dat deden ze ook alleen was ik eigenlijk al iets te laat om een foto te nemen. iets voordat de foto's genomen zijn was de irrisatie veel duidelijker.
Onweersdagen: 0
onderstaande is genomen op 20 augustus 2009
vulkaanstof
genomen op 23 november 2009
genomen 9 juli 2010
genomen op 9 september 2010
Wow! En dat geitje zooo schattig
Ook de lichtende nachtwolken vind ik net dat bijzondere hebben, vooral de kleuren op de gehele foto's. | Gewijzigd: 1 september 2011, 18:10 uur, door Wolkje7
Volledige dagen met sneeuwdek: 7
Dagen met deels sneeuwdek: 2
Vaste sneeuw: 4 * Laatste 01-02-2019
Smeltende sneeuw: 1 * Laatste 02-02-2019
Hagel: 4
Velp 2018:
Smeltende sneeuw: 6
Vaste Sneeuw: 6
Hagel: 8
Weerlicht: 6
Onweer: 24 (1 onweersdag in Velp gemist toen ik in Duitsland was)
Velp 2017:
Dagen met sneeuwdek: 34 (waarvan 21 in januari, 6 in februari en 7 in december)
Vaste sneeuw: 12
Smeltende sneeuw: 6
Hagel: 13
Weerlicht: 6
Onweer: 21
Zit nog steeds in mijn archief rond te neuzen...
onderstaande is 1 van mijn favo's door mezelf genomen, helaas door te verkleinen heel wat ingeleverd aan kwaliteit
| Gewijzigd: 27 april 2012, 14:58 uur, door Debbieke
ty ja tijd heb ik wel... alleen is het er dit jaar nog niet echt van gekomen. moet er dringend wat meer tijd voor gaan uittrekken eeigenlijk
even een stukje voor je opgezocht
Mammatus is een van de indrukwekkende wolkvormen. Het lijkt op grote buidels, en het komt vaak voor onder het aambeeld van buien. Na een zware onweersbui zijn deze af en toe te zien, op soms zo spectaculaire wijze dat de hele lucht volhangt met de buidels. Mammatus ontstaat in oude buienaambeelden, wanneer ijskristallen en sneeuw die bij de buientop de stijgstroom uitkomen en in het aambeeld terecht komen uit het aambeeld beginnen te vallen. De lucht onder het aambeeld is meestal vrij droog en de neerslag verdampt dan snel. Dit leidt tot plaatselijke afkoeling, wat de lucht zwaarder dan de omgeving maakt, zodat het begint te dalen. Dit gebeurt in kleine volumes lucht, de mammatusbuidels. Mammatus komt ook voor bij rustig weer bij sommige wolktypes, bijvoorbeeld altostratus. Hoewel het er dreigend uitziet, is mammatus zelf ongevaarlijk.