Duurde vrij lang, met flinke flitsen en knallen. Bij eentje schoten we allebei half uit bed, die was echt hard!!
En mijn dochter van 5 maanden sliep overal doorheen, haha!!
Eindelijk de eerste echte bui van dit jaar. | Gewijzigd: 10 mei 2011, 07:45 uur, door astritos
2013: 3 onweersdagen
2014: 7 onweersdagen
http://www.maasvlakte2.com/nl/index/
Nu 16gr. zwaarbewolkt. nagenoeg windstil.
KNMI kaartje. Alleen voor de Oostelijke provincies vanaf 15u. De rest 7u. Voor jou eerder 7u van toepassing dan 15 uur, want je ligt tussen Utrecht en N-Brabant waarvoor 7u geldt.
Dat zeg ik, voor de meeste plaatsen. Niet dat dalijk heel het forum volstaat met "Ik krijg niets"
Actueel geeft Hirlam het e.e.a. nu aardig weer, maar dit is uiteraard geen garantie voor de verdere periode. De situatie is tamelijk complex en de neerslag is vnl. convectief van aard en dit laatste levert soms ook sterk wisselende beelden op tussen verschillende modellen of modelruns. De verschillen tussen Hirlam en ECMWF zijn deze run niet groot. Nadruk van de neerslag ligt vooral in de ochtend wanneer trog met bijbehorende golf langstrekt. Zwaartepunt vooral over de westelijke helft van het land. Vanmiddag is er met name in de oostelijke helft kans op een bui als gevolg van thermische convectie. Vanavond en vannacht een toename van de buienkans als gevolg van de langstrekkende trog. Model is daar deze run (evenals ECMWF) iets rustiger mee geworden. Grootschalig gezien zullen de neerslaghoeveelheden niet overdreven groot zijn, maar gezien het convectieve karakter kunnen er wel op kleine schaal grote verschillen optreden. KOUW reageert op de actuele onweerswaarnemingen en komt nu met een duidelijk signaal. INDECS geeft voor vanmiddag en vanavond de kans op onweer vooral in het oosten en zuidoosten (warmste lucht), ruwweg tussen 30 en 50%.
Gisteren was ook het voor het westen berekend, maar de strook liep midden over het land. onderstaande kaartje van gisteren, dit zal nu toch verder oosterlijker moeten liggen? het CF. dus de kans alleen maar groter voor toosten.of zie ik dat verkeerd.
Een kleine verschuiving kan wonderen geven. maar ook terleurstelling. Ook gisteren was de temp. zo op de scheiding nog opliep tot 29gr.Winschoten. het westen meer dan 10gr kouder. maar tis gewoon afwachten. maar mijn gevoel is beter op kans op een onweersbui. de voeding is reeds in gang gezet als ik zo de lucht bekijk. | Gewijzigd: 10 mei 2011, 08:35 uur, door wiggelrode
Als die kaarten maar 100% zeker zijn was het aan neembaar. maar gisteren zeiden de meteorlogen ook dat het gezwabber tig kilometers kan verschillen en mooilijk was in te schatten. dat bleek gister toch. alleen het z.westen maar het gebeuren ging kilometers oosterlijker. dus zou je toch moeten aannemen dat de meenste buien meer tot ontwikkeling gaan komen op scheidingslijnen of botsen tegen het hoog waar de temp hoger ligt en voeding voor handen lijkt.
Men spreekt voor hier vanaaf en vanacht kans op enkele pittige buien. goed we zullen zien.