Het vliegveld van Catania op het Italiaanse eiland Sicilië is gesloten. De luchthavendirectie heeft uit voorzorg daartoe besloten. De nabijgelegen vulkaan Etna spuwt sinds woensdagavond as en lava uit. Vrijdagochtend worden de vluchten wellicht hervat, meldde het Italiaanse persbureau ANSA.
In de nacht van woensdag op donderdag was de uitbarsting het hevigst. Naast de aswolken en lava waren er flinke bevingen. De lavastroom bleef echter gering en het meeste stroomde naar onbewoonde gebieden. De situatie wordt met behulp van helikopters permanent bewaakt door het Italiaanse Instituut voor Geofysica en Vulkanologie.
De wielrenners in de Ronde van Italië rijden zondag op Sicilië. De etappe eindigt dan op de flanken van de Etna. Er zijn schoonmaakploegen aangesteld om de as van de wegen te vegen voordat de renners arriveren.
Bron: hln | Gewijzigd: 20 april 2017, 12:05 uur, door Joyce.s
Of is deze wel vaker actief?
Volgens mij is deze veel vaker actief (maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen).
nou in dat geval komt wikipedia mooi van pas
maar daar staat dat de etna een van de meest actieve vulkanen van de wereld is
http://nl.wikipedia.org/wiki/Etna_(vulkaan)
maar dan vraag ik me alleen af waarom hebben ze onder die vulkaan een vliegveld gebouwd??
lekker handige plek
MeteoCentralleSchweiz Etna
Ciao Johann | Gewijzigd: 13 mei 2011, 12:27 uur, door Alpenweerman
Zeer spectaculair!
De gids vertelde dat dit elke twee weken wel voorkomt.
Die avond zagen we een mooi rood lavastroompje in de verte.
Je kan je afvragen waarom er een vliegveld in de buurt ligt. De stad Catania ligt er al wat langer en is in de geschiedenis vaak getroffen door de vulkaan, maar mensen blijven terugkomen.
Voordeel van de Etna: het is geen zwaar explosieve vulkaan.
de foto op deze pagina heb ik destijds genomen:
http://us.fotolia.com/id/2533137
lekker handige plek
Dat is juist enorm handig. Mocht ie uitbarsten, dan kunnen de mensen die daar wonen, lekker snel pleite met het vliegtuig!
misschien italiaanse logicaxD
@ roytjee24 daar heb je je italiaanse logica
Daarom sluiten ze em als die uitbarst....
Klopt, haha. Als het vliegtuig nu maar kan landen. Anders pak je toch gewoon de boot.
Etappe Messina - Etna
...De wielrenners in de Ronde van Italië rijden zondag op Sicilië. De etappe eindigt dan op de flanken van de Etna. Er zijn schoonmaakploegen aangesteld om de as van de wegen te vegen voordat de renners arriveren.
Bron: hln
Dus eindelijk rijdt er eens een bezemwagen voor de kopgroep. Moet je snel zijn als je wilt opgeven...