Groningse akkerbouwers bij Oudeschip hebben gistermiddag schade geleden door een fikse hagel- en regenbui.'In 20 minuten tijd viel hier 26 millimeter regen', zegt Jan-Geert Duisterwinkel in een interview met het ledenblad van boerenorganisatie LTO. Duisterwinkel liep vrijdagmiddag door zijn 10 hectare grote uienperceel achter de dijk in de Oostpolder om de schade op te nemen.
'Het sloeg hier op 15 plekken in. Veel pijpjes zijn afgeslagen. Hoeveel schade ik heb geleden, kan ik nog niet zeggen. Ik moet nog in gesprek met mijn verzekeraar.' De bui trok gisteren rond kwart voor 2 over het uiterste puntje van Noordoost-Groningen. 'Het zag wit van de hagel, zoveel heb ik nog nooit gezien. Tussen 2 schuren lag 40 centimeter.'
Ook de bieten van collega-akkerbouwer Johannes Noorloos kregen het zwaar te verduren. 'Het is een triest gezicht, de stengels zijn geknakt. We zijn goed van de nachtvorst afgekomen, maar nu hebben we wel schade. We hadden gehoopt op een beetje regen. Dit is veel te veel.'
Bron Boerenbusiness
Ik was op het moment van de bui aan het werk in de eemshaven, maar windhoos niet gezien. Wel inderdaad enorm veel hagel in zeer korte tijd.