Aangezien het oude topic al redelijk vol is en we morgen weer voor een nieuwe kans staan open ik een nieuw topic. Veel is er niet gewijzigd ten opzichte van gisteren, maar goed dat lezen jullie hieronder wel. Verder wil ik jullie nog even op wijzen op de volgende link: http://forum.onweer-online.nl/index.php?showtopic=24534 In het vorige topic is het redelijk goed gegaan, zo blijft het voor een ieder "duidelijker".
Vanaf vandaag krijgen we te maken met een hoogtelaag die maar langzaam richting het westen voortbeweegt. Woensdag op donderdag ligt de trog bij Nederland (zoals op de onderstaande afbeelding te zien is). Daardoor kunnen we te maken gaan krijgen met onweer. Het onweer wat er mogelijk gaat komen, komt maar zelden voor in Nederland. We praten dan over het Ostgewitter, oftewel onweer vanuit het oosten. Onweerscomplexen die vanuit Duitsland Nederland binnen trekken zijn doorgaans multicellen, die zich langzaam verplaatsen en een hoge bliksemactiviteit bezitten. Dus kunnen ook een aardige hoeveelheid neerslag achterlaten, zo is afgelopen woensdag wel gebleken. Uit een buitje in Losser viel maar liefst 17mm neerlag in korte tijd.
Als we naar de dynamische kant gaan kijken voor vandaag dan zien we dat het ten opzichte van gisteren iets is afgenomen. We zien op de kaart (0-1km windschering) een waarde staan tussen de 8 en de 11m/s, dit kan eventueel, gezien de waardebepaling er kans op bowecho aanwezig is, maar is wel erg klein. De kans op bowecho is aanwezig als de waardes onder de 22m/s liggen. Gezien de onstabiliteit zit het wel goed, het kan en mag natuurlijk altijd wat meer. Maar wat betreft de capewaardes, die liggen maximaal op 700 J/KG bij een maximale lifted van -2 a -3 in het oosten van het land. Wat betreft de neerslag ziet het er ook gunstig uit voor het grootste deel van het land. Zowel GFS en ECMWF laten een fors convectief neerslag signaal zien. Hieronder ziet u de kaarten van 0-1 km windschering, cape//lifted en de neerslagkaart (allemaal Amerikaans weermodel GFS). Ook is er kans op hagel tot 1.5 centimeter.
Zal die ook Apeldoorn nog meepakken?
Ja ligt niet ver van elkaar vandaan inderdaad! De bui zal vast langs komen, al verwacht ik van het onweer niet veel meer. Lijkt iets minder actief te worden, maar ja dat dacht ik toen straks ook en toen leefde het ineens weer op.