Het viel me vandaag op dat de condens-strepen van de vliegtuigen vandaag maar heel langzaam oplosten.Ik heb ooit ergens gelezen dat dit op mogelijk onweer wijst .Kan iemand dit bevestigen of ontkennen?
voor zover ik weet
heeft dit een klein beetje te maken met onweer en om het volgende.
als de condens strepen van vliegtuigen moeilijk oplossen duit dit op lage temperaturen op een hoogte van 5 kilometer of meer.
als de temperatuur aan de grond dan warm is (doge lucht) krijg je makkelijker convectie (verbeter mij als ik het fout heb)
hoe groter het temperatuur verschil tussen boven lucht (vochtige lucht) en stijgende (warme droge lucht) hoe groter de convectie is.
onweer heeft alleen met veel meer dingen te maken dus niet alleen met stijgende lucht.
dus ja je hebt denk ik ongeveer 2% gelijk.
als het nergens op slaat wat ik zeg hoor ik het graag.
ook ik ben een beginner.
alleen volgens mij is hier wel een ander topic voor!!! | Gewijzigd: 26 april 2011, 22:47 uur, door maniactheman
heeft dit een klein beetje te maken met onweer en om het volgende.
als de condens strepen van vliegtuigen moeilijk oplossen duit dit op lage temperaturen op een hoogte van 5 kilometer of meer.
als de temperatuur aan de grond dan warm is (doge lucht) krijg je makkelijker convectie (verbeter mij als ik het fout heb)
hoe groter het temperatuur verschil tussen boven lucht (vochtige lucht) en stijgende (warme droge lucht) hoe groter de convectie is.
onweer heeft alleen met veel meer dingen te maken dus niet alleen met stijgende lucht.
dus ja je hebt denk ik ongeveer 2% gelijk.
als het nergens op slaat wat ik zeg hoor ik het graag.
ook ik ben een beginner.
Bedankt
Ik heb het gevonden waar het stond
Was op de site van knmi bij kopje Nader verklaard Voorboden van onweer.
Quote Als b.v vliegtuigstrepen of windveren langzaam oplossen gaat het meestal mis
dat is altijd leuk om te zien, hopen dat ik morgen een beetje vroeg vrij ben van werken en donderdag ook
wat is de voorpret van zoiets toch eigenlijk leuk
Hij bedoelt dat alleen het 'mindere' kaartje werd gepost, terwijl donderdag volgens dat kaartje een nog betere dag is terwijl je daar niemand over hoort
Gevoel en voorspellingen juist wel, gevoel en verwachtingen daarentegen niet!
Ah... zo! Dank, ik begrijp!
| Gewijzigd: 26 april 2011, 23:01 uur, door Tyshane
Sorry dat ik het vraag maar hoe zit het voor ingen deze dagen?
Ben niet en topper in kaarten.
Is maar afwachten voor aanstaande donderdag, mogelijk toch dat we wat krijgen. Anders vrijdag nog kans
A rather inconspicuous synoptic situation is prevailing over Europe with a pool of seasonally low geopotentials / temperatures covering most of the continent at mid-levels of troposphere. A broad and shallow cut-off low is forecast over the Central Mediterranean and Central Europe, centered over southern Germany. To the west, a ridge is simulated over the Atlantic. All of the features will be embedded in a weak flow with no jet-stream structures. Stronger, zonal flow will be observed only over extreme north Scandinavia.
Closer to the surface, large high pressure system will dominate northern and eastern half of Europe with shallow low over the Mediterranean. No significant frontal boundary should exist during the forecast period.
An abundance of diurnally driven showers and thunderstorm is forecast over many areas of Europe, driven mostly by the local circulations and mesoscale features. Instability will build up due to the cool mid-levels, which result in high temperature gradient below this level and subsequent day-time heating should lead to the marginal to moderate CAPE. MLCAPE values should be in the order of hundreds of J/kg and due to the weak mid and upper level flow, wind shear values will stay weak. Due to the weak wind shear and rather marginal instability, organised severe thunderstorm threat will be almost non-existent.