Aan de radarbeelden zie je dat in Duitsland het meeste nog moet gaan ontstaan. Dat is mooi want dan kan ik nu snel boodschappen doen en me vanmiddag en avond (en nacht du! ) volledig concentreren op wat mogelijk komen gaat!
Verwacht je voor Apeldoorn nog wat onweer?
Hoezo?
omdat de kop de boel wat instabieler maakt en dit dan de staart een douw geeft??
(mijn invulling)
Lijkt wel alsof je de foto vanuit je schuilkelder gemaakt hebt
OT: hier in Limburg inmiddels weer droog. De bui in het zuiden wordt actiever.
Achter de huidige pluk met neerslag over het midden van het land is op de satbeelden te zien hoe convectie boven west Duitsland voet aan de grond krijgt. Ik vermoed dat binnen nu 2 uurtjes de eerste échte dagelijkse gang buien de kop op steken, hoogst waarschijnlijk het eerst voor oost en zuidoost NL, langzaam westwaards uitbreidend. De buien die we nu boven NL zien zijn getriggerd op middelbaar niveau. Er zullen wel meteen een paar forse tussen zitten met onweer en hagel. Hier nog steeds zwaar bewolkt en het doet zomers aan met mooie chaotische luchten op Ac niveau. | Gewijzigd: 28 april 2011, 12:46 uur, door marsel
Zoals het er morgen momenteel voor staat kan het ook nog wel leuk worden, net even snel en vluchtig gekeken. Maar goed we leven vandaag. Daarnet even de waardes zitten kijken en moet heel wat verkeerd gaan al wil ik niets krijgen:
TT (Total Totals): 49 - 51 Wijd verspreid onweerscellen, sommige cellen met zwaar onweer
K-Index: 26 - 30 Grote kans op buien met onweer
Boyden Index: > 95 Onweer vrijwel zeker
Dezelfde waarden voor Gelderland, tot nu toe in Arnhem alleen wat regen gehad.
Is dat algemeen voor NL of alleen jou woonplaats. | Gewijzigd: 28 april 2011, 13:00 uur, door Weatherman
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos
En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
TT (Total Totals): 49 - 51 Wijd verspreid onweerscellen, sommige cellen met zwaar onweer
ehm waarom is die lifted dan niet neg?
lifted 1.30
> 0
Onweer niet waarschijnlijk
-----------------------------------------------
As't nait gait zoas't moet, mot't mor zoas't gait
Maar de Lifted en CAPE zijn bagger. Ik weet dat dat niet alles zegt en dat wel waarschijnlijk goed onweer gaan krijgen maar toch.
Inderdaad Jan! Progtemps laten wederom diepe onstabiliteit toe, maar daarvoor moet het wel een graad 4-5 warmer worden dan vandaag. Vervelend is alleen dat boel vooral in de onderste 10.000 voet al behoorlijk opdroogt. Daarbij wordt het stromingspatroon over het midden en vooral over noorden van het land langzaam anitcyclonaal. Morgen voor het zuiden de grootste kans op enkele buien met kans op onweer, de rest van het land zie ik het niet zitten, wellicht voor het midden nog een enkele verdwaalde bui. Bases zullen beduidend hoger liggen. Ik denk dat vandaag toch betere papieren bezit voor een paar forse regen- en onweersbuien.
lifted 1.30
> 0
Onweer niet waarschijnlijk
Onstabiliteit gaat toenemen in de middag, was ook te zien op de kaarten he
Hier Guidance:
Zwaartepunt van de convectieve neerslag wordt boven het zuiden en zuidwesten verwacht. PEPS komt daar met 2-5, lokaal 5-10 mm. Gezien het convectieve karakter kan er lokaal uiteraard meer mm vallen. HIRLAM06 lijkt mij met zijn noordelijke begrenzing iets te zuidelijk gezien de actualiteit, bovendien lijkt er sprake van enige onderschatting van de buien die momenteel over het midden en zuiden lopen. Onweerskansen zijn hoog en af en toe wordt het al gemeld. Kans volgens KOUW is 80-90 boven het zuiden, maar we houden vanwege de noordelijker positie van de neerslag ook rekening met onweer voor het midden. Verder is her nog even opletten wat er op de Dark Stripe gebeurt die momenteel NNW-ZZO langs 10 OL boven Duitsland ligt. Deze trekt later vanavond en vannacht over ons land naar het westen. De verschillende modellen geven hierop allemaal een overwegend zwak signaal, maar gezien de progtemps is ook komende nacht een enkele onweersbui zeker niet uit te sluiten. Morgen enige stabilisatie, vooral in het zuiden dan nog een signaal.
Hier in Nijmegen zijn ze ook vrijwel hetzelfde. Het is en blijft gewoon afwachten. Voor het zelfde geldt komen de buien net 10km boven of 10km onder ons vandaan.