Het heeft lang geduurd, maar er komt nu toch een topic. Het heeft immers geen zin om tien dagen van tevoren een topic te openen. Nu is het twee dagen, maar dat bied nog geen garanties. Verder wil ik jullie dit nog even mededelen.
Aanstaande zondag neemt in de middag de onstabiliteit toe. Schrikbarende waardes hoeven we niet te verwachten, de CAPE ligt bij 600 J/KG a 700 J/kg op zijn maximum. Ook de lifted die -1 bedraagt is niet veel, maar dat neemt niet weg dat de kans op onweer aanwezig is. Op de kaart hieronder, van wetterzentrale van 18Z (20.00uur) zien we een convergentielijn. Het vreemde ervan is dat de Hirlamkaarten van het KNMI op zaterdag hem wel intekenen bij Engeland, maar op zondag niet bij ons. Misschien komt dit nog. Even voor de mensen die niet helemaal snappen wat een convergentielijn doet of is. Een convergentielijn is dé risicoplaats bij uitstek voor het ontstaan van onweer. De lucht wordt omhoog gedwongen en koelt af. Als er veel vocht in de lucht aanwezig is, raakt die verzadigd en ontstaat er cumulusbewolking, die kan uitgroeien tot een onweer. Op een convergentielijn vindt een stijgende luchtbeweging plaats. Dat is normaal. De wind waait er aan de grond uit twee tegenovergestelde richtingen naar eenzelfde plaats toe. De luchtstromingen botsen tegen elkaar. Er ontstaat op die plaats een "overschot" aan lucht. Dat teveel aan lucht kan maar één kant op: naar omhoog.
Als we gaan kijken naar de dynamische kant, dan lijkt het (zuid)westen de beste papieren te hebben. Gemiddeld gezien ligt de windschering (0-1 km) op 9 a 10m/s. De windschering op 0-6 kilometer hoogte bedraagt ongeveer 9 m/s. In het zuidwesten van Nederland en België bedraagt het ongeveer 12m/s. Kans op georganiseerd onweer is daarbij mogelijk. De kans op hagel acht ik zeer klein.
Conclusie
Zondag neemt tegen de avond de kans op onweersbuien vanuit het zuidwesten uit toe. De meeste kans op onweer is ten westen van de lijn Den Helder/Eindhoven. | Gewijzigd: 8 mei 2011, 23:50 uur, door Verwijderde_gebruiker_01
Misschien dat het nog wat veranderd en dat het noorden (noordoosten) nou ook eens weer wat krijgt.
Het heeft hier nou al bijna 2 maand niet geregend (bijna niet, misschien 1 piepklein buitje, maar dat was een druppel op een hete plaat)
Maar misschien moet ik toch maar iets meer naar het zuidwesten.
Een meercellig onweer is een clustering van meerdere buiencellen. Deze zijn meer georganiseerd onweer en een stuk groter in omvang met een langere levensduur. Ze zijn ook krachtiger en kunnen noodweer veroorzaken. Bij dit soort onweders kunnen randverschijnselen, zoals (grote) hagel, grote neerslaghoeveelheden en hevige windstoten optreden. Soms kan aan de voorzijde van zo'n meercellig onweer een mooie shelf cloud te zien zijn.
l1 (rtv) geeft voor maandag onweer/hagel kansen (komt de 9e ook nog bij dit topic ?)
Zal er wellicht komen als de kansen er zijn, maar is nog ietwat te ver denk ik.
Limburg licht er niet goed bij volgens de kaartjes
Ennuh b.t.w., het topic gaat ook over zondag ...
ik heb niet gezegd dat ik de kop laat hangen
en geef alleen een suggestie over maandag !
en mijn reactie op darkcloud gaat over zondag
ff beter lezen