Eindelijk was het dan zover. Voor het eerst in 2011 konden de spullen worden gepakt voor een chase op mogelijk serieuze buien. Vandaag was de verwachting dat er onweersbuien vanuit Duitsland ons land binnen kwamen. Rond ongeveer 11 uur in de ochtend ontstonden er wat buien in het Ruhrgebied, die volgens de radarscans op dat moment richting Wijchen trokken. Daarom besloot ik op dat moment naar de Waaldijk bij Gendt te gaan om de bui langs te zien trekken.
Zodra ik rond 15:45 op die plek aankwam zag ik prachtige luchten en al een schim van de onweersbui in de verte:
Na het bekijken van de laatste radarscans van ongeveer 4 uur bleek dat de voorste van de 3 cells van richting was veranderd. In plaats van Gendt (Gelderland) bleek de voorste cell richting Pannerden te trekken. Om 16:00 ben ik dus richting Pannerden gereden om daar de eerste geluiden van de onweersbui op te mogen vangen. Verder waren ook de randen van wolkentoppen zichtbaar geworden die bijna 11 km hoog waren:
Omdat ik was gaan chasen op mijn scooter en de kern van de bui recht op mij af kwam ben ik om 16:14 wat verder naar het westen gegaan via de Rijndijk om daar de bui mooi langs te zien trekken.
Na het bekijken van nieuwe radarscans bleek de bui weer van richting te zijn veranderd om nu richting Didam te koersen. Op dit moment besloot ik weer naar het oosten te gaan om in de polder bij Pannerden de bui te gaan bekijken.
De bui was ineens veranderd in een mooie bui die wat vreemde wolkenformaties begon te vertonen (als iemand weet wat het is vertel het maar ):
Vanaf dit moment begon het te kriebelen. De bui kwam vlak langs me heen en was geen seconde stil. Het bleef vanaf dit moment maar donderen en kraken in de lucht. De een harder als de ander en de een dichterbij en de ander ver weg
Nadat het meeste van de bui langs was getrokken, ben ik wat verder westelijker gegaan richting Huissen om wat verder van de regenkern weg te gaan. Na het mooie schouwspel wilde ik zeker geen nat pak . Toen ik een mooie positie had gevonden op de Rijndijk bij Huissen zag ik ook nog twee andere mensen op dezelfde plek ook naar het onweer kijken. Deze mensen kwamen me echter bekend voor en ik ben maar naar ze toe gereden Het bleken Donderwolk en Arnhemmer21 te zijn die toch maar op chase waren gegaan Op deze plek hebben we even staan kletsen en kregen we nog wat mooie mammatus te zien recht boven onze koppies . Om ongeveer 17:30 besloot ik naar huis te gaan en contact te houden met Arnhemmer21 en Donderwolk, die nog naar de Postbank in Arnhem zijn gegaan voor de volgende cell.
Vanaf dit moment was ik zeer tevreden over deze dag, maar later is gebleken dat de dag nog niet ten einde was: het mooiste moest nog komen:
Om 19:50 belde Arnhemmer21 mij op met de mededeling dat de nieuwe cell in rij wel eens heel interessant kon worden en misschien wel iets kon produceren. Na deze mededeling keek ik thuis uit het raam en zag ik de lucht pikzwart wegtrekken:
Ik heb meteen mijn camera’s gepakt en heb buiten mijn ogen uit gekeken: een enorme shelf/arcus kwam recht over me heen :
Verder zag de lucht na het passeren van de bui er zeer dreigend uit:
Na enkele minuten werd een zeer verdachte wolkenformatie zichtbaar die iets leek te produceren. Na een kleine minuut was tot mijn grote verbazing een mooie stevig aangezette funnel met sterke rotatie een feit:
Helaas deze dag nog geen bliksem vast kunnen leggen. Maar voor een eerste serieuze onweersdag ben ik helemaal tevreden. De video van deze chase zal in een latere edit worden toegevoegd.
Wilfred
Een camera die (nog) niet ingesteld is heel simpel haha
Edit: keek net in de EXIF op mijn pc en daar was de datum gewoon 28-04-2011
hier in het noordoosten nog geen flitsboem mogen zien/horen
mn V6 en mn camera staan te trappelen om erop uit te gaan!
gimme thunder!