Dikke hagel, harde klappen, CG's die overal insloegen,. straten die blank stonden en allemaal sirenes...
Aldus Jan
Daarom juist is het wel belangrijk dat er over gesproken wordt.
De buien komen zuiver uit Duitsland.
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos
En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
Ach de naam maakt verder ook niet uit. Er zijn behoorlijke onweerkansen en daar gaat het om.
Onweer vanuit het oosten
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos
En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
mijn gevoel zegt dat er nu toch wel klappers gaan komen
-----------------------------------------------
As't nait gait zoas't moet, mot't mor zoas't gait
We weten allemaal hoe moeilijk het is onweer te voorspellen, daarom het het hier ook onweersKANSEN. Als we het hier mis hebben, jammer maar we hebben allemaal genoten van de voorpret. Als het KMI of het KNMI het mis heeft heeft dit grotere gevolgen. Daarom zijn ze denk ik iets voorzichtiger om onweer aan te kondigen.
Het probleem van meteorologen op onze televisie is dat zij, althans dat denk ik, met heel weinig marge moeten voorspellen voordat ze de hele land over zich heen krijgen mochten ze er naast zitten.
NEERSLAG: Morgen eind van de ochtend in het oosten de eerste buiigheid, daarvandaan verder westwaarts uitbreidend. INDECS (onweerskansen) geeft morgenmiddag grote kans op onweer in het oosten en zuidoosten (kans op meer dan 1 ontlading tussen de 50-80%).
Lijkt er op dat de buien wat eerder arriveren?
Hirlam 12 uur:
| Gewijzigd: 26 april 2011, 20:49 uur, door akammd
Ik kijk al helemaal uit naar morgen en de komende dagen het ziet er spannend uit al weet je niet waar ze gaan vallen, maar plaatjes kijken van elders vind ik niet zo heel erg als er maar wat gebeurd ergens en toch het liefst hier haha.
Het onweer wat er mogelijk gaat komen, komt maar zelden voor in Nederland. We praten dan over het Ostgewitter, oftewel nweer vanuit het oosten. Onweerscomplexen die vanuit Duitsland Nederland binnen trekken zijn doorgaans multicellen, die zich langzaam verplaatsen en een hoge bliksemactiviteit bezitten.
Hehe, inderdaad Jan, zodra het onweert vanuit Oostelijke richting weet ik uit alle eigen ervaringen dat dat vaak garant
staat voor spektakel.. Voornamelijk omdat ik "slechts" 30km van de Duitse grens woon EN het feit dat ik een zolderkamer heb, met een groot tuimelraam, op inderdaad de Oostzijde van het huis (lovely view voor Ostgewitter)
Laat de multicellen maar komen, ik heb de popcorn en cola al klaarstaan! | Gewijzigd: 26 april 2011, 20:55 uur, door Bac00
---
MODELLENBEOORDELING:
Geldig tot woensdag 27 april 2011 24.00 locale tijd
SYNOPTISCHE SITUATIE:
Een hogedrukgebied west van Schotland heeft een uitloper tot boven het zuiden van Scandinavië. De kern verplaatst zich langzaam via het de noordelijke Noordzee naar Scandinavië. Een bovenluchtlaag boven de Duits-Tsjechische grens zuidoost Duitsland trekt westwaarts en ligt morgen eind van de dag net oost van Luxemburg. Een andere koud putje nabij de Shetland Eilanden trekt over de Noordzee langzaam zuidwaarts en wordt donderdag 00 UTC boven The Wash verwacht.
MODELBEOORDELING:
De uitvoer is voor wat betreft druk- en hoogtepatronen consistent. Er zijn enkel wat kleine verschillen in de positie van het koude putje die morgen over de Noordzee zuidwaarts trekt.
Aandachtspunten.
WIND:
Hirlamwinden worden aangehouden. TKE komt morgen met een vlagerige wind (rond 25 knopen). Verder bij buien ook kans op windstoten tot 30, mogelijk 35 knopen.
BEWOLKING:
Geleidelijk aan neemt de bewolking verder toe. Vanuit het westen/noordwesten naderen restanten van het zwakke front. Hirlam laat daar lokaal nog ST bij zien die de westkust bereikt. Actueel zit er geen ST op het front. Vanuit het oosten nadert het hoogtelaag. Het hoogtelaag zelf komt morgen tot dichtbij Luxemburg, de convectieve bewolking reikt tot over ons land. In de ochtend al boven het oosten, daarvandaan verder westwaarts trekkend. Dwarsdoorsnedes en progstabeelden geven dit goed weer.
NEERSLAG:
Morgen eind van de ochtend in het oosten de eerste buiigheid, daarvandaan verder westwaarts uitbreidend. INDECS (onweerskansen) geeft morgenmiddag grote kans op onweer in het oosten en zuidoosten (kans op meer dan 1 ontlading tussen de 50-80%).
ZICHT:
Goede zichten. Vannacht lokaal nevel maar doorstaande wind voorkomt verdere verslechtering. Boven de Noordzee, nabij de frontale restanten, lokaal matig zicht.
TEMPERATUUR:
KTG en HiRLAM zijn het redelijk goed eens. Komende nacht, rond 8 graden. Morgen Tx van 12 graden in het westelijk Waddengebied tot plaatselijk misschien nog net 20 graden verder landinwaarts.
bron: knmi | Gewijzigd: 26 april 2011, 21:00 uur, door Tyshane