het kwam pas later vannacht bij ons aan maar was desondanks leuk om weer te doen, was alweer lang geleden voor mij.
veel plezier ermee, ze zijn in HD formaat:-)
Groeten,
Peter | Gewijzigd: 11 mei 2011, 12:54 uur, door Tripwire
Je kunt aan de schoorsteen (grasdrogerij Opeinde) die in de foto's te vinden is zien dat de wind tussentijds bijna 180 graden draaide tijdens de buien. | Gewijzigd: 11 mei 2011, 13:21 uur, door Tripwire
Sluiterstand op BULP, autofocus uit. F7.5 lens 18-55 mm.
Sluiterstand op BULP, autofocus uit. F7.5 lens 18-55 mm.
Hoi,
Je hebt alles prima in orde alleen je focus dient op oneindig te staan, probeer overdag te oefenen door hem een aantal keren op oneindig te focussen, let daarbij op op welke stand je lens dan staat, zet daarna de focus op handmatig en laat hem daarop staan, probeer dan te voorkomen dat ie verdraait. Ik heb meestal een zaklampje om de stand even snel te controleren. Als je op groothoek hebt scherpgesteld op oneindig en een diafragma van 7.1 of 8 hebt dan zit je met scherpte goed omdat je dan de hyperfocale afstand van je lens gebruikt (dan is alles vanaf pakweg 3 of 4 meter van de camera tot oneindig scherp maar precies focussen is altijd het beste.
hyperfocale afstand en scherptediepte hier te berekenen: http://www.dofmaster.com/dofjs.html
Het lukt mij meestal heel snel om op een klein lichtpuntje aan de horizon te focussen, dan zet ik hem op handmatig en ben ik klaar en kan ik ook met grotere lensopeningen (kleiner f-getal) werken. Ik weet niet of 's nachts focussen bij jouw body lukt maar dat kun je natuurlijk eens proberen. Hiervoor had ik een 30D en dat ging redelijk. Nu gebruik ik (na heftig sparen) een EOS 1d en een 1ds met alleen het center af-punt ingesteld, die zijn enorm gevoelig. Op jouw camera zijn die af-punten ook gewoon in te stellen lijkt me, welke gebruik je?
Let op: de focus op zoomlenzen verschuift vaak iets als je in of uit zoomt, dit komt omdat de lensdelen intern van elkaar bewegen.
nog een tip: simpelweg de focusring helemaal naar de oneindig-aanslag draaien resulteert vaak ook in wat onscherpe foto's omdat veel lenzen nog wat extra speling hebben ingebouwd na het oneindig symbool (omgekeerde '8')
succes
Peter | Gewijzigd: 12 mei 2011, 22:11 uur, door Tripwire