EDIT: Zie bovenstaande foto! Heerlijk zeg, mooie bui én foto!
Citaat van marsel, woensdag 27 april 2011, 12:04 uur Voor morgen naar mijn idee een wat betere uitgangssituatie dan vandaag voor grotere delen van NL (met nadruk op het midden en zuiden). Doordat de wind morgen wat meer geruimd is ten opzichte van vandaag en de aangevoerde lucht wat warmer is kunnen er morgenmiddag wat gemakkelijker enkele regen- en onweersbuien ontstaan.
Met zowel aan de grond als op hoogte een enigszins cyclonaal gekromd stromingspatroon, vrij koele midlevels en thermische ondersteuning vanuit de grenslaag (Tmax landinwaarts 17-20C) kunnen Cape waarden lokaal in midden en zuid NL tot 800-1000J/Kg oplopen. Dynamisch morgen niet echt aantrekkelijk, maar gezien de mogelijke Cape-release acht ik morgen geïsoleerd toch een forse bui met hagel en wat windstoten mogelijk. Buien trekken vanuit OZO binnen of ontstaan in de middag ter plekke en trekken dan WZW-waards. We wachten het rustig af, opvallend is hoe springerig het neerslagsignaal tot op dit moment is. Nadruk lijkt mij morgenmiddag op het zuiden, midden en oosten te liggen, hoewel ook het noorden ook enkele (onweers)buien kan verwachten. | Gewijzigd: 27 april 2011, 17:02 uur, door marsel
Volgens wikipedia: A squall line is a line of severe thunderstorms that can form along and/or ahead of a cold front
Sturmböen zijn toch echt rukwinden, windstoten. Kan er niet meer of minder van maken.
En wat een lekkere hoogte heeft die bui, 10-11 km hoog. | Gewijzigd: 27 april 2011, 17:08 uur, door arjanbruggink
En de activiteit er niet uitgaat door de koude lucht van de Maas en de Waal (van mij mag het overigens weg blijven hoor )
In het noorden van het land zijn de buienkansen gezien de noordoostenwind kleiner.
Dus als er onweer uit 't zuidwesten komt, is het uitgewoed voor 't in 't noordoosten is... komt het uit het (noord)oosten dan is het óók weer ongunstig?!
Mja, is niet verwonderlijk als je de opbouw de atmosfeer in die gebieden ziet. Op het moment dat de boel onderin genoeg is opgewarmd (en dus droogadiabatisch is) zit er tussen de tropopauze en het LFC géén obstakel meer. Resultaat mag duidelijk zijn, een Cu knalt in één keer door naar de tropopauze. | Gewijzigd: 27 april 2011, 17:16 uur, door marsel