Yup.. het is hier vandaag heerlijk.. redelijk blauwe lucht en de temp is een stuk hoger dan gisteren. Het begon wat benauwd vanmorgen maar er is af en toe wat wind die het heerlijk maakt buiten.. En de buien trekken allemaal mooi langs het zuiden/oosten weg
Ach ja gisteren had men in het zuiden/oosten het mooie weer.. nu heeft het westen het.
Vanavond maar eens kijken hoeveel regen er gevallen is.. geloof dat het met het onweer nog meevalt als ik zo de activiteit bekijk.. maar goed er kunnen altijd konijnen uit de hoed komen
Ik ga weer de zon in ... laterssss
Dinsdag ziet er idd leuk uit. zelfs onweer voor winkel. tot nu toe dan.
Dus misschien leest bijna niemand deze post.. ach maakt niet uit.. hij is in ieder geval niet ondergesneeuwd door de fly-by posts.
Goed . ik was en ben nogal sceptisch over het mogelijk zeer slechte weer wat NL zou gaan treffen vandaag. Er waren genoeg factoren die er inderdaad op zouden kunnen wijzen dat het weer extremen zou gaan aannemen, maar tegelijkertijd vielen mij een aantal verschijnselen op die de onweerspret in een groot deel van NL wel eens zouden kunnen temperen.
We hebben te maken met hoge temperaturen en deze temperaturen komen in aanraking met koude lucht. Als dit maar heftig genoeg gebeurt kun je hele..hele vervelende buien krijgen met zeer zware windstoten. Estofex gaf zelfs een level 2 waarschuwing af. Hierbij viel het mij op dat de meeste mensen alleen maar een 1 zagen staan..
Zelf zag ik dat de buien via het zuidoosten over NL wegtrokken. De wind op grotere hoogte is ook zuidwest..
Kortom ik dacht even een kleine analyse van wat er op dit moment gaande is:
Ik heb het Estofex kaartje er even bijgenomen. Op het kaartje zie je een enorm gebied dat onder level 1 valt.
Echter als je bij het Nederlandse gedeelte kijkt dan zie je dat het overgrote deel wat binnen de waarschuwing valt "slechts' een level 2 niveau heeft bereikt. Ook in het commentaar wat is afgegeven bij Estofex bespeur je twijfel over deze 2. Hij heeft het gebied 2 gemaakt omdat hij denk dat daar specifiek de zwaardere buien zullen komen.
Als je de radar bekijkt (BE of NL) zie je dat alle buien vanaf België over Limburg, Gelderland, Overijssel en een stukje Drente trekken.
De zuidoostelijke kant van de lijn Eindhoven Arnhem Zwolle en Assen (en dan moet je even het kaartje pakken wat ik zelf maar even in-elkaar geflanst hebt ) heeft kans op onweer ( 50%) de rest van Nederland heeft een verwaarloosbare kans op onweer.
Ook de cape/lifted index kaart laat eigenlijk alle activiteit in het zuid/oosten zien.
Kortom..trek zelf je conclusie over de onweersactiviteit van vandaag.
Ik persoonlijk denk dat er meer regen zal vallen dan dat er zware onweersbuien zullen zijn..
edit: e
edit.. nee buitje heeft zich helemaal opgelost.. blijft lekker droog | Gewijzigd: 21 augustus 2011, 16:54 uur, door Callie-P
dit is de nieuwe.. level 2 is verder uitgebreid over Nederland..
ben zeer benieuwd of er nog wat van terecht gaat komen
je schrijft leuk, en ook nog wat ik kan begrijpen. mijn dank daarvoor
gr marieke
Blijf zo schrijven zou ik zeggen.
misschien heb je een antwoord op mijn vraag. hoe kan je een koufront zien als je buiten sta? of is zoiets alleen op een radar te zien?
heb nog wel meer vragen, die komen nog wel een keertje, is dat goed??
misschien heb je een antwoord op mijn vraag. hoe kan je een koufront zien als je buiten sta? of is zoiets alleen op een radar te zien?
pm je straks wel even.. ben nu even met de kinderen en het eten bezig
Het antwoord is Ja, je kan dit zien als je buiten staat mits je niet een egaal grijs wolkendek hebt voordat het koufront aankomt.
Ik heb een klein tekeningetje gemaakt van wat er gebeurt als een koufront aankomt..
Je ziet dat de warme lucht gaat stijgen die wij hier op de grond hebben. Onderweg komt deze warme lucht de koude lucht tegen en zal dan gaan condenseren. Hoe hoger deze warme lucht stijgt hoe verder ze afkoelt. dus we gaan van condens naar uiteindelijk regen.
Je kan dit herkennen aan het type wolk wat je voor je ziet. Het is 1 van de meest spectaculaire wolken (vind ik) doordat je deze wolken echt kan zien groeien. Deze wolk heet Cumulonimbus maar kennen we in de volksmond meer als paddestoelwolk met hieronder een hele mooie foto van zo een wolk. ( moet wel toegeven dit is een hele spectaculaire )
Ik hoop dat dit het antwoord is op je vraag. En ja je mag me altijd PB-en of gewoon hier vragen stellen.. Keep in mind ik ben geen pro maar doe het voor mijn hobby dus ik zal niet overal direct een goed antwoord op hebben maar dan zoek ik het graag uit om het dan in begrijpelijke woorden uit te leggen aan 1 ieder die dat wil. ( bovendien leer ik er zelf dan ook wat van )
heheh dank je voor het compliment. ik heb in de gaten dat veel mensen mijn stukken waarderen.. dat maakt het schrijven dubbel zo leuk
Het is waar ook . Best dat je je belofte van enkel het wintertopic verbroken hebt
TaL
het is mistig, kleine wereld zo.
maar die kansen voor morgen zijn ze er nog? Of is alles zo aan het veranderen geweest vannacht dat de kansen weg zijn?
zie nog geen topic voor morgen namelijk. terwijl het er gisteren best goed uit zag.
gr marieke
het is mistig, kleine wereld zo.
maar die kansen voor morgen zijn ze er nog? Of is alles zo aan het veranderen geweest vannacht dat de kansen weg zijn?
zie nog geen topic voor morgen namelijk. terwijl het er gisteren best goed uit zag.
gr marieke
topic word vandaag geplaatst.
het ziet er nog goed uit voor morgen.
Zelf voor mij ziet het er rood uit. kan alleen niet goed lezen hoeveel procent dat dan is. Maar goed kans is er, hoop wel in de ochtend. (reden: ben ik nog niet alleen )
Kansen topic is wel erg leuk om mee te lezen.
Wat ik me afvraag, gister 21-8 was er een waarschuwing voor onweer. zoals jullie weten is dat er gister niet of bijna niet geweest (op sommige plekken wel natuurlijk). Nu las ik dat het een trigger nodig had. wat zou die trigger dan zijn?
Nou hier geen zon hoor, nou klein beetje maar, maar ook geen konijnen uit de hoed, helaas pindakaas. Jij dus nog wel lekker van de zon genoten! Wat denk jij van een nazomertje Calliep? Heb zo het gevoel dat dat er in zit. Puur op gevoel dan he.
Haha, ja als Calliep langs komt krijg ik altijd winterassociaties, haha! Maar wel leuk dat Calliep inderdaad ook in de zomer even langs komt!
| Gewijzigd: 22 augustus 2011, 08:39 uur, door Tyshane
Iets minder oranje dan gisteren als ik het goed zie, of niet? Maar al met al nog prima kaartje! Kan me wel voorstellen dat het nieuwe topic even op zich laat wachten. Eerst even bijkomen allemaal van gisteren!