Ik loop al een tijdje rond met een vraag over de onweerssituatie van 25/26 mei 2009.
Die buien hadden namelijk een grote bliksemactiviteit, je zag dan ook om de seconde wel een flits.
Maar (nu komt het ) ik hoorde niet bij elke bliksem een donder, terwijl de bui toch echt boven mij hing.
Dus hoe kan het dat er niet bij elke bliksem een donder te horen is, terwijl de bliksems fel zijn en de bui recht boven je hangt??
Ik hoop dat mn vraag een beetje duidelijk is verwoord en herkenbaar is
Mvg, Pieter1004
Ik loop al een tijdje rond met een vraag over de onweerssituatie van 25/26 mei 2009.
Die buien hadden namelijk een grote bliksemactiviteit, je zag dan ook om de seconde wel een flits.
Maar (nu komt het ) ik hoorde niet bij elke bliksem een donder, terwijl de bui toch echt boven mij hing.
Dus hoe kan het dat er niet bij elke bliksem een donder te horen is, terwijl de bliksems fel zijn en de bui recht boven je hangt??
Mvg, Pieter1004
Goede vraag! Ik liep met dezelfde vragen over dezelfde datum. Het enige wat me nog bijstaat qua geluid is het soort grommen wat ik hoorde van de wind. Wellicht werd het daardoor overstemd oid...
Mvg, Pieter1004
Door het verschil in afstand van de ontladingen valt het geluid van de donder ervan samen met de andere donders, waardoor je ze niet allemaal kunt horen.
Top dagen dit jaar 2012 ;
20 + 21 Mei
Top dagen vorig jaar 2011 ;
28 April, 10/11Mei, 28 Juni, 26 Augustus en 10/11 September
Dat ze samenvallen waardoor de mindere harde donder in min of mindere mate bijdraagt tot het totale geluid lijkt me wel. Maar als je bedoelt dat het geluid in meer of mindere mate weg valt door het in tegenfase zijn van de verschillende geluidsbronnen vraag ik me af. In theorie is het mogelijk, maar dan moet het geluid van beide bronnen exact gelijk aan elkaar zijn in hoogte (frequentie) en in tegenfase zijn op het punt waar het gehoord wordt.
Inderdaad, en dat lijkt me praktisch onmogelijk aangezien geen enkele inslag/donder hetzelfde is. Is het niet mogelijk dat je veel flitsen zie van ver weg maar té ver weg van de donder? Geluid draagt immers minder dan licht.
ja, Anti-geluid, als het met dezelfde frequentie is kan het geluid wegvallen,
hier er nog meer over: http://nl.wikipedia.org/wiki/Antigeluid
Mijn (on)weer foto's : Foto's
tja dat zou kunnen, maar t leek mij dat als er veel felle flitsen zijn (dus of dichtbij of zwaar toch??) dan zou je van elke flits dus toch wel wat moeten horen. en over-ruled lijkt het mij in ieder geval ook niet aangezien de donder niet elke keer dezelfde frequentie heeft. | Gewijzigd: 10 mei 2011, 14:03 uur, door Pieter1004
aan de overkant van het ijmeer/ijsselmeer boven Diemen en Amsterdam ging het toen gigantisch te keer.
Ik hoorde zelf ook maar 1 zachte constante rommel ookal waren sommige flitsen dichterbij dan andere.
Ik denk zelf ook dit de wind hiermee te maken kan hebben. De bui ging van zuid naar noord en trok bij Den Helder geloof ik iets meer naar het midden. Er stond een flinke zuidelijke wind. Aangezien wind invloed heeft op geluid kan ik me voorstellen dat deze niet heel ver (in mijn geval oostelijk) komen.
Een vriend van mij die aan het chasen was nabij Amsterdam die zochten dekking ivm de harde inslagen (ook qua geluid)
Die zaten er recht onder.