Maar begreep ik nou net dat voor morgen het noorden het misschien weer misloopt? iig het rode gedeelte?
Ja zo gaf het plaatje wel aan, maar heb liefer de cape / lifted plaatjes, die geven nog steeds een -2 /-3 aan in onze omgeving
en dat was gister ook al het geval en ik geloof daarvoor ook al
-----------------------------------------------
As't nait gait zoas't moet, mot't mor zoas't gait
en dat was gister ook al het geval en ik geloof daarvoor ook al
Klopt daar ging ik dus ook vanuit, totdat ik die nieuwe plaatjes weer zag.. En KNMI geeft geen waarschuwen voor de 3 noordelijke provincies! Ik hoop echt dat we kunnen mee profiteren!
On topic: Ik zie alles verpulveren op de buienradar, nog geen onweer gesignaleerd. Denk dat het idd. vandaag allemaal wel meevalt, maar morgen zien we weer verder!
Bij de waarschuwing van vandaag van de KNMI staat dat het pas geldig is vanaf 17 uur | Gewijzigd: 27 april 2011, 14:21 uur, door harmenst
Als ik zo de kaartjes bekijk is de kans op onweer in het zuiden van NH aanzienlijk groter dan het noorden (wat Jan ook al eerder zei). Toch leuk om te zien dat NH er nu ook bij staat | Gewijzigd: 27 april 2011, 14:24 uur, door koen17
Dat is zeker waar, maar wij zitten toch ook in het zuiden van NH
Klopt, onweer moet komen van dagelijkse gang buien. We zien actueel achter de huidige neerslag boven DU het eea aan convectiviteit op gang komen. Wellicht voor de grensstreken met DU eind van de middag interressant, GFS laat dit ook mooi zien. Morgen echter veel betere papieren op wat grotere schaal (zie enkele berichten hierboven). | Gewijzigd: 27 april 2011, 14:28 uur, door marsel
onweer lijkt me sterk vandaag.
http://www.weer.nl/nl/home/weer/weerkaarte...e138999b94.html
vrijdag 9uur ziet er leuk uit voor het zuiden.
http://www.weer.nl/nl/home/weer/weerkaarte...ec875119c2.html
dat geld ook voor zaterdag 9uur.
aww, kan mijn kaartjes niet uploaden, max 32 mb | Gewijzigd: 27 april 2011, 14:52 uur, door michaelvr
Onweer dagen: 20 juni
Arcus/rolwolkdagen: 12 April - 8 Mei
Hagel dagen: 12 April
Funnel clouds/windhoosdagen: 0
De laatste 3 provincies komen er denk ik later ook nog wel bij
Dat denk ik ook. Morgen toch in het hele land kans op onweer.
Pas op met wat je zegt vooral als je nergens wat vanaf weet
Met name in het zuidoosten valt nu van tijd tot tijd regen, op de radar oogt de neerslag soms convectief. Dit neerslaggebied wordt qua omvang en intensiteit niet helemaal goed weergegeven. Ook in het noordoosten en oosten zit nog een bandje met lichte regen, Hirlam laat deze neerslagband vanmiddag westwaarts over het land trekken al gaat de activiteit er steeds meer uit. Halverwege de middag laat Hirlam duidelijk een convectief signaal zien in het oosten en zuidoosten van het land. De CAPE-waarden lopen daar op naar waarden rond de 500 J/kg en de KOUW-kaartjes laten onweerskansen zien van 50-70%. Gezien de te lage temperaturen en de hoeveelheid bewolking doet vermoeden dat de convectie minder goed uit de verf komt dan Hirlam berekent.
Morgen zien we in het gehele land CAPE-waarden van 500-1000 J/kg en INDECS laat onweerskansen zien van 50-90%. In het noorden van het land zijn de buienkansen gezien de noordoostenwind kleiner. In alle modellen zien we wat de convectieve neerslag betreft een duidelijke dagelijkse gang maar ook in de nacht trekken er af en toe neerslaggebieden met wat lichte regen vanuit Duitsland over het land trekken.
Nou wat lichte neerslag, modellen verschillen erin. Maar wees niet getreurd, onweer krijg je