Na verschillende theoriën gehoord te hebben over afgelopen zondag zoals: Meeste kans in het midden en oosten van het land door pulse onweer (nieuw woord) in plaats van pulsestormpjes en noem alle onzin maar op hadden wij het hier enigszins aardig voor elkaar. Dat het niet tot onweer kwam heeft mede te danken door het feit dat de luchtlagen wederom te droog waren. Overige ingrediënten waren wel aanwezig.
Maar goed, we staan niet stil en we gaan zachtjes aan kijken naar aankomende dinsdag. Dinsdag lijkt weer een aardige kans op onweer. Ook wat betreft de dynamiek lijk het enigszins interessant te worden. Natuurlijk kan het altijd beter, maar een begin is er in ieders geval. Kijken we eerst naar de CAPE en lifted kaarten dan zien wij een magere onstabiliteit, in het noorden en in het noordwesten van het land kan het oplopen tot zo'n 200 J/KG en in het binnenland tot zo'n 600 J/KG, bij een lifted van -2. Zie afbeelding hieronder.
Wat betreft de dynamische kant lijkt het enigszins ook wat beter te zijn, maar natuurlijk kan alles nog beter. De 0-1km winsdschering ligt ongeveer rond de 5m/s en in het noorden van het land komt het uit op zo'n 7 tot 10m/s. De 0-6km windschering bedraagt 28m/s in het noorden tot zo'n 14 m/s in het zuiden van het land. De SRH waarden bedraagt 225 m2/s2 in het noorden tot zo'n 125 m2/s2 in het zuiden van het land, het oosten is nihil zie afbeelding hieronder. Daarnaast zien we ook de Supercell Composite Parameter uitslaan in het westelijk gedeelte van het land, naar 0.5. Kans op een eventuele supercell is dus niet uitgesloten. De eventuele trigger van dit alles kan zijn een trog die voor het koufront ligt. In het oosten van het land laat de Hirlamkaart een convergentielijn zien, allen vraag ik me af hoeveel waarde we daaraan moeten hechten.
Wat betreft de neerslag kunnen we kort over zijn, veel neerslag wordt er niet verwacht.... Dit zegt lang niet alles natuurlijk en hebben we in het verleden vaker meegemaakt. | Gewijzigd: 9 mei 2011, 00:00 uur, door Verwijderde_gebruiker_01
SRH/SCP
Op klikken voor animatie
Hagelberekening
Op klikken voor animatie | Gewijzigd: 9 mei 2011, 08:25 uur, door Verwijderde_gebruiker_01
Een golvend KF bevindt zich ook morgen dinsdag over de Benelux met aan de voorzijde een tong van verhoogde TE850 waarden. De onstabiliteit lijkt morgen ook hoger uit te vallen dan op maandag, mede omdat de trog west van ons (met lagere T500 waarden) dichterbij komt. Concreet gaat het kwik op 500 hPa bij ons zo'n 2 graden naar beneden bij een bijna gelijke PBL toestand. Dit levert een CAPE op van ca. 600-1000 J/kg bij een LI rond -2 à-3°.
De stroming neemt in de hoogte tevens toe uit SW terwijl de stroming in de onderste lagen zwak is. Ook dat levert een gunstiger patroon op met een significante windshear. Ook de SRH loopt op tot waarden rond 120-150 m²/s², de hoogste waarden in het westen (maar daar is de onstabiliteit het laagst). De toppen van potentiële buien kunnen reiken tot zo'n 9 km.
Wat de concrete kansen op onweer morgen betreft: deze is een pak groter dan vandaag waarbij ook de kansen op feller onweer reëel is, met kans op hagel rond 3 cm. Enkele cellen kunnen tijdelijk wat rotatie vertonen en wat organisatie is ook mogelijk. Extreme toestanden echter verwacht ik evenwel niet. De westelijke gebieden zouden grotendeels ontsnappen aan onweer, al lijkt een stabiele golftop daar 's voormiddags door te trekken maar daarop zou de onweerkans niet te groot moeten zijn.
Severe Weather Outlook
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos
En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
Juist, golvend koufront. Persoonlijk had ik de moderate risk wat verder ingetekend gezien voor morgen. Estofex zal dat naar alle waarschijnlijkheid wel doen
Ook het KNMI verwacht nu onweer voor het oosten.
Neerslag voor dinsdag heeft nogal wat onzekerheid. De patronen bij de golf vertonen wel enige conistentie, maar omdat het een relatief kleinschalig verschijnsel is zorgen kleine verschuivingen voor een ander weertype. Nadruk lijkt in de ochtend op het westen te liggen (dynamische neerslag volgens de Hir Uitvoer en convectief volgens de EC Uitvoer) en in de middag boven het zuiden en oosten (convectief). Duidelijk is dat de passage van beide hoogtetroggen voor een forcering zorgt. Nadruk ligt bij de Hir Uitvoer op de neerslag in de ochtend, bij de EC Uitvoer bij de middag/avond. Dit alles is min of meer terug te vinden in de GFS Uitvoer. Hoeveelheden gemiddeld ongeveer 3 mm met een spreiding van 0-10 mm. Kans op onweer in INDECS in het oosten en zuiden dinsdagmiddag en -avond is sterk toegenomen, nu ongeveer 50-80%. Realistisch.
dat was namelijk ook al de gehele maand april aanwezig.... Merendeel van voorspelt onweer liep daar op stuk,...
Alleen wat je momenteel ook heel sterk als ingredient ziet, is gigantische windschering momenteel...
zie onderstaand kaartje:
onweer zie ik al helemaal niet snel komen...
onweer zie ik al helemaal niet snel komen...
Je zit opzich ook op een niet al te gunstige locatie daar bovenin Grunn, altijd zo geweest in die contreien..
Als er daar een keer onweer komt is het vaak wel meteen pittig