Ik weet dat er vanavond nog een nieuwe zone vanuit het zuidwesten komt. ( toch ?)
Maar de waarschuwing vanaf 12:00 snap ik dan niet.
De buien die er nu zijn lossen allemaal op.
Overigens schijnt het zonnetje weer lekker hier | Gewijzigd: 10 mei 2011, 11:58 uur, door smarkie
Als ik mag vragen Jan, kan (behalve hier) niets vinden over die trog. Op welk gebied gaat dit invloed hebben? Zuidwest direct naar noord(oost)?
Ik weet dat er vanavond nog een nieuwe zone vanuit het zuidwesten komt. ( toch ?)
Maar de waarschuwing vanaf 12:00 snap ik dan niet.
misschien dat het je iets helpt als je de views op de (online) buienradars niet alleen maar beperkt tot
ons kleine Nederland
Niet alleen Nederland, vaak doen Belgie, Luxemburg en (Noord)Frankrijk ook mee...
Zeker met een Zuid/ZuidWestelijke aanvoerrichting
Dan ga ik straks nog ff van het weer genieten en kijk ik vanavond wel weer een keer.
In de zone waar het front nu ligt (nu nog zichtbaar aan velden middelbare bewolking) is genoeg vocht aanwezig om enkele buien toe te laten en schuift langzaam oostwaards in de middag. Dit is overigens ook het gebied waar naar mijn idee straks het gemakkelijkst de eerste Cu's zullen ontstaan.
Als we naar de verwachte tophoogten kijken valt dat toch enigszins tegen. Max FL220-260. | Gewijzigd: 10 mei 2011, 12:19 uur, door marsel
ons kleine Nederland
Niet alleen Nederland, vaak doen Belgie, Luxemburg en (Noord)Frankrijk ook mee...
Zeker met een Zuid/ZuidWestelijke aanvoerrichting
In belgie en frankrijk was/is ook niks zichtbaar.
Ik kijk altijd verder dan alleen nederland.
En met name sat24 hou ik vaak in de gaten, omdat je daar vaak de "explosies" van bewolking kan zien.
definitie trog, voor de leken onder ons;
Tijdens de passage van een trog worden de buien (door de genoemde optilling) extra actief. Vaak trekt er dan een lijn van buien over Nederland waarin soms ook hagel en onweer kan zitten. Achter een trog ruimt de wind vaak naar west tot noordwest en trekt iets aan. De luchtdruk stijgt dan veelal snel. In veel gevallen passeert een dag later een rug van hoge druk met onderdrukking van de buien en wat grotere opklaringen.
Ik ga lekker relaxen, beetje verslavend steeds al die actuele kaarten verversen..
Dat wordt pas echt een interessante hobby als er een weeralarm wordt afgekondigd | Gewijzigd: 10 mei 2011, 12:25 uur, door Bac00
Wel onstaan er ineens allemaal stapelwolken, en ze groeien best snel.