En nee, die heeft weinig te maken met een Bacardi Cola (want alcohol drink ik niet )
Ik ben een 31 jarige man uit het Drentse Meppel, die meteorologie al met de paplepel kreeg ingegoten.
De bijzondere belangstelling voor het weer is ontstaan door een (on)weerfreak als vader te hebben
Weerpraatjes werden ook altijd geweldig gebracht door helden als Jan Pelleboer en Hans de Jong,
beiden zijn inmiddels overleden.
Daardoor is de belangstelling alleen maar meer gaan groeien.
Lezen van informatieve documentatie en (achtergrond)informatie deed ik al vanaf mijn 6e.
Daartoe behoorden dus regelmatig boeken over de atmosfeer en meteorologie, die ik letterlijk verslond..
In groep 7 van de basisschool gaf ik een spreekbeurt over het ontstaan van onweer, ik kreeg een onvoldoende omdat het veel te complex werd uitgelegd door mij.
Maarja, onweer is nou eenmaal onderhevig aan een breed scala van elementen en factoren.
Verder vond ik het (en vind ik het nog steeds) om het weer te voorspellen op basis van de vele gezegden en wijsheden.
Dat waren de wijsheden die altijd werden toegepast voordat het begrip weerbericht aan de orde kwam.
Soms zijn deze wijsheden betrouwbaarder dan het weerbericht wat door computers wordt berekend.
De passie voor onweer (en ander extreem weer) is eigenlijk ontstaan door het besef wat voor geweldige verschijnselen moeder natuur kan voortbrengen en door een aantal ervaringen van vroeger.
Zo werd dit mooie Drentse stadje ooit een keer licht getroffen door een windhoos.
Het aanstormende geweld was al ruim van tevoren zichtbaar en ik heb geloof ik wel een uur vastgenageld aan de grond gestaan, m'n mond wijdopen van verbazing,het is waanzinnig fascinerend.
Zonder twijfel de grooste "kick" in mijn leven, ongekende adrenaline.
Dat heeft de passie alleen maar meer en meer aangewakkert.
Heb er zelfs nog een foto van terug kunnen vinden:
windhoos bij Meppel (oostelijke oever van de Belterwiede) gefotografeerd door de heer J.R. van Esseveld op Pinksterzondag (8 juni) 2003
Normaliter reageer ik niet zo snel op een nieuw lid, maar vond je verhaal heel herkenbaar.
Ook ik had ooit in de 5e klas ( groep 7 ? ) een verplichte spreekbeurt, en jawel over onweer, ik een stapel boeken gelezen uit mijn ouders boekenkast en bieb. en mijn (passie) spreekbeurt goed voorbereid begon ik,
Hahaha, ja geweldig toch? Voor een weerfanaat is onweer vaak al gesneden koek op jonge leeftijd