Rustig, vrijwel droog weer. In de tweede helft van de week sterk oplopende temperatuur en toenemende kans op onweersbuien.
Vooruitzichten lange termijn
zaterdag 20 augustus tot en met zaterdag 27 augustus
Onzekere verwachting met een grote spreiding in de temperatuur rond de normale waarden. Dagelijkse neerslagkans ongeveer 40%.
bron: knmi
Maar toch denk ik dat we met een zeer kritische blik moeten blijven kijken naar de ontwikkelingen in de atmosfeer. Een mogelijke stabilisatie dmv een hogedrukgebied dat ruim boven Nederland ligt lijkt elke keer uitgesteld te worden.
Goede uiteenzetting met dito kaarten. De onzekerheid welke jij aangeeft zie je ook duidelijk in de pluimen terug. De komende tijd zal uitwijzen welk scenario bewaarheid wordt. Het beeld lijkt zeker niet consistent, maar met een beetje geluk... ik hoop gewoon op het positieve scenario, net als velen denk ik, we zijn er gewoon even aan toe.
dat is nog eens een duidelijke reactie en onderbouwing daarvan
mijn complimenten
het lijk inderdaad allemaal stukje bij beetje allemaal weer op te schuiven. | Gewijzigd: 13 augustus 2011, 12:26 uur, door marcel`westland
Marcel
Thanks voor de complimenten.. het is een beetje de manier hoe ik mijn verwachtingen plaats..
Tyshane kent me wel dus die weet ook dat ik nogal eens wat anders zeg dan men over het algemeen vind en dat valt niet altijd in goede aarde
Anyway ben het wel super eens met Tyshane dat we er aan toe zijn... jemig zoals ik al eerder schreef ik ben de regen zooo mega zat... maar goed.. we gaan de komende weken vast wel een aantal lekkere dagen krijgen en daar moeten we maar dubbel en dwars van genieten !
( goh ik heb een "de javu" van de afgelopen winter )
Waar ik wel heel benieuwd naar ben is naar de Winterverwachting van Jan. Hij zei van de week in het topic dat ie er mee bezig is! Ik hou gewoon van de winter, dus kijk uit naar de koude dagen, dekentje op de bank, kaarsjes aan! Romantische sferen komen dan weer tevoorschijn!
Waar ik wel heel benieuwd naar ben is naar de Winterverwachting van Jan. Hij zei van de week in het topic dat ie er mee bezig is! Ik hou gewoon van de winter, dus kijk uit naar de koude dagen, dekentje op de bank, kaarsjes aan! Romantische sferen komen dan weer tevoorschijn!
Snotteren, verkoudheid,griep, hoofdpijn en spierpijn, koud hebben,zakdoeken, sneeuw op de wegen, gladheid, bibberen,
dichte mist, ongelukken, bevroren voeten, verstopte neus.
Zit ik toch liever met +28 celcius in mijn tuin romantisch te doen.
Hooikoorts, zweten, muggen, wespen, klamme lakens `s nachts, blauwalg, droogte, zonnesteek, uitdroging. Nee hoor, geef mij de winter maar
oftwel, geef mij dan maar tussenseizoenen: Lente en Herfst!!!!!!!!!!!!! lekker van alles en nog wat
als jullie zoveel van de winter houden , dan zou ik me juist zorgen maken over de komende periode.
want....als de laatste weken ''warm'' worden lijkt het mij dat de winter een lastigere taak krijgt om in te treden
of zeg ik iets stoms?\
wat de zomerliefhebbers betreft, het is nog zeer onzeker voor de laatste weken van de zomer | Gewijzigd: 13 augustus 2011, 18:19 uur, door smoke_soldier
weather without storms is no weather at all.
Maar goed, nog ff iets van anderhalve maand wachten op de O-O winterverwachting 2011-2012.
Tot die tijd nog maar even hopen op een mooie nazomer. Ik persoonlijk heb er op gevoel wel vertrouwen in.
Is de wind niet steeds noord, noordwest? Als dat in de winter ook zo blijft, hoeven we niet persé een koude 'vuile' winter te krijgen. Correct me if im wrong
Ideale zomer:
Pluspunten:
+ 22/25 graden met enkele dagen 25/30 graden
+ 's avonds tot 's nachts in de tuin zitten onder het genot van een drankje
+ Onweer (Liefst na een tropische dag, 's avonds onweer)
(Mijn mening) | Gewijzigd: 13 augustus 2011, 18:53 uur, door Rayo
je hoeft niet corrected te worden want je hebt gelijk. ( als je bedoelt met een vuile winter de wind uit het noordwesten/west)
Een zgn vuile winter krijgen we als de temperatuur erg fluctueert en waarbij we veel sneeuw/regen krijgen.
Net als vorige winter dus.. de stroming komt voor de sneeuw uit het noordwest/west ( aanvoer van vochtige lucht over zee)
Meestal een is er dan een hoge druk boven Ireland die dan de aanvoer van lage druk richting Europa stimuleert ( ivm haar stroming de klok mee)
En als je in een vuile winter dan nog meer pech hebt dan draait de windstroming zelfs richting zuidwest waardoor we te maken krijgen met het Azorenhoog en dat is meestal nat en rond de 8 graden.Maar dan hebben we geen nachtvorst noch sneeuw.
Als de wind uit het oosten komt of noordoosten dan hebben we meestal te maken met een hogedruk boven Scandinavië. De wind komt dan vanuit Rusland en dat kan zeer koud weer brengen ( "de Russische beer wordt wakker" wordt er dan geroepen). Echter met deze stroming hebben we zelden sneeuwval en een winter met overwegend deze stroming verloopt meestal (veel) te koud maar met weinig sneeuw.
overigens heb ik net een zeer leuk stukje gelezen van Debiekke aangaande mogelijk koude winters.
http://forum.onweer-online.nl/index.php?sh...mp;#entry284243 | Gewijzigd: 13 augustus 2011, 19:41 uur, door Callie-P
Echter een n-o stroming zorgt wel degelijk voor (zware) sneeuwval. kijk maar naar afgelopen winter toen er nog geruime tijd genoeg warmte in de Oostzee aanwezig was. Toen kwamen er wel degelijk veel (zware) sneeuwbuien uit de n-o hoek
Echter een n-o stroming zorgt wel degelijk voor (zware) sneeuwval. kijk maar naar afgelopen winter toen er nog geruime tijd genoeg warmte in de Oostzee aanwezig was. Toen kwamen er wel degelijk veel (zware) sneeuwbuien uit de n-o hoek
eeh nu mis ik iets.. de meeste sneeuwval afgelopen winter kwam uit het noordwesten. ( weet je nog dat er in het westen een record hoeveelheid sneeuw lag) De Oostzee was niet warm .. in tegendeel afgelopen winter deze was zeer koud en voor een groot deel bevroren zodat men van Finland naar Zweden kon lopen...Friesland en Groningen klaagden steen en been dat er bij hun bijna geen sneeuw lag en dat het westen alles kreeg..
http://nos.nl/artikel/221524-oostzee-voor-...e-bevroren.html
Maar goed met een Noordoosten wind en een Oostzee die warm is krijgen we sneeuw met name in het noorden van het land daar heb je gelijk in..maar dit is eigenlijk best wel uitzonderlijk het noorden van NL krijgt meestal de sneeuw met een noordwesten wind.
en die komen uit het (laatste in NL 30 januari 2003 vanaf de Noordzee ( ja even gegoogled) )
haha polarlow .. brings back mems from last winter .. we zouden per wintertopic een counter moeten laten lopen van hoe vaak het woord polarlow voorkomt
Edit : toch nog een note: het meeste kans op een polarlow hebben we met een noordelijke stroming.
Dus ik moet zeggen.. ze komen vanaf de Noordzee maar komen bij ons aan land via een Noordelijke stroming zo ben ik duidelijk. | Gewijzigd: 13 augustus 2011, 20:32 uur, door Callie-P