Hieronder een passage van het zeewaterforum.nl
Verwarming en koeling
26 C Is de optimale temperatuur voor een tropisch zeeaquarium. Temperaturen boven de 29C kunnen leiden tot zuurstofgebrek en het uitstoten van de zoexanthellen (algen die het koraal levend houden) door de lagere dieren.
Ga dus eens even achter de temperaturen aan waar bovenstaand stuk niets over zegt. | Gewijzigd: 4 mei 2011, 21:20 uur, door Shadow112
Heb de heer Meesters via de mail aangeschreven, dus even afwachten.
Interessant artikel heb je weer geplaatst, maar het temperatuur-verhaal roept idd vragen op. Cool dat je er even achteraan mailt!
Zeker, vind ik ook!
In het artikel staat dat dat er geen ziektes zijn geconstateerd. Slechtere omstandigheden leiden meestal tot ziektes. Waarom is het het dan toch aangetast? Terwijl volgens het artikel eerder internationaal onderzoek heeft aangetoond dat het gebied extreem rijk is aan soorten. Hebben ander soorten nergens last van?
Vragen, vragen, vragen. Ik meen dat onderzoekingen vragen moeten beantwoorden i.p.v. alleen maar oproepen.
Of is dat teveel gevraagd?
In principe ligt de watertemperatuur rond de 29 graden celcius in de tropen en schommelt het normaal 1 graad. Echter de laatste jaren zien we steeds vaker perioden waarin de watertemperatuur langdurig boven de 31graden komt. NOAA heeft een aparte website waar men dan ook een ‘bleaching’ alert uitgeven (vergelijkbaar met onze uv-waarschuwing).
Indien de SST (sea surface temperature) te lang zo’n hoge waarde heeft, raken allerlei processen verstoord, o.a. koralen verbleken en kunnen na enkele dagen beginnen af te sterven. Er zijn modelstudies die aangeven dat de meeste riffen bij het ongunstigste scenario binnen 60 jaar verdwenen zullen zijn.
Mvg,
Erik Meesters
Ik heb redelijk veel ervaring met koralen i.v.m met een tropisch zeewater aquarium en dit antwoord klopt. Langdurige blootstelling aan temperaturen boven de 29 graden zorgt dat koraal hun zogenoemde zoexanthellen, dat zijn algen die het koraal levend houden via symbiose, afsterven waardoor het koraal doodgaat, het zogenaamde verbleken. Het koraal wordt bleek omdat alleen het skelet over blijft die uit kalk bestaat.
Bijgaande kreeg ik een pdf, (via p.b bij mij op te vragen) die de temperatuur verhoging onderbouwd. Hier ben ik nog niet helemaal mee klaar want het onderzoek in het pdf betrof een periode tot 2005. Lijkt mij niet handig een rapport in 2011 te baseren op een watertemperatuur rapport uit 2005. Ik weet niet of dit ook daadwerkelijk het geval is. Mogelijk kan ik daar nog wat info over krijgen.
Shadow, mooie & duidelijke uiteenzetting verder en leuk dat dhr. Meesters snel reageerde. Ik ben ook wel benieuwd naar het vervolg want ik ben het met je eens dat data tot en met 2011 een meer logische keuze is. Wordt vervolgd...
Sluit ik me bij aan.
Hieronder een passage van het zeewaterforum.nl
Verwarming en koeling
26 C Is de optimale temperatuur voor een tropisch zeeaquarium. Temperaturen boven de 29C kunnen leiden tot zuurstofgebrek en het uitstoten van de zoexanthellen (algen die het koraal levend houden) door de lagere dieren.
Ga dus eens even achter de temperaturen aan waar bovenstaand stuk niets over zegt.
Dat bewijst al dat global warming 1 grote leugen is.