Beoordeling lange termijn: Geldig van zondag 14 augustus tot vrijdag 26 augustus
Synoptische ontwikkeling
Dit weekeinde kenmerkt zich nog door wisselvallig weer. Een activerende frontale storing trekt over ons land en geeft vooral op zondag en deels ook maandag veel buiige regen. Activering wordt veroorzaakt door het uitslaan van een actieve golf op het front. Deze golf trekt zondagmiddag en avond van het zuidwesten uit over ons land. Na passage van het front bouwt vanaf dinsdag hogedruk op boven centraal Europa. De wind in onze omgeving, die aanvankelijk nog zuidwest tot zuid is gaat gedurende de EPS periode naar zuidoost op nadering van een frontale depressie boven Biskaje. De frontale uitlopers van deze storing bereiken ons waarschijnlijk pas tegen het volgende weekeinde.
Modelbeoordeling en onzekerheden
Redelijk consistent in vergelijking met de voorgaande run. Er is een grote consistentie binnen de clusteroplossingen en er is maar 1 tube oplossing. De temperatuurspluim is tot de tweede helft van de nieuwe week smal begrensd. Daarna wordt de spreiding groot, mogelijk te maken met de hoeveelheid zon en de windrichting. De oplopende tendens halverwege de nieuwe week is echter tamelijk zeker en opgelegd in deze en de voorgaande runs.
Samenvatting meerdaagse-periode:
Aanvankelijk nog wisselvallig en te koel met zondag waarschijnlijk ook veel regen. Na het weekeinde rustiger weer met wat meer zon en zelfs een aantal meest droge dagen. De middagtemperatuur loopt halverwege de week op naar waarden tussen de 20 en 25 graden.
Samenvatting EPS-periode:
Grote kans (70%) op overwegend droog weer, met geregeld zon en temperaturen op of iets boven de normale waarde voor deze tijd van het jaar.
Paraaf meteoroloog: kroonenb
Uitgifte: 12/08/2011 04.16 uur LT
Bron: knmi
| Gewijzigd: 12 augustus 2011, 14:43 uur, door Tyshane
Trouwens die onweer stond ook al ff op de kaarten voor rond de 25st. Was van de week weer ff weg, maar is nu weer terug. Leuk,..
Klopt, en in de huidige run ook weer weg maar dat kan natuurlijk weer veranderen.
Edit: Best wel aardig, zeker voor woensdag Alleen gaat de echte warmte later in de week naar de oosterburen!
En in Engeland mogen ze krabben volgende week hahaha
| Gewijzigd: 13 augustus 2011, 00:43 uur, door koen17
Maar toch denk ik dat we met een zeer kritische blik moeten blijven kijken naar de ontwikkelingen in de atmosfeer. Een mogelijke stabilisatie dmv een hogedrukgebied dat ruim boven Nederland ligt lijkt elke keer uitgesteld te worden. Leek het eerst na de 20ste stabieler te worden.. maar dit is nu weer een paar dagen opgeschoven..
Korte termijn ziet het er weliswaar niet slecht uit maar zomers wordt het denk ik niet.
Eigenlijk verwacht ik dat het weer zich door zal zetten zoals het nu doet; wisselvallig met nu en dan (behoorlijke) buien.
De temperatuur is ons gelukkig iets beter gezind en blijft rond de 20 graden zwalken.
Kortom.. er komen zeker wat mooiere dagen aan maar reken je niet rijk. Het blijft een komen een gaan van lage en hogedruk en Nederland zit zoals gewoonlijk weer op de grens. Wisselvalligheid blijft troef
Ter verduidelijking heb ik een paar kaarten toegevoegd zodat je kan zien wat ik bedoel.
Op de eerste kaart zie je de aanval van het hoog..maar het laag klopt aan de deur.
vervolgens druipt het hogedruk gebied weer af
Dan zie je hier het verschijnsel wat elke keer opschuift..( we zitten nu al op de 25ste !)
Het hogedruk rukt op en neemt Nederland in.. dit zou dus zomers kunnen gaan worden.. echter deze datum schuift dus elke keer op.
Dus als we een lekker dag hebben snel naar buiten want morgen kan het weer Nederlands mooi zijn
Ik heb net nog even een klein tabelletje gemaakt met de regencijfers t.o.v vorig jaar. Hoezo een natte zomer
| Gewijzigd: 13 augustus 2011, 09:54 uur, door Callie-P