Zou het dolgraag eens willen weten. Zoveel kan het vast niet schelen vandaag.
Met die pluimen hoop ik niet dat we zo'n zomer krijgen als 1993.
Hopen op warmte record's in November dan maar? Effe de boel omdraaien. Als de hoogste temperaturen ooit ruim 24 graden waren op een van de laatste dagen van oktober, dan kan dat ook in november, met als warmterecord van november tot nu toe op luchthaven Maastricht en Oost-Maarland las ik net, met op beide stations 21,1°c graden op 4 november 1994.
Bovendien wist ik dat dat van Maastricht nog heel goed. | Gewijzigd: 13 juli 2011, 20:22 uur, door Wolkje7
Volledige dagen met sneeuwdek: 7
Dagen met deels sneeuwdek: 2
Vaste sneeuw: 4 * Laatste 01-02-2019
Smeltende sneeuw: 1 * Laatste 02-02-2019
Hagel: 4
Velp 2018:
Smeltende sneeuw: 6
Vaste Sneeuw: 6
Hagel: 8
Weerlicht: 6
Onweer: 24 (1 onweersdag in Velp gemist toen ik in Duitsland was)
Velp 2017:
Dagen met sneeuwdek: 34 (waarvan 21 in januari, 6 in februari en 7 in december)
Vaste sneeuw: 12
Smeltende sneeuw: 6
Hagel: 13
Weerlicht: 6
Onweer: 21
Als ik de kaarten op termijn bekijk en de pluim, wordt je niet vrolijk van
Nu zijn dit de hoofdruns natuurlijk, maar de EC pluim is ALWEER koeler geworden.
Bleh!
Zo ff lekker zomerzeuren!
Afgaande op de langertermijnsverwachting van het KNMI (Guidance) dan zou het vanaf het midden van de volgende week wat beter moeten gaan worden (droger) doordat de blokkade op de de Atlantische Oceaan wat meer naar het oosten oprukt en storingen op afstand houdt.
//Vanaf midden volgende week lijkt er boven de Atlantische Oceaan een krachtigere rug op te bouwen, dit kan leiden tot een blokkade die langzaam iets naderbij komt en zodoende storingen op een afstand houdt. //
Afgaande op kaarten zie ik echter toch een totaal ander beeld en zijn het juist storingen die ook in het verdere verloop het weer in grote delen van West Europa wisselvallig en vrij koel zullen doen uitpakken. Zo zien we vanaf dinsdag -woensdag een cyclonale afsnoering (hoogtelaag) boven het noorden van Schotland welke daarna langzaam naar het zuiden van Engeland afzakt en tot en met het komende weekend het weer een zeer onbestendig karakter zal gaan bezorgen met grote kans op veel neerslag. Zowel GFS als ook EC komen met een dergelijke oplossing, GFS berekent de cyclonale afsnoering nog iets oostelijker.
Ben benieuwd in hoeverre dit scenario van de EC00 oper door de ensembles wordt ondersteund (helaas op dit moment nog niet binnen, volgt zo meteen).
ECMWF (EC00)
Ciao Johann | Gewijzigd: 14 juli 2011, 10:31 uur, door Alpenweerman
Die ellendige Azorenpuist moet eens een paar schoppen hebben richting Oost of Centraal Europa.
Of een mooie verbinding met dat hoog bij Finland en Rusland, met een kraakheldere Noordoosten wind dan komt die warmte vanzekf wel. | Gewijzigd: 14 juli 2011, 10:42 uur, door Poider
Mmmm, lijkt me niet. (helaas)
Ook de andere modellen komen met gelijke oplossingen, wel zien we verschillen in positie van de hoogtetrog (cyclonale afsnoering) wat evt op termijn dan nog positief uitpakken kan.
Vergelijk GFS voor zaterdag 22 juli
Ciao Johann
Ook de andere modellen komen met gelijke oplossingen, wel zien we verschillen in positie van de hoogtetrog (cyclonale afsnoering) wat evt op termijn dan nog positief uitpakken kan.
Ciao Johann
Eventuele Zuid of ZW stroming dus?.... Onstabiel maar wel redelijke temperaturen. Onstabiel en warmte is wat mij betreft ook prima ... Onweerskansen?!
plaatje
Ciao Johann
vautjuh...het is vrijdag 22 juli
- in Centraal/Oost-Europa blijft het de komende dagen warm (Moskou gaat weer richting 30°C net als Boekarest, Wenen, Warschau, Baltische staten, ...)
- in Noord-Europa wordt het zelfs zomers (het noorden van Finland zelfs richting 27°C, Stockholm 25°C)
- natuurlijk is Zuid-Europa weer heet (Antalya naar de 40°C, hittegolf in Italië, Spanje tropisch)
- Amerika beleeft een uitzonderlijk warme zomer over het hele continent (Dallas en Denver richting 40°C, New York en Chicago naar de 35°C; zelfs tot diep in Canada worden meer dan tropische temperaturen verwacht)
En waar zitten wij met onze zomer?
14°C en bakken regen | Gewijzigd: 14 juli 2011, 12:49 uur, door jones