Dat valt me nou van je tegen!
Loopt dagen te "mekkeren" dat er bij jullie nooit wat gebeurd op onweers gebied, het trekt altijd de verkeerde kant op, en dan krijgt het noorden eens wat, dan ligt meneer te pitten met een slaapmuts op!
TIP: Slaapmuts niet over je oren trekken en de ramen wagenwijd open bij onweersdreiging!
Loopt dagen te "mekkeren" dat er bij jullie nooit wat gebeurd op onweers gebied, het trekt altijd de verkeerde kant op, en dan krijgt het noorden eens wat, dan ligt meneer te pitten met een slaapmuts op!
TIP: Slaapmuts niet over je oren trekken en de ramen wagenwijd open bij onweersdreiging!
Het was een inwendige slaapmuts vandaar.. Maar hoorde niemand hier over onweer denk 30km verderop wel groningen delfzijl te noordelijk voor hier..
Ach en mekkeren doen we allemaal ook waar vaak onweer is.. maar goed morgen nieuwe kans.. dan maar ff geen slaapmutsje (inwendig)
Nu zonnig lijkt een mooie dag te worden 17,3gr.
Kzit 3km van jou vandaan. dus daar ook niks gehoord.. dus neem ik aan niks geweest hier.. idd wel lekkere regentje geweest..de grasmaaier kan vanmiddag gebruikt worden alhier.
Toch ben ik zeer onder de indruk van wat ik hier zie! Het was één groot spektakel.
Die zag en hoorde ik ook in Zwolle-Zuid. Verder aardig wat ontladingen geweest, maar meest in de wolken. 4 mm neerslag gevangen met hagel bij de bui.
Even een korte samenvatting.
Eerst gisterochtend een wispelturig buiengebied op een golf in het slepende frontale systeem (niet lekker gemodelleerd) wat snel deactiveerde maar in west en centraal BE toch lokaal voor onweer zorgde. De uitslaande golf werd veroorzaakt door het naderbij komen van een hoogtetrog.
Daarna werd het even lastig om te bepalen tot waar de buiigheid door dagelijkse gang uit zou komen, bovendien hoe heftig zou het gaan worden (supercellen mogelijk?). Kansen waren zoals aangegeven het grootst naar het zuidoosten van het land toe, achteraf had die lijn voor de middag dus wat verder naar het zuidoosten gelegd kunnen worden (lees: alleen Limburg).
Verder opvallend dat met marginale (grens)waarden toch vrij veel supercell-achtige systemen (inclusief celsplitting) zijn ontstaan. Er was aangegeven dat de kans er was (zij het klein), maar dat het zo gemakkelijk ging is wel opvallend. Het moge duidelijk zijn dat ook de verschillende weerbureau's het moeilijk hadden gezien de steeds veranderende en tegenstrijdige berichtgeving.
Vervolgens onduidelijkheid in modellenland over de hoogtetrog van vannacht: zwaartepunt over het westen (wat eerst ook best aannemelijk leek) of toch wat verder oostelijk...het wabberde alle kanten op.
Nu kunnen we zeggen dat het zwaartepunt duidelijk over het midden en vooral het oosten en noordoosten lag. Felle onweders lokaal ook met verdachte structuren en trekrichting.
Ik heb er niets van meegekregen hier, maar de verhalen spreken boekdelen; het was lokaal érg heftig . Leuk, en voor diegene voor wie het hun eerste onweer dit jaar was: gefeliciteerd! .
Kom nu maar met foto's voor 'ons' die geen onweer hebben gezien . | Gewijzigd: 11 mei 2011, 09:33 uur, door marsel
Totdat ik tegen half 4 wakker schrok van een harde klap! Zooowwe prachtig felle ontladingen!
Ben strompelend naar zolder gegaan om nog ff te genieten! Helaas geen plaatjes geschoten! Ach de zomer moet nog beginnen!
Whahaha ja dat doe ik ook altijd, ramen open en de gordijnen niet helemaal dicht. Nou dan merk je echt wel als er onweer komt (wat vannacht niet gebeurde, geen onweer ).
onweer trok mooi over muntendam heen!
hier wel het e.a. gehad, incl 9mm neerslag.