijk grote onweerskansen zien. Bron knmi guidance.
Aan de voorzijde van een doorslaande hoogtetrog zal zondag een KF van W naar E over onze regio trekken. Reeds in de middag bevindt het KF zich over het centrale deel van de regio met aan de voorzijde opstuw van een zwakke TE850 rug. Vooral in deze tong met verhoogde onstabiliteit kan er prefrontaal onweer ontstaan morgen. Dit dan waarschijnlijk dus enkel over de oostelijke gebieden. Toppen kunnen reiken tot zo'n 8 km en wat hagel is niet uitgesloten. De kansen op onweer zullen snel opschuiven naar DU daar het KF snel doortrekt. Achter het KF wordt de luchtmassa snel stabiel in de postfrontale subpolaire luchtmassa.
Bron: Severe Weather Outlook @ Karim
En estofex ook een lage kans voor 21 mei
Misschien geen schokkende grote kansen, maar wel mooie wolkjes, wie weet | Gewijzigd: 21 mei 2011, 14:18 uur, door Harmos
Er zwak frontensysteem trekt vandaag van noordwest naar zuidoost over het land. Het geeft enige regen. Op de Noordzee liggen opklaringen klaar en met een zwakke noordwestelijke stroming zullen deze vandaag na de regen terrein gaan winnen.
Dan is het woord morgen aan een ruggetje van hogedruk dat voor een vrij zonnig weertype zal zorg dragen. Is het vandaag nog kil, morgen wordt het allemaal al een stuk zachter.
De rug van hogedruk houdt ook zaterdag stand. Er wordt nog wat warmere lucht aangevoerd, in Limburg kan het zelfs 23 tot 24 graden worden!
Is dit dan de aanzet tot een warme en zonnige zondag? Ik denk het niet. Naar het oosten toe wordt het best nog aangenaam mar 20 tot 22 graden, maar koelere lucht dringt al in de ochtend het westen van het land binnen. Dit gaat gepaard met enkele buien, mogelijk met onweer. Deze koelere lucht verovert in de middag ook het oosten van het land. De natuur zal blij zijn met deze buien.
In grote delen van het zuiden en westen van het land viel deze maand nog maar enkele millimeters regen. Heel anders is dat in het noordoosten van Groningen waar al 44 millimeter regenwater werd afgetapt.
In Tilburg viel nog maar 3 mm.
Volgende week komen we op de grens van een nieuwe rug van hogedrukvanaf de Azoren en een depressie op de Oceaan. Voorlopig ga ik er vanuit dat het hogedrukgebied de meeste invloed zal hebben. Het zal niet direct resulteren in een hoog zomers weertype, wel in een meest droog weertype met temperaturen rond of iets boven het langjarig gemiddelde van 18 tot 19 graden.
P.P