Rond de klok van 1uur barste het los, redelijk wat ontladingen, en een blikseminslag hier in de buurt. Dus ik lag al op mijn pieper te wachten totdat hij ging, tja dat heb je als brandweerman zijnde. maar hij bleef stil, gelukkig maar, hoefde ik niet door die stortregen. 12mm in de regenmeter.
Het nieuwsbericht staat al een uurtje of 11 op onweer-online
http://forum.onweer-online.nl/index.php?showtopic=24879 | Gewijzigd: 11 mei 2011, 21:49 uur, door Verwijderde_gebruiker_01
Gaaf man.... Moet zeggen dat het vannacht ook wel bijzonder hevig was...
Niet zozeer met de schade, maar gigantisch veel ontladingen, en dan met name aan de randen van de CB's
Normaliter is het zo dat er met een gemiddelde donderbui 2, hooguit 3 ontladingen binnen een straal van een 500 meter
manifesteren (binnen 2sec de donder na de bliksem), afgelopen nacht waren dit er zeker 15!!!
Geeft toch best een flinke adrenalinestoot
Lag al een tijdje in m'n bed, niet wetende dat er flinke buien in ontwikkeling waren. Natuurlijk heb je de berichten gehoord die avond en was er de mogelijkheid dat het met het onweer snel kon. Er waren ook wel voortekenen voor naderend onweer, de kleine wolkjes aan de lucht eerder deze avond, dus vol met hoop en verwachting lag je dan in je bed.
Een min of 10 later leek het me een goed idee om eens via het zolderraam richting het zuiden te kijken. En ja hoor, het flitste regelmatig. Weer een kwartiertje later toch maar weer het bed in, afwachtend op wat komen zou..
Vervolgens heeft het ongeveer een uurtje flink geonweerd, zonder dat het er echt bovenzat. Er zaten altijd wel een aantal seconden tussen de bliksem en de donderslag. Maar voor de onweerliefhebber is dat ook al heeel wat!
Een uurtje of 2,5 later, rond 2.45u, meldde zich nog een net ontstane onweersbui. Al snel trok deze geisoleerde bui activerend in noordelijke richting.. Toen werd het snel weer rustig en dat bleef het ook de rest van de nacht.
Top dagen dit jaar 2012 ;
20 + 21 Mei
Top dagen vorig jaar 2011 ;
28 April, 10/11Mei, 28 Juni, 26 Augustus en 10/11 September