Gezien weinig tijd ben ik genoodzaakt om een korte vertaling van Estofex te pakken, maar zoals ik van de week al aangegeven had leek vrijdag een mooie dag te gaan worden.
Een level 1 is afgegeven voor delen van het Verenigd Koninkrijk, België, Nederland, Luxemburg, Frankrijk en delen van W-Duitsland. In het level 1 gebied kan er een geïsoleerde tornado, grote hagel en zware windstoten voor gaan komen. Let wel op, er is kans op.
We gaan uit van een level 1, een bescheiden CAPE met een overlap maximaal 12 m/s in Belgie (16m/s in midden Nederland). SRH-200 m^2/s^2 . LCL niet te laag 1 km, maar nog steeds is een geïsoleerde tornado en zware windstoten goed mogelijk, waarschijnlijk boven België. Het risico van grote hagel bestaat niet alleen in de bovengenoemde gebieden, maar ook verder naar het zuiden.
heads up noord nederland
welterusten voor de rest
stefan
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos
En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
Tussen een ULL over FR en een HIGH ten westen van Scandinavië wordt onstabiele lucht aangevoerd waarbij een zwakke tong met verhoogde TE850 wordt aangevoerd over delen van BE. Overdag wordt een latente onstabiliteit berekend tot een kleine 1000 J/kg bij een LI rond -2 à-3°. De shear is niet erg hoog maar toch net significant genoeg, met een SRH03 rond 100 m²/s² en een 03shear rond 13 m/s. Ook de SRH01 loopt op tegen de 100 m²/s². Het LCL niveau is ook lager dan gisteren met zo'n 800 m.
In de loop van de dag worden bijgevolg onweersbuien verwacht met toppen tot zo'n 9000 m hoogte. Hagel kan daarbij optreden met een verwachtte diameter rond 2 cm. Lokale organisatie is niet geheel uitgesloten in het SLGT RISK gebied waarbij een enkele cel zich kan organiseren tot supercell en lokaal voor windschade kan zorgen. Die kans acht ik echter <50%.
Severe Weather Outlook Benelux
Top dagen dit jaar 2012 ;
20 + 21 Mei
Top dagen vorig jaar 2011 ;
28 April, 10/11Mei, 28 Juni, 26 Augustus en 10/11 September