Wat is het verschil tussen een supercell en datgeen wat we nu in Oost Nederland zien?
Heel simpel. De definitie van een supercell is in principe: een bui die een langdurig roterende updraft bezit (langdurig is tegenwoordig gesteld op minstens 2uur) er wordt niet naar omvang of intensiteit gekeken. Daarbij zijn de up- en downdraft gescheiden. Dit soort buien doen zich voor in een agressief dynamische omgeving welke gekenmerkt wordt door sterke windschering zowel low level als deep layer.
Onze 'Twente bui' heeft dat niet omdat de huidige atmosferische setting er niet naar is. Het is gewoon een pulse-achtig fenomeen, veroorzaakt door dagelijkse gang en koele midlevels. Hoogst waarschijnlijk geen lang (denk aan úren lang) leven beschoren. | Gewijzigd: 27 april 2011, 17:21 uur, door marsel
Onze 'Twente bui' heeft dat niet omdat de huidige atmosferische setting er niet naar is. Het is gewoon een pulse-achtig fenomeen, hoogst waarschijnlijk geen lang (denk aan úren lang) leven beschoren.
Heeeel erg bedankt
Nou zit ik net boven de rivieren in Velp, maar ik gun het jullie in Wijchen ook wel hoor
EDIT: Zie bovenstaande foto! Heerlijk zeg, mooie bui én foto!
Bedankt! Het was een kort maar krachtige bui. Alles rustig hier nu.
Ik ben jaloers...niet normaal, meer foto's graag !. Ik heb vannacht dienst, maar zal morgen middag zeker paraat staan om een stuk te gaan chasen. | Gewijzigd: 27 april 2011, 17:27 uur, door marsel
Dan gaan we het eerste onweer krijgen hier dit jaar.
Denk dat we nog wel wat van mee pakken. Zo maar eens ff naar park lopen bij de A12. Begin aardig ongeduldig te worden